"Zooråttor".
Det är väldigt många här i forumet och kommer med kommentarer om "Zooråttor".
Vad är det för skillnad mellan "Zooråtta" och råtta från uppfödare?
Jag förstår att det handlar om Avel och så men tycker ändå att "Zooråttor" är lika mycket värda och lika speciella som vilken råtta som helst?
Oavsätt om det är en Zooråtta eller inte så får de ju lika mycket kärlek och uppmärksamhet?
(hittade inte riktigt en passand kategori till detta)
Det sägs att Zooråttor är sjukare än uppfödarråttor, det är inte sant!
Och så är det ju det att dom kan komma från grossister.. Det är sant.
Det är inget dåligt med självaste zooråttorna, utan det är bakgrunden dom kommer ifrån…
Jag har bara en uppfödarråtta och han är precis lika underbar som alla zooråttorna jag har.. Jag har zooråttor som har häng och älskar att pussas och aldrig skadat någon!
Plus att jag inte tkr det är något fel att avla på zooråttor! Det finns ingenting som kan hända som inte kan hända om man tar på uppfödarråttor!
Precis :) Det är det jag menar och försöker få fram till de som påstår massa.
Och ang. deras bakrund, de borde inte spela större roll om man älskar råttan. Bara den får en bra Framtid.
#2 Absolut ingenting?
Om man tar en kull på en uppfödarråtta så kan man få reda på hur föräldrarna är, hur deras syskon är.. Och på så sätt undvika att ta kull på den enda ungen i kullen som inte blev bindgalen.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Men om man inte tänker avla? …
Om man ser det såhär, man vill inte avla på zooråttor för att man oftast inte vet något om deras historia. Det kan finnas massor av sjukdomar och liknande i historian.
En annan sak som de flesta seriösa uppfödare siktar på är att minska cansern bland råttorna, just nu bär runt 80-90 % av råttorna på cansergener och beroende på generna kan det bryta ut olika snabbt och på olika sätt. Så därför bör man inte avla på zooråttor.
Zooråttor kan absolut bli världens bästa husdjur om man har tur (jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter om zooråttor). Men jag tycker inte att man ska stötta djuraffärerna och köpa djur därifrån, för man har ofta ingen aning om vad djuren har varit med om som små, hur de har behandlats och så vidare.
Jag vill nu inte trampa någon på tårna med det här utan säjer bara vad jag själv har erfarat och fått veta
Råttungarna måste få temperamentet som föräldrarna får..
Och en uppfödarråtta kan oxå bli aggressiv.
#6 Det spelar väl ingen roll egentligen hur dom behandlats? Tänk hur många djur som behandlas illa!
Det viktigaste är att dom får en bra framtid! Precis som Rwawr sa.
Det där lät lite fel.. Såklart spelar det någon roll hur dom behandlats, men det viktigaste är endå framtiden.
Det är precis det här jag menar.
Att man inte ska köpa från djuraffärer och stödja..
Tycker iaf det inte är några problem med de råttor jag köpt från affären. De är precis lika underbara som vilken råtta som heslt.
Zooråttor kan vara precis lika goa och fina som uppfödarråttor.
En bra uppfödare avlar inte tex. på temperamentsfel. Det gör grossister. Grossister bryr sig inte om vad dom avlar på så länge dom får fram djur fort.
Det finns givetvis uppfödare som gör så också… men dom är oftast i klassen ormmatsuppfödare som säljer vissa fina färger och teckningar bara för att dom vet att det säljer.
Jag har haft en del zooråttor och mina erfarenheter är inte jättebra.
Min första råtta var så aggressiv mot allt och alla utom mig…
Mina 2 omplaceringspojkar var från zoo, den ena jättego men började rossla tidigt. Hans bror hatade alla andra råttor utom sin bror.. Han var även lite vass mot folk.
Min senaste var en hona som var snäll rar och go mot människor men som puffade upp sig som en ballong när hon fick nys om andra råttor. Hon dog av tumör.
