Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 509 ggr
Soulonfire
0

Kastrering?

Har funderingar på att skaffa en råtta till, har sen tidigare två honor men vill gärna ha en hane men utan att det ska bli några ungar! och utan att stackaren ska behöva bo i en egen bur. nån som är lite insatt i det här med kastrering av råttor? vet att dom är känsliga för narkos och så.

jättetacksam för svar!Glad

Bellona
0

Nej usch, snälla tänk om. Man ska aldrig kastrera djur bara för att man vill ha en av det slaget. Jag tvivlar på att någon seriös uppfödare skulle sälja dig en råtta om de fått veta att du skulle utsätta honom för en onödig operation.

Inte för att vara elak här, jag menar absolut inget illa! :) men det är både onödigt och själviskt att utsätta en råtta för en operation han inte behöver. För det första så kan man vad jag vet inte kastrera en liten unge, för stora risker samt så kan de få fel på tillväxten, så han skulle behöva sitta själv en tid vilket i sig är grymt så vida det inte är en vuxen hane du köper som inte behöver växa först. Men alla ingrepp innebär förstås en risk och han kommer ha ont efteråt, vilket är elakt att utsätta någon för i onödan. Enda godtagbara anledningar till att kastrera en råtta är att den har problem fysiskt eller psykiskt, tex en överdominant aggressiv hane som behöver bli av med lite hormoner. Hanen skulle också behöva sitta ensam (1-2månader tror jag det är) efter en operation innan ¨han skulle kunna bo med honor.

Sätten du kan gå tillväga på enligt mig:
* Leta en redan kastrerad hane 
* Vänta till dina honor gått bort
* Skaffa en till bur och två hanar.

här har en liknande diskussion förts tror jag http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=8500&highlight=kastrering

Soulonfire
0

Klart jag inte tycker du är elak, jag bad om andras åsikter eller hur?

men mest satt jag och funderade på riskerna alltid bra att veta?! för vet att marsvin ska man helst inte kastrera alls, för det är jättefarligt för dom.

Om man inte frågar får man inga svar och då får man inget veta…  Glad

Soulonfire
0

hmm,, "helst inte kastrera" ska det bara stå, "alls" skulle inte vara med… lät lite dumt dåGlad

Bellona
0

Tack vad bra! :) det är så lätt att inlägg som inte menas som påhopp låter som påhopp :)

Det finns risker för råttor också, så det är ju inget man ska göra i onödan :) Men oftast går det rätt bra att söva dem, det är några på r8forumet som framgångsrikt har kastrerat några råtthanar när de varit överdominanta mot människor och andra råttor till den grad att de varit tvugna att bo ensamma. (kastrering hjälper ju ibland mot det)

Soulonfire
0

Ja, det är lätt hänt just för man inte ser personen som skriver det och man hör ju inte tonfallet heller… så nåt som är menat som skämt kan ju uppfattas som påhopp på internet:)

Det är bra att veta, jag brukar ju ha mina råttor lösa så skulle inte funka även om hanarna var i en annan bur… så får bli en liten hona till i sådana fall… jag har ju tid och plats för dom(stor bur) eller så får jag hålla utkik efter en redan kastrerad haneGlad

Tack för svaret!