Hjälp!!
Hej nu är det så att jag har parat två av mina råttor. Som tur var var den andra parningen inte lyckad! Puh… Men jag vet inte om hon är gravid. Men dt jag undrar är om en råtthona är gravid, blir hon brunstig då? O ch om en råtthona är ca 9 månader slutar hon att bli brunstig då? mvh zider!
Min tjej va redan gravid när jag fick henne, och då var hon 6 veckor. Dom har sin mens var 5:e dag. Så dom är mottagliga hela tiden ^^
Vad är problemet? får inte helt ut vad du frågar efter.
En hona är oftast fertil hela livet. 9mån slutar hon inte brunsta nej. Fram 6mån-1år är den tid som de flesta parar sina honor.
Varför har du parat dom om det nu är sådan panik och du är glad att parningen inte tog? Eller har de rymt in till varandra och du pratar om tjuvparning?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jo dt var såhär ungarna skulle födas när vi var utomlands!+ att dt var två roan som hade parat sig, nu är dt en roan och en black hooded båda toppörade;)och jag körde med hand parning första kvällen/natten gick dt jättebra men nästa brunsting kväll ville inte honan para sig, så jag undrar om en råtthona är gravid vill hon inte para sig då, alltså blir hon inte brunstig?
Handparning? Läs på en hel del om råttavel innan du TVINGAR dina råttor att ha samlag!

Jag förstår inte riktigt vad som menas med handparning?
Varför är det en katastrof om två roan parar sig?
En hona som är dräktig brunstar oftast inte (extremt ovanligt) . Om honan inte vill para sig bör man lyssna på hennes signaler. Det kan vara allt från att hon inte höglöper till att hon inte vill ha hanen av olika orsaker. Att tvinga ihop en hona och en hane är ingenting annat än våldtäkt på honan och ett trauma som kan påverka den ev kommande kullen negativt.. För att inte ens diskutera den etiska aspekteten av en sådan handling, vilket jag inte ens tänker gå in på.
till maria92:handparning så som jag gör dt innebär inte att man tvingar råttorna att para sig!! dt innebär att man släpper in hanen till honan varje kväll/natt som hon är brunstig!! jag gör inget elakt mot djuren som att tvinga dem.
till wintermynta: jag vet inte vrf man inte ska para en roan och roan dt var en annan medlem här som skrev dt till mig!men jag håller koll på exat vilka dagar mina råtthonor är brunstiga(2 st) så hon blev gravid första parningen dt var därför hon inte ville para sig nästa brunstnings kväll!! jag tvingar inte mina råttor att para sig jag låter hanen och honan möta varandra bara under brunstnings tid och om honan inte gillar hanen så tar jag bort henne direkt!alltså jag lyssnar på honans signaler!!alla hon ger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#5 Efter lite snabb googling: Det verkar som att handparning är vanligt inom gerbilavel och innebär inte att man tvingar djuren att para sig, utan att man låter den dominanta honan para sig med en hane och sedan får hon flytta tillbaka till sin burkompis och uppfostra ungarna gemensamt med den andra honan. Motsatsen till handparning är avelspar, då man låter honan och hanen gå kvar tillsammans och uppfostra ungarna tillsammans och sedan para sig igen när honan är redo, men max tre kullar i rad, sen måste man sära på honan och hanen igen.
Så förstod jag det i alla fall enligt denna länk:
http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d715e69b9cb46222706d192-avelspar-vs-handparning
Mvh Tess

Ok råttor blir inte gravida, de blir dräktiga som andra djur.
En råtthona löper runt var 5 dag så det är ju lätt att hålla koll på. Om hon inte löper om så är hon dräktig.
Löper hon så är hon med största sannolikhet inte dräktig. Finns undantag men det är inte vanligt vad jag vet.
Om råtthonan är dräktig så kommer hon inte para om sig, rätt få honor gör det. Honan är dräktig i runt 21-24 dagar, så det är ju bara att hålla utkik efter viktuppgång och bäbisbula om två veckor om du inte ser något löp.
Honan kan även bli skendräktig men det går över.
Råtthonor kan löpa livet ut, så en icke dräktig 9 månaders hona löper med all säkerhet om det inte är något fel på henne.
Anledningen till att man inte bör para roan+roan är pga de svaga blodkärlen roans drogs med mycket förr. Nu mer är det väl ingen katastrof, men man bör inte avla roans med roans i många led just av den orsaken.
Qui dormit, non peccat
Det här måste väl ändå vara en trolltråd? 
Hoppas det .. varför heter de "handparning"? Hanen får aldrig vara med och "uppfostra" råttungar hos en normal uppfödare …

Det heter ju olika med olika djur, man använder olika tekniker osv. En del djurarter uppfostrar sina ungar tillsammans, det kan även råttor göra även om det inte är något som rekommenderas. Bättre isåfall att låta en stabil flock honor göra det om man nu promt ska göra så.
Qui dormit, non peccat