Jag har även haft uppfödarråtta som har haft lite vajsing i temperamentet, men en i jämförelse med alla dom som har bra temperament ser jag inte som en anledning att inte köpa råtta från uppfödare igen.
Däremot så undviker jag i allra högsta grad att köpa från zoo och grossistuppfödare. Jag säger inte att jag aldrig kommer att göra det igen men jag siktar på att låta bli.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag har två råttor jag köpt från djurbutik.Jag har haft råttor för många år sen också även dom från djuraffär.Jag har bara bra erfarenheter..första gången jag hade råtta så fick jag numret till uppfödaren med.Visst sen kan inte personalen att skvatt i djurbutikerna oftast.Och då menar jag inte bara om råttor.Jag skulle kunna köpa från uppfödare också såklart.Mig spelar ingen roll faktiskt.Det är upp till var och en tycker jag 
#7 Tänk om tänk rätt…
Aggressivitet kan dyka upp även i kullar där föräldrarna är jättegoa…
På #7 ska det stå: råttungarna måste INTE få temperamentet som föräldrarna har.
#13 Ja precis, alltså i uppfödarråttor oxå.
#15 Javiss kan det göra det… men om man tänker efter innan och forskar lite så kan man göra allt mänskligt möjligt att undvika det.
Vid avel är risken för temperamentsproblem och sjukdomar större när man har mindre insikt i vilket genetiskt material som finns i råttan. Större kännedom om detta får man genom att titta på släkt, syskon med mera och detta är ofta okänt när man avlar på zooråttor.
Skulle även påstå att majoriteten av alla råttor på djuraffär är resultatet av sådan avel då det är svårt att följa upp kullar med mera som säljs till okända människor i affär. Därmed löper man alltså större risk att få en råtta med temperamentproblem eller sjukdomar om sådan avel ligger bakom, dessutom stödjer man en syn på djur jag inte håller med om.
Det finns dock inga garantier för att en uppfödarråtta måste vara bättre och en zooråtta sämre, men chanserna är större rent statistiskt. Jag har även jag haft underbara zooråttor och det som gjort att jag inte vill fortsätta stödja djurbutiker är den avel och hantering av djur som ofta ligger bakom. Det betyder inte att de råttorna varit mindre värda eller mindre älskade, jag önskar bara att djur inte ska behöva säljas eller avlas på det sättet.
Nu är alla väldigt inne på avel xD
Menade egentligen bara råttan i hel allmänhet.
Oavsätt var råttan kommer ifrån så kan den vara aggressiv och så, ingen av mina råttor som är från affär har visat någon agrission (eller hur de nu kan stavas).
jag tror absolut att de kan bli underbara och leva länge och var hur snälla och goa som helst samt att uppfödda råttor kan få beteendestörningar och ev bli aggressiva.
det jag menar är att ungarna kan ha blivit väldigt utsatta när de var små både fysiskt och psykist som kan ge skador för livet och det här är inget som man märker förrän senare.
dessutom leder zooråttor ofta till att människor impulsköper djur för att "de är ju så söta" och kostar int eså mycket heller, och så vet de inte hur de ska ta hand om dem rätt, de kanske bara köper en och de i djuraffären vet inte att de ska vara två osv, jag menar att det finns fler frågetecken kring zooråttor än runt seriöst uppfödda ungar
Självklart.
Innan jag köpte mina första råttor försöker jag läsa på så mycket jag kunde.
Nu när jag hittade hit har jag fått massor med piss om att jag inte kan och är dålig ägare.
Men aa.. ändrar mig ändå inte ang. att man kan köpa från affär ^^,
#18 Aggression* annars var det rätt 
hehe okej då xD
Varför kan inte alla uppfödare sälja sina råttor lika billigt som djuraffärerna då? Kanske därför alla oftast köper från djuraffär.. för att det är billigare..
Enligt dom är stamtavla och bakrunden som gör at råttan blir mer värd? Kanske, jag vet inte.
Skulle gärna satsa mer på en råtta men… aa :)
Vill inte anklaga dig eller nåt men om du läst på så mycket som du säjer hade du nog vetat att man inte ska ha en av varje utan satsa på råttor av samma kön, det är en av basic-grejerna som råttägare. Men som sagt vi ska inte trakassera utan vi ska försöka vägleda så att människor lär sig mer och inte gör om misstag. Hoppas att det går bra med den lilla föresten :)
#23 Inga djur ska säljas billigt !
Isåfall kanske djuraffären ska höja priset på råttorna. 
hur mycket tar era djuraffärer för råttor? :) Här tar dom 135kr/st.
Här tar dom 50kr styck. Om man beställer hem tar dom 120kr st. Om man vill beställa hem 2st tar dom 100kr för båda.
Maha, köpte mina för typ 69 kr eller något xD
Men vad billigt då. Här verkar det vara ett mer vettigt pris! :)

mina kostade 75 kr styck :P
vill bara säga att jag har nästan bara bra upplevelser med mina råttor men jag har fått en såkallad "problemråtta" :\ jag älskar förstås henne lika mycket för det men hon är rädd för häftiga rörelser och ljud… sen har hon inge häng och hon är strässad , men jag älskar dom för det :P men det är väll sånt man också försöker att undvika i avel?
här kostar de 120 kr styck och då får man beställa. djuren kommer sen direkt från imazoo och rosslar och är fulla med löss. Man får en himla massa för dom pengarna. :S
#33 Oj! Här i kista är faktiskt råttorna väldigt fina…
Fattar inte vad diskussionen egentligen handlar om. Varför ens understöda grossisternas hemska business?
Om ingen skulle köpa råttorna de tar in skulle de inse att det inte e lönsamt --> alltså skulle de sluta ta in råttor. För ofta har de inte ens tid och kunskap (eller lust att få kunskap heller för den delen) att ta hand om råttor så som de ska tas om hand.
Säger inte att en zooråtta e mindre värd än uppfödarråtta eller att de inte skulle vara lika underbara husdjur. Men att avla på dem anser jag vara mycket oseriöst. Och att säga att zooråttor är lika friska är bara att inte se sanningen i vitögat.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#35 Om vi skulle sluta köpa skulle det inte bli nån skillnad tror jag.. Grossisterna skulle fortsätta sälja, på blocket, eniro o.s.v…. Jag tror aldrig dom kaputt slutar avla på sina råttor.
#18: Fast den avel vi talar om sker ju istället i djuraffären och är uppkomsten till de råttor du köper, avel på okända djur utan kontroll på avkomma där sjukdomar och temperamentfel är vanligare och ofta inte tas lika allvarligt. Det handlar inte det minsta om djurets värde utan att man inte vill stödja grossistavel eller okunniga människor som tar kullar och lämnar sina söta ungar till ett okänt öde. Jag tycker inte att smådjur (inte mer än hundar och katter) bör säljas i affär för oftast väldigt lite pengar och utan att någon kontrollerar köparens kunnighet. Stamtavla är heller inget värde utan det är djuren i stamtavlan och kunskapen om hur de varit i temperament och vad de haft för sjukdomshistoria som är det viktiga.
#36: Med den inställningen kan vi ju strunta i allt som går fel i världen. "Jag som ensam kan ändå inte göra något…". Nejmen fine, då skiter vi i allt då?
… Eller? Kanske kan man själv försöka göra det som är rätt och uppmuntra andra till samma sak?
Det finns flera exempel på hur bojkott gjort stora skillnader.
Det behöver inte alltid vara att zooråttor får problem pga att de avlats fel.
Där jag köpte ifrån verkade ganska seriösa om iaf råttorna. Hon berättde hur varje råttas temperament var och lite så.
Visst de är ganska billiga vilket gör mig lite fundersam men i längden har jag valt bra råttor därifrån.
Så jag tycker ändå inte att de borde sluta sälja råtor i djuraffär
#39: Nej självklart är många av djuraffärsråttorna superfina och friska! Dock måste du väl erkänna att risken är större att en råtta, vars föräldrar har temperamentsfel/är sjuka, blir sjuk eller får temperamentsfel, eller hur?
