Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 743 ggr
Fjordell
0

Hack i örat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg alldeles nyss att en av mina 3 veckors bebisar har ett stort hack i örat. Detta måste ha skett under natten för igår var allas öron hela och fina. Vad kan ha hänt? Kan det vara pågrund av våldsamma lekar, eller bör jag oroa mig? Det finns inget vasst i buren som han kan ha skadat sig på eller så… Sorry för att bilden är på sne, jag är inne via mobilen så blev lite knas…

BlueKat
0

Hoppsan, det var inget litet jack detdär. Men det har nog bara gått lite vilt till när dom lekt, om det inte finns något i buren den kan ha skadat sig på. Alternativt att något djur utanför buren har råkat komma åt örat..?

"Dealing with backstabbers, there was one thing I learned. They're only powerful when you got your back turned."

Fjordell
0

Eller hur! Det var därför jag också reagerade rätt starkt. Har aldrig varit med om att mina råttor fått skador så :s Nix, katten är inte intresserad av dem alls längre, och hundarna når inte upp till bebbarnas bur.

Fjordell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär ser det ut bakifrån..

m0chicakez
0

Aj, stackars liten :c

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

BlueKat
0

Ja, detdär gör nog ont. Men om du är helt säker på att han inte kan ha skadat sig på nått i buren har du inget att oroa dig över. Ungarna är på tok för små för att bråka på allvar, och mammor skadar inte sina ungar med flit (såvida dom inte är helt psyko i huvudet). Det är nog bara en olycka efter en lite för vild lek. Och det lär läka fort och glömmas ännu fortare.

Badda med saltlösning och mata med något gott som en liten köttbit eller blodpudding. Inte nödvändigt, men kan ju vara bra att göra ändå.

"Dealing with backstabbers, there was one thing I learned. They're only powerful when you got your back turned."

Fjordell
1

Jag har rengjort och gett honom massa gott. Han verkar inte lida alls, men nog gjorde det säkert ont när det hände. Det är med all säkerhet för våldsam lek eller så har mamma fått för sig att bära honom lite knasigt, för mamma Aili skulle aldrig göra en fluga förnär, hon är så oerhört mild och lugn, dessutom varit en helt fantastisk mamma! :) Lite synd att han fått ajaj i så ung ålder, men nu ser han ju ut som en riktig tuffing, haha.

m0chicakez
0

Han kan ju heta Scar eller Jack om det inte går bort ;p

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

ceccie
0

Jag har haft en unge för 10 årsen som misste en bit av örat i en träningsfight med brosan.

silverorm
0

Ja, lillen lär ju inte försvinna i mängden sen iallafall? Glad Råttor har ju ett fantastiskt läkekött så tror knappast du behöver oroa dig, mamman kommer tvätta om det o pyssla.