Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 878 ggr
Anvariel
0

Magproblem under en längre tid

Hejsan,

Jag har lite problem med mina två grabbar (två fina halvårspojkar). Någon av dem, eller kanske båda, har problem med magen ibland. Korvarna blir lite lösa och ibland blir det riktiga koblaffor (men inte så ofta). Jag har inte lyckats lista ut vem av dem det är eftersom de inte har såhär hela tiden - om jag tar den en och en i en bur tills de gör ifrån sig så betyder det inte att de kommer att ha lös mage där. Eftersom det inte varit SÅ illa (ingen rinnande diarré med stor vätskebristrisk) så har jag låtit det bero och gett dem morotspuré och sådant. Men nu har det hållit på så pass länge tycker jag - tre veckor kanske, av och till? Det är ju just det, att vissa dagar märker man inte av något alls så då tänker man att det gått om och sedan någon dag senare så ser man en koblaffa. Hm.

Har ni några tips? Vad kan det bero på? Jag har försökt dra ner på frukt och grönt eftersom jag hört att det kan ge dem diarré om de fått för mycket av det. Om det inte blir bättre får jag ju åka till veterinären men jag skulle gärna vilja höra lite här först vad det kan vara för något.

Har också sett att detta finns FÖR GNAGARE:

http://www.veterinarbutiken.se/mage-tarm/276-pro-soluble-.html

Har någon provat detta? Det kanske vore något för känsliga magar tänkte jag. Hm.

/Anja

Sathalie
2

Ger du dem mjölkprodukter? Många råttor är laktosintoleranta och kan inte bryta ner det. Det kan då resultera i magproblem hos dem. Även om du ger dem välling så innehåller det ofta pulvermjölk. Så se över allt du ger dem och byt till laktosfria alternativ (om det nu är så att du ger dem saker innehållande mjölk)

Dra inte ner för mycket på frukt och grönt, det är bra för dem. Men testa att ge lite blåbär. Det brukar hjälpa mot lösa magar :)

Anvariel
0

#1 Nej de har inte fått några mjölkprodukter sedan de började få problem med magen. Innan det fick de inte mycket heller då jag själv är lite laktosintolerant så jag känner till problemet.

Jo precis, svårt det där med frukt och grönt. Det är ju viktigt att de får i sig vitaminer och sådant, men samtidigt vill jag ju att magen ska vara bra. De har fått blåbär i olika former - blåbärssoppa med goda bakterier, t.ex. Verkar svårt att få magarna att blir riktigt bra. Och det är ju itne konstant diarré eller något sådant så jag kan inte tänka mig att de är riktigt magsjuka eller så. Jag vet inte. Vad brukar råttor få för problem med magen?? Det pratar sällan om detta annat än att de kan få diarré enstaka gånger. Om det inte ger med sig, vad kan det DÅ vara? Någon födoallergi? IBS??

hus-musen
0

Vad ger du dem för mat då?

Finns ingen anledning att ge dem massor av frukt, det mesta nyttiga har du i vanliga grönsaker som även innehåller mindre socker.
Stress kan ställa till det med känsliga små magar, frukt, för mycket protein, mjölkprodukter osv.

Qui dormit, non peccat

Anvariel
0

Jag ger dem vanligt Torrfoder (typ Terratos recept) och sedan något i stil med gurka, tomat, nu morotspuré, räkor, ibland lite bröd (men oftast inte eftersom de får kolhydrater i massor från torrfodret), blåbär, ärter och majs (vid ärtfiske, inte egentligen annars), paprika, någon jordgubbe,… Jag ger samma mat som jag gav åt tösarna i tiderna och de hade inga problem. Därför vet jag inte riktigt vad det är för problem nu. Eller problem och problem…. det är ju inte DIARRÉ vi pratar om, utan mer lite lösare mage än vad jag är van vid. Hm.

Anvariel
0

*putt*

Hittar fortfarande "koblaffor" med jämna mellanrum. Har någon några tips? Hur länge har era pälsklingar haft problem med magen i ett sträck?

Jag ska prova ha dem en och en ikväll igen och se om jag kan luska ut vem av dem det är som får lös mage med jämna mellanrum. Inte så lätt det där när de bajsar bra där emellan…