Så är det inte värt de där extra kronorna att minska den risken genom att välja en råtta från föräldrar som är friska och har bra temperament?
Ja såklart jag håller med om det.
Men är man lite smart och har en bra djuraffär i närheten som kan om sina råttor och så.. tycker jag de är bra liksom.
#41: Hur menar du då? Lite smart? Djuraffär som kan om sina råttor? De kan ju fortfarande inte, som jag skrev i andra tråden, ha koll på syskon och släktingar till råttorna och kan därför inte veta vilka sjukdomar eller temperamentsfel det finns bakom råttan.
Fortfarande, jag vet vad jag vill.
Om jag köper helt fel råtta , vilket jag aldrig gjort, så är det något jag får leva med. jag skulle fortfarande behandla råttan på rätt sätt, ochälska den som den är..
Men det handlar ju inte bara om din råtta utan om en försäljning som pågår som du stödjer. Och varför kan du inte i stället betala några kronor mer och ha större chans att få en frisk råtta med bra temperament? Jag förstår inte varför det här ens diskuteras när det finns massor med bra uppfödare där nästan alla råttor blir supermysiga och lever länge.
#43 men tänk så här, om den råttan hade vuxit upp i en helt annan miljö, där någon pysslar om den och ger den en bra och varierad mat så kanske den inte hade blivit "fel", en dålig uppväxt kan ge råttan psykiska problem som den inte mår bra av att ha och då kan den inte leva livet till fullo (nu pratar vi inte år utan livskvalitet). Vi kan bara göra vårt bästa för att fixa det men en del är förstörda för livet.
För jag behöver inte leta upp någon för att få en "bra råtta".
Det finns faktiskt seriösa uppfödare som säljer till djuraffärerna!
#47 Om dom säljer till djuraffär så är dom inte seriösa… Ingen som vill råttornas bästa säljer till eller via en djuraffär
#47: Du får gärna skriva vilka seriösa uppfödare som gör det, PM:a mig om du inte vill "hänga ut" dem. Precis som jag skrivit flera gånger tidigare i den här och den andra aktuella tråden så går det inte att veta någonting om syskon och föräldrars temperament eller hälsa om man säljer till/från djuraffär… Så det vore intressant att veta vad du menar med "seriösa" i det här sammanhanget.
#49 Inte vet jag vilka det är? Har bara hört att det finns dom som har uppfödarråttor som sedan säljer dom råttbebisarna till djuraffär. Jo, jag vet en men varför ska jag säga vem det är?

#47 Är man seriös uppfödare, så säljer man inte till djuraffärer…
Jag vill veta eftersom jag är starkt tveksam till att det handlar om några uppfödare som är "seriösa" i mina ögon.
Lite OT nu, men köpte mina första gerbiler i djuraffär - de kom från en uppfödare och var pigga och friska hela livet…
Om de har avlat fram ungarna själva, så har du ju möjlighet att träffa de, be gärna att få bekanta dig med råttorna "bakom kulliserna" (både ungarna och föräldrarna) så att säga… Känner de dig så borde det inte vara några problem…, och i annat fall kan ju någon i personalen följa med…
#52 Okej, då är hon väl inte seriös då!? Nöjd!? Men jag tkr det! För jag har en råtta ifrån henne! Fick träffa föräldrarna och allt! Underbara!
#53: Som jag skrivit redan, såklart blir alla djur med "dålig/okänd" bakgrund inte sjuka eller får problem med temperamentet. Det vore ju väldigt skumt. Därför finns det massor med exempel på snälla, friska och bra djur från djuraffärer. Dock är risken mycket större att de blir sjuka eller får temperamentsfel om man inte vet om bakgrunden, såklart.
Problemet med djuraffärer är ju att köparna är anonyma. Man behöver inte skriva något kontrakt, man behöver inte kontakta uppfödaren om djuret blir sjukt. Det är en vara som köps och sen är kontakten avslutad. Lämnade du ditt namn så att uppfödaren fick det? Fick du uppfödarens kontaktuppgifter? Har ni haft någon kontakt om gerbilerna?
