Brottning +pip
Mina råttpojkar är bröder och har vuxit upp tillsammans. De kom till mig för 2-3 veckor sedan, och uppfödaren sa att dom busar med varandra ganska ofta. Jag hoppas att det bara är bus, men tänkte dubbelkolla. Better safe than sorry, right? Pojkarna jagar varandra runt i buren, och brottas och piper, är detta bara på lek? Blir ju orolig ibland, men dom har iaf inte skadat varandra! :)
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens

2 råttor är ju ingen flock, och det är inte ovanligt att de småtjaffsar då.
Men visst leker råttor, busar och jagar varandra, det man får hålla koll på är om de får några sår, om pälsen rycks bort, om de puffar upp sig som igelkottar, ställer upp sig mot varandra eller går sidledes och sparkar med bakbenen mot varandra.
Qui dormit, non peccat
nu vill jag veta om man bör sära på råttor som har dehär beteendet mot varandra för mina gör så lite nu och då (varannan dag typ) men jag har särat på dom en gång för jag trodde ena var sjuk men då blev dom jätte nere och ille inte leka med mej och åt dålig
Mina två syskon för några år sen började så med förut, sen började de tjafsa mer och bitas och vi fick sära på dem… de blev ju nere och så men vi fick inte ihop dem igen… :( Men vi skaffade den ena två kompisar och den andra, mer "aggressiva" (tjurig är nog ett bättre ord) ville inte ha kompisar utan fick bli mammas kelgris istället, och bli ensamråtta.. haha och det funkade.
Känner du att det börjar bli för illa så får du nog dela på dem, men den bedömningen får du ju göra själv. För oss går gränsen vid bitningar.
dom har ju inga sår men de ryker en del päls och den ena har en kal fläck som jag tror han orsakar själv (barbering) då han inte häller har hår på fram tassarna.
men dom mår inte bra als när dom är själva häller så jag vet inte
Jag hade två tjejer för några år sedan, där den ena systern var riktigt hårdhänt när de lekte. Det peps rejält från lillasyster, nästan så att hon skrek ibland. :( Dessutom tog den större tjejen nästan all mat, så lillasyster blev väldigt mager. Det "löste sig", om man får säga så, när storasyster blev sjuk och gick bort. Därefter blomstrade lillasyster, gick upp till normalvikt och blev den gladaste, gosigaste råttan ever.
Hade storasyster tillfrisknat från sjukdomen så hade jag blivit tvungen att dela på dem eftersom hon var rent ut sagt förjävlig mot lilltjejen.

De råttor jag har haft har både busat väldigt hårdhänt/ljudligt och också flygit ihop ibland. Oftast har det bara varit vanligt bus vilket kan se ganska våldsamt ut om man inte vet hur det ser ut. Det är ingen fara med det som jag ser det - de måste ju få busa. När det blir mer allvar så brukar man definitivt höra det för det brukar smälla till rejält i buren, skrikas (inte pipas), Toa-lätten flyger åt alla håll och sedan blir råttorna superalerta och stela och står och "ögar" varandra ett bra tag efteråt innan spänningen släpper. Mina tösar flög ihop sådär ibland men det blev aldrig några större skador (någon gång mistänkte jag att en ev. hade fått en liten reva på ryggen men det var inget att orda om). Däremot uppskattade jag inte att lilltjejen alltid var den som var inblandad och skulle mucka gräl så jag röt till åt dem ibland när de höll på och då slutade de faktiskt oftast. Det var som att de kom av sig.
JAG tycker att man kan vara försiktig med att sära på råttor om det inte är så att de verkligen blir SKADADE. Det kan säekrt vara svårt att få dem att fungera ihop igen efter det. Sedan är det väl säkert så med råttor som det är med människor att det blir konflikter ibland. Det måste det få bli också, men som sagt, blir råttorna SKADADE så måste man ju ingripa, naturligtvis.
Bebisar leker hårdhänt, det är en naturlig instinkt. De skadar aldrig varandra i sin hårdhänta lek.
Råttor som är äldre tonåringar samt vuxna råttor ska däremot inte "leka" hårdhänt så det blir sår och tussar som ryker. Det kan vara ett dominanstecken.
det är ju en som är mer domenant och startar mer bråk och en som det flyer päls från men dom sover ju alltid med varandra och ingen har fått sår av de
Jo, klart det bara kan SE illa ut, men eftersom mina ville ha ihjäl varandra på riktigt så vart det inte mkt annat att göra… :( Men det fungerade bra till slut ändå.
Fya dem när de bråkar så kanske det förhoppningsvis inte kommer dit heller^^
jag har två bröder som är 4½ månad ungefär, jag har sätt dom jaga varan och brottas och att dom piper, nu vet jag inte vilken som är dominant men den glupska har fått massa pitmarken. jag har inte sätt några på den som är spralligast.
jag köpte dom på Värnamoozoo, och han gör dom hand tama innan någon köper dom, och jag bor hos min mamma mer än vad jag gör hos min pappa(skilda) och jag har råttorna hos pappa, är oftast var och annan helg hos pappa, annars är jag nästan alltid hos pappa(vilket jag inte gillar)
så jag kan tänka mig att dom slåss för att dom inte får så mycke sällskap.
sen den som hade bitmärken, han bruker slicka mig på ett sätt som om han säger '' Rädda mig, rädda mig! '' och han brukar gå in i min morgon rock när jag har han i famnen, även om jag inte har båda i famnen.
svara inte för kompliserat, är bara 12 år!
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
en sak till:
ibland brukar dom vara som änglar med varran och sover jämte varran.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse