Råttutställing i Västerbotten
Det blir en den 11 augusti, Galejan, Malå.
Domare; Gail Adams och Mia Florentin
Tider kommer senare
Mia//

Vad dömer dom? Är det både officiell och inoffociell or what?

Gail dömer agility och standard
Jag dömer pet (på dispans). Så det är en officiell utställning.

Då e jag med! :)
*tass*
Toppen! Jag dyker upp om jag kan ordna med transporten från Umeå.

Det fungerar med buss på fredagen! Sova här… Om inget annat fungerar
Mia//
#6 Jag ska upp från Umeå, men jag vet inte om bilen är full redan. Annars får du gärna hänga med mot att dela på bränslet. :)
Vi är två stycken som ska upp så om du har plats för oss båda och en mindre bur så delar vi hemskt gärna på bensinen.
Jag ska höra med sambon om han ville hänga på. Han är bortrest till måndag. =) Min granne var också sugen. Återkommer. =)
För oss som är rena nybörjare så undrar jag lite i hur länge en uttällning varar och hur de går till?
Kolla på Srs hemsida. Där finns massa info, men ingen tidsuppskattning. :)
#12 Så smart jag är, jag hade ju redan läst allt där :D
Jag räknade också efter på åldrarna och deltar isf med tre juniorer och en senior.
Som nybörjare, vilken klass är bäst att ställa upp i då? Jag förstår inte riktigt skillnaderna mellan PC och standard.

Hur lång tid en utställning tar beror helt på hur många som är anmälda och vilka domare som dörem. I stockholm kan man väl rent generellt säga att en utställning tar…alldeles för lång tid. ;) Även om frisken öppnar 8:30, så kan man inte räkna med att vara påväg hem förrän nån gång mellan 19-20.
Jag tvivlar dock starkt på att denna utställning tar lika lång tid. Jag har ingen aning om hur många som är anmälda, men Gail är snabb i sina bedömningar. Mia har jag ingen aning om, men jag tror inte att hon heller är den som maskar. Tror det kommer långt ifrån lika många råttor som på en Sthlms-utställning där antalet ligger på 100-150 st.
Som nybörjare, ptja, det beror helt på vilken typ av råttor du har.
I PetClass bedömer man kort och gott hur trevligt och välvårdat djuret är, djurets dagsform så att säga. Saker som bedöms är bla status på klor, eventuella sår och andra skavanker, renhet, temperament.
I standard bedöms hur väl råttan överensstämmer med standarden som finns för just den färgen/teckningen/hårlaget/örontypen. Det finns bra många mer varianter än dom som finns beskrivna på SRS hemsida, dock är färger som tex roan inte med i standard, utan bara under "provstandard" och i provstandard kan man således inte få något pris, men ändå en bedömning på typen.
Eh, det blir spännande med Esk, frågan är om hon har tid att bli tittad på 
Brukar det gå att ställa en råtta i både Pet och standard på samma dag?

#16, ja absolut. Om det skulle "krocka" för någon råtta så brukar man hoppa över den så länge, så får man gå dit när man fått tillbaka råttan från domarbordet den var upptagen på.
Missa inte heller att man kan tävla i agility! Det låter läskigare än vad det faktiskt är. :)

Agillity tycker jag att all kan prova på! Där är jag alltid nybörjare…. Glad om jag kan genoföra banan på utsatt tid , clear round. 5 miniter tror jag det är?
Mia//
Förstår jag det rätt att agility handlar om att locka råttan runt en bana? Jag har läst på SRS men känner inte att texten riktigt förklarade vad det innebär.

#19, ja i princip så, locka runt en bana.