#36: Självklart påverkar det, för varje råtta som säljs ökar efterfrågan och då ökar de också produktionen av djur. Om inga djur kan säljas till djuraffärer kommer grossistavel inte vara lönsamt och då kommer det också minska.
#38: Varför tycker du att smådjur ska säljas i affär? För djurens skull eller för att det är praktiskt för köpare? Tycker du isåfall också att hundar och katter ska börja säljas i djuraffär? Om inte, varför inte?
#43: Temperamentsproblem eller sjukdomar visar sig oftast inte förrän råttan blir äldre, det är alltså inget du kan se på råttungar och göra ett "smart" val. Risken minskar vid seriös avel.
#47: Jag håller med tidigare talare, seriösa uppfödare säljer inte till djuraffär. De som säljer till djuraffär brukar vara en av två typer av uppfödare, de som massavlar ungefär på samma sätt som grossister och tar massvis med kullar i "intressanta" färger/hårlag på kort tid eller de som tar enstaka kullar på sin trevliga hona bara för att det är så sött och kul med bebisar och sedan inte får dem sålda. Är uppfödaren du talar om någon som har kunskap och är väl insatt i avel samt tar några enstaka kullar i mån av lämpligt avelsmaterial får du gärna PM:a mig också.
en uppenbar anledning är ju ytkraven som större djur kräver…..
#55 Svarar kort på dina frågor
Vi lämnade inte namn när vi köpte gerbilerna, men när vi kontaktade uppfödaren som stog angiven på deras stamtavlor angående lite funderingar om små praktiska detaljer…
Har fått ganska många frågor när jag köpt djur i vissa djuraffärer, andra har inte brytt sig om djuren överhuvudtaget…
Tycker den här diskussionen är tänkvärd. Så jag puttar upp den.
Jag hade en jättefin amber hane för några årsedan. Ville ha en kull när han va 2 år efter honom. Hade fött upp han själv. Åkte till köping o köpte en pew hona michelle. Efter nån dag så tyckte jag att hon såg underlig ut. Tänderna såg ut som en sabel tandad tiger, i nedre käken . Övre käken var tänderna extremt tjocka . Åkte till veterinären klippte tänderna . Men dom blev lika dana. Jag började kontrollera mina råttors tänder , men dom var okej. Jag valde att avliva michelle , för jag tyckte det var humanast. MIn zoo råtta kostade mig i slutändan 1200kr med resor vetrinär osv. På ett sätt är jag glad att jag köpte henne så hon slapp svälta ihjäl. Jag vet inte om missbildningen var pga inavel eller att hon inte fått gnagigt. Den här historien har fått mig att se annolunda på zoo råttor. Har slutat handla i den butiken. Bör jag tillägga.
Här är också ett exempel på djuraffär som inte bryr sig om djuret, och min kompis som inte var speciellt påläst:
Min kompis, ville köpa en råtta eftersom ingen annan hade det och hon tyckte att de var så coola. Så hon köpte en liten Husky Roan(tror inte hon visste namnet på teckningen heller) Och till honom en liten hamsterbur, med ett hjul i för att de tipsat om just den buren.
Trots det var Kalle jättesnäll och älskade att sitta på min axel och sova i min huva, alltså hade jag alltid en hoodie när jag var hos henne.
Efter ett tag tröttnade hon på honom, och hon sa att jag kunde få honom gratis, då hon visste att jag skulle ta bättre hand om honom och att han verkligen gillade mig.
Problemet var att jag inte fick för mina föräldrar, så han såldes till en annan och nu? Nu vet jag inte vart han är. Men han var den som fick mig att inse att råttor är underbara djur, det är tack vare honom jag älskar de små pälsbollarna.
Jag visste såklart inte att varken måttet på buren, hjulet eller att han var ensam var fel då, men nu vet jag det. Tror också att hon hade kutterspån som bottenströ…
De jag försöker säga är att Kalle var en underbar råtta, som förtjänade bättre än det där. En matte som tröttnade på honom, för liten bur och giftigt bottenströ. Men ska jag vara ärlig?
