Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 608 ggr
Oshibwa
0

Vassa klor. Tips?

Min ena goding Peach har så otroligt smala och vassa klor, det gör på riktigt ONT när hon är på mig, ändå tycker jag att jag klipper och klipper dom hela tiden fast ändå är dom vassa. Har försökt fila dom men det tyckte hon INTE om. Har ni något tips på vad jag kan göra. Vill ju ha min älskling nära mig hela tiden utan att pina mig igenom det xD hah.

Visst, Litchis klor är vassa också, men det ska dom ju vara. Men peachs är verkligen som små vassa knivar.

Finns det någon sorts ''klösbräda'' till råttor eller något som dom kan klättra på för att fila ner klorna?

Fjordell
1

Jag tycker det bästa är att låta bli att klippa deras klor helt, för oftast sköter råttor sin nagelvård helt själva :) Sen är jag inte särskilt känslig för klösmärken då jag är uppvuxen med djur, samt har helt ärriga armar pga busiga katter så. Men jag vet inte, jag tycker det känns som att råttornas klor bara blir vassare om man klipper dem… Men om du nu absolut måste göra något med klorna så tror jag att fila dem är det enda som gör klorna "ovassa".

Minoth
0

Lägg in ett stenblock i buren som är sträv. de kan hjälpa

Eller grenar som är nästan helt lodräta. då måste dom verkligen använda klorna för att ta sig upp

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Oshibwa
0

Tack så mycket:) Ska testa.

fiiiyah
0

Jag har en stor sten på botten precis där råttorna tar sig från ena planet till det andra, så de är lixom tvugna att gå på den ofta, så på det viset håller sig klorna hyffsat i trim :D Vet inte hur din bur ser ut men du kan ju ha en vid en lucka på botten kanske? Eller där de äter. Beror ju på vad man hittar för super-sten xD

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Oshibwa
0

Ja, det är ju också ett alternativ. Jag har tre burar som sitter ihop. Får försöka hitta något ställe.

Tack för alla tips :)