Om jag fått honom direkt skulle jag fortsatt att ha det så med honom, då jag inte visste att ddet var fel. Så det var ändå bra att jag inte fick honom, för då beslutade jag mig för att själv skaffa råttor när jag flyttar hemmifrån. Så då började jag läsa på och fick veta vad som var bra och inte.
Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis
Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger
I slutändan så har alla djur rätt till ett bra liv från första början, så att stödja djuraffärer och grossister gör bara att mer råttor får hemska starter in i detta liv :/
Sen med impulsköpare på affärerna leder oftast till massa omplaceringar som också kan vara en stor påfrestning.
Självklart bra om de råttorna från djuraffären kommer till en bra ägare men tänk hur många som inte gör det? Hamnar till en person som tror att dem ska ha små hamsterburar, spån och hö & knappt få vara ute…
Ne för mig så ser jag inget positivt med att djuraffärer säljer levande varesler.
Jag har haft 4 zooråttor tidigare och dom var helt underbara i temprament, långlivade och flockvänliga råttor. Nu har jag 4 killar från privata men ej reggade uppfödare. En säljer till zoo och är en nära bekant. Hans råttor är helt underbara och tas från Danmark (dom flesta iallafall) Han har många råttor men inte alls som grossist och gör smarta parningar för att få fram bra råttor med fint temperament. I det fallet har jag inget emot att köpa zooråttor. MEN risken finns ju alltid att djureb hamnar hos fel personer och det gillar jag inte med djuraffärer. Tycker bara att det är extremt tråkigt hur dom flesta härinne hackar på folk som räddar djur från zooaffärerna. Det är ju deras val. Gjort e gjort liksom. Jag kan inte gå in i en djuraffär och se hur djur sitter i ett terrarium eller för liten bur med spån, ett litet gömställe där dom trängs för att gömma sig undan utan att må dåligt för deras skull. Sen dom vackra bedjande ögonen som ber om kärlek. Näe ja kan inte göra det lika lite som att låta bli att rädda djur ute som är vilsa eller skadade.
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
#63 Du får ursäkta men det du säger "folk som RÄDDAR djur från zooaffärer" kan jag absolut inte hålla med om. De Räddar inte djuren, de bidrar endast till att fler råttor får stå ut med samma uppväxt som de som "räddades"
Jag har själv haft majoritet av zooråttor, Men mer än hälften av de råttorna var från privatuppfödare som sålt till affär (därav har jag stamtavla på vissa av dem 1-2 generationer bakåt). Så jag är inte helt oskyldig i detta fall heller. Av dessa råttor är det endast ett Fåtal som inte varit problematiska. Det har varit allt från sjukdom till temperamentsproblem osv osv.
Självklart finns det råttor som är lika underbara oavsett vart de kommer ifrån. Det är inget att ljuga om. Det är sättet som djuren föds upp på som är helt ofattbart. Det är sjukt att det tillåts. Och att det finns folk som stödjer det. Jag har åkt i fällan några gånger men jag stödjer absolut inte grossistuppfödning och det kommer jag aldrig göra. Jag vill inte ta fler grossistråttor för alla som kommit från grossister har jag bara haft problem med. Som två av de jag har hemma nu.
Grossistråttor som är problemråttor.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jo men nu menade jag som sagt den sorts avel som min nära bekants har. Ser inget fel i hans avel så jag har inget emot aty köpa råttor på zoo som är från honom. Han är "djurmagazinets uppfödare" här i valbo om man säger så. Däremot håller jag självklart med om grossisternas avel. Den är oacceptabel och jag köper inte djur från tex arken zoo i valbo då dom har från grossister. Deras råttor är också rädda, aggressiva eller sjuka oftast när man kikar in där. Men jag köper som sagt gärna råttor på djurmagazinet eftersom jag med ett enkelt samtal får veta vilka deras föräldrar etc är. Hellre att jag köper hem dessa underbara individer än att någon som inte vet hur dom ska skötas, bo etc köper dom.
//Ellie
#65 Menar du Valbo i gävle?
Sist jag var inne på Magazinet så hade de enbart Imazo råttor.. Ogillar Magazinet.. Tycker det varit ganska dålig kunskap om smådjuren där så jag har slutat gå dit.. Det är synd att nya Magazinet (i OnOffs gamla lokaler) öppnade upp med nya ägare när fd. Magazinet (fanns inne i köpcentret) bytte namn..
Arken Zoo försöker få tag på privatuppfödare, jag har blivit tillfrågad om jag ville bli deras uppfödare då jag känner dem. Dock nekade jag.
Köpte råttor från dem som systern till butiksägaren födde upp…
Jag har själv haft praktik på Arken Zoo och deras råttor är varken aggressiva eller sjuka vad jag sett, och då var jag endast i djurrummet under min tid där.. Det är Min erfarenhet av de två affärerna dock..
#66 japp jag bor i valbo.
Kent har sålt dit ett bra tag nu..Måste ha varit ändå sen nystarten i nya lokalerna.. Kanske till och med tidigare?
Mattias som jobbar där som butikschef är väldigt påläst.
Tyvärr är det några andra därinne som inte har lika stor koll.. Men när jag klagade så fick dom varningar från honom i allafall. Har inte heller sett dom personerna sen dess så kanske fick dom till och med sparken eller förflyttning.
Är där ganska ofta och slopar arken zoo totalt sen jag var inne där i februari/mars och såg hur deras djur hade det.. Det var en hemsk syn. Det låg en död hane bland 6-7 andra levande. Om han dött av sjukdom eller bråk vet jag inte. Men ja jag vägrar handla där just pga av deras grossistavel. För det är vad butikschefen erkände när jag tryckte på och ville veta vart hanarna kom ifrån.
Djurmagazinet tycker jag har blivit enormt mycket bättre sen dom flyttade till onoff huset. Där gamla magazinet fanns ligger ju panduro nu så dom finns inte ens kvar. Och några av den personalen har jag sett på nya.
Så vi har nog helt enkelt två vitt skilda åsikter där :)
//Ellie
#67 Sedan innan nyöppningen kan det inte vara då Djurmagazinet som låg inne i köpcentrat är nya Arken Zoo..
De gick ut Magazinet och tog Arken Zoo istället och då öppnade ett Helt nytt Magazinet upp, de fick tyvärr fd. magazinets goda ryckte..
Många tror ju att Magazinet bara bytt lokaler.. vilket är väldigt synd då det inte alls är de i OnOff som varit med och skapad det goda ryckte som Djurmagaziner i Valbo hade.. Det var Arken det, Linus och AnnSofie.
Det är väldigt konstigt att du säger de månaderna då det var under den tiden jag var där och var i djurrummet. Inget sådan händelse har hänt när jag varit där i alla fall.. De döljer inte att de är grossistuppfödda så det är bara att fråga och man får ett ärligt svar att de är från Imazo.. och som sagt så letar de efter en privatuppfödare..
Men denna diskussion är lite OffTopic så vi kanske ska låta det rinna ut, hehe (eller skapa en annan tråd) :)
Jag tycker det är synd att zooråttorna säljs till vem som helst för en billig peng. Som någon i denna tråd skrev så eftersom dom är billiga och söta så inpulsköper folk oftast och sedan tröttnar efter en månad och skänker bort dom.
Zooråttor är även avlade till Ormföda så dom fåt inte mat som är nyttigt för dom utan göder dom så reptilerna blir mätta. Därför kan zooråttor lätt utveckla foderallergi.
När jag är inne i en zooaffär och ser alla råttor som springer runt ca 10 st i en alldeles för liten bur som inte har städats på länge så vill jag bara köpa hem allihopa. Tur att man har lite behärskning i alla fall. Jag tänker på mina älsklingar och är så glad för att dom kommer från en seriös uppfödare och har haft ett underbart liv från första stund.
#68 ahhh då har dom förlorat personal till nya djurmagazinet då eftersom flera av dom jobbar där.. Min sambos vän jobbar där och lika en dotter till min sambos mammas vän. Dom jobbade tidigare i gamla lokalerna.
Jo jag påpekade det också och dom såg lite chockade ut och skyndade dit för att ta bort den döde därifrån innan någon annan såg. Det gjorde btw att jag blev erbjuden rabatt på sakerna jag tänkt köpa LOL. Behöver jag säga att jag lämnade grejjorna och drog? Hade min systerdotter med och hon såg tyvärr det först och började gråta. Inte så mysigt för en 6åring att se heller. Så ja sen dess har jag slopat Arken Zoo totalt.
Tror inte det gör något då vi håller oss inom ämnet ändå då vi diskuterar zooaffärerna och deras avel. Dessutom är ju denna tråd från 2009.
//Ellie
Jag tycker det är ett intressant ämne. Jag har en underbar råtta från en zoobutik i örebro. Så jag har både goda o dåliga erfarenheter, jag brukar vara i gävle ibland och det kan vara bra o veta vilka butiker som är bra o vilka som är sämre. Utan smutskastning.
#71 Vilken zoobutik?:P
#71 jaa hittills har jag bara goda erfarenheter av zooråttor och jag hoppas att det kommer att hålla sig så.
Som sagt tycker jag att djurmagazinet är grymt duktiga. Iallafall dom flesta därinne bryr sig verkligen om djuren och sköter dom bra. Det finns såklart alltid saker man kan förbättra. tex burunderlag och allt sånt. Men det är inte så troligt att det kommer att ske i första taget.
//Ellie
Man borde egentligen anställa någon kunnig på djuraffär som sysslar med att avla råttorna :)
#74 Håller med
Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis
Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger
#71 #Arken . Mina har blivit gamla, men jag köper nu bara djur tillbehör där. Min hona jag fick avliva pga tänderna kom från köping. Orsaken att jag inte köper zoo längre är att jag har börjat föda upp.
Det jag tycker är synd med "nya" djurmagazinet i valbo, är definitivt att råttorna bor i akvarium, som dessutom verkar vara stekheta, eftersom råttorna ligger på rygg och flåsar, utan att knappt röra sig.
Ang. Butikerna här i Valbo:
Djurmagazinet som låg inne i köpis flyttade till köpstad och bytte namn till Arken Zoo.
Djurmagazinet som ligger i OnOff-lokalen är "nytt" och har helt andra ägare.
Visst blev det rätt?
När vi ändå är inne på butikerna här i trakterna: Vet någon någonting om Brynäs Zoo i Valbo? Varje gång jag varit där har det legat en eller två vuxna husky roans i en liten bur. Har varit så i nåt år. Nu är jag inte in där så ofta för jag ogillar djurhållningen där. Men endå.
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
jag har både bra och dåliga erfarenheter av zooråttor, men mest bra faktsikt :) de flesta har vart några riktiga mysisar och haft några bitande råttor, och två aggressiva av ca 30-40 råttor :)
Men jag skulle nog inte avla på dem pga att man inte vet deras bakrund eller föräldrarnas m.m. kan finnas massa dolda sjukdomar som man inte känner till på samma sätt som med uppfödarråttor. Nu kände jag att det blev en konstig mening, men hoppas ni fattar vad jag menar ^^
// Stephanie och hårbollarna 
#78 Det är helt rätt som du skrivit. :) (många som tror att On-off Magazinet är samma som låg i köpcentrat vilket det självklart inte är)
Ang din fråga om Brynäs Zoo så kan jag inte säga så mycket om deras djurhållning men tyvärr är deras burar rostiga och inte särskilt fräscha. Ägaren till butiken är otroligt trevlig (vi pratar ofta islandshästar då hon äger ett par och jag älskar rasen :P) men jag undviker att gå nära smådjuren när jag är där (åker dit för att försöka få sponsring till våran hundutställning)
Dåså, då var det utrett en sista gång ;))
Ja burarna är ju under all kritik… Går det nå bra för den butiken? Aldrig en själ där ._.
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
#81 Vad jag vet går det helt okej, de säljer mycket hundsaker vet jag i alla fall och så har de ju hundtrim om jag inte minns fel. Men det är som du säger väldigt öde.