bumblefot
Imöra blir det vetten för ena gubben här hemma som har bumblefot (stavning?) få se om man kan få någon bra salva eller dyl. Han går på tassen iaf o nu sitter han i en sjukbur så han inte kan klättra på galler.
Hur han fick den är nog troligtvis för att hos sin förre ägare så bodde han i en jätteliten fågelbur så nu blev han väl överlycklig att få klättra runt i en stor bur :P
förövrigt ser såret ut som en sprucken blodblåsa typ. och håller på att få en på andra tassen.
O min lillasyster tror att de ska ta bort honom för detta bara för att han är 2 år men de gör de ju inte om de inte skulle gå så långt att de kanske måste amputera eller att det har blivit en infektion eller dyl som sprider sig. Men jag tror det kommer gå bra för honom. Fast han är ju lite depp nu när han få va i en liten bur ;/
// Stephanie och hårbollarna 
Det tror inte jag heller om han är frisk förövrigt
Ja han är pigg o glad :) lite rött runt nosen bara som han inte tvättat bort

Klumpfot är benämningen på svenska. :)
De ger säkerligen kortisonsalva, som med lite tur kan hjälpa. Annars så är det bra om han fortsätter använda foten normalt, och ni ser till att han har rent och dammfritt underlag jämt.
Bumblefoot är inget man behöver avliva för om det inte är så att själva benet skadats eller råttan får blodförgiftning.
Qui dormit, non peccat
#3 jaa så heter de x) tack ;P
Nu har Jerry kommit hem iaf o han fick någon sorts kräm som man ska smörja. O foten ser bra ut, inget som vätskar eller blöder men vi ska fortsätta hålla honom i den lilla buren tills det läkt.
Sen har charmtrollet även charmat en råtträdd vet.assistent oxå
tyckte faktiskt att han var söt så hon våga iaf kolla lite på honom när han låg o myste i syrrans famn förut ^^.
Jätte snäll var han oxå under undersökningen,gav bara några sprattel när veterinären skulle kolla på hans tassar, men det skulle jag med om någon höll mig lite på rygg (eller vad man säger
ni fattar nog)
Och blir inte tassen bättre så ska vi komma tillbaka så tror jag att han ska få något annat till tassen då
hur ser en bumble foot ut?
#6 Ja jo det vet jag men så länge man lyckas hålla såret rent o att det inte blöder eller så går det ju bra :) och som du säger om han mår bra i övrigt o inte lider av det
Okey. Jag har läst runt lite men fattar inte dirket vad de är. Men de är typ svulnad tass/ sårig tass. pga galler och så eller?
För penny har fått lite svulna tassar men jag vet inte om de är för att hon är fet eller om de är för att dem har galler för att klättra till andra våningar. Dem andra har dock inte svullna tassar.
ja eller som även är i Jerrys läge för lite material på burbottnen. Hos sin förre ägare hade han liiite spån, mamma sa att det såg ut att vara en dl spån typ ;/ tyvärr visste inte den ägaren bättre :(

#8, knappt så veterinärerna vet. I USA tex är man övertygad om att det är en infektion det handlar om och man brukar försöka behandla med antibiotika, medan vi i Sverige kletar på lite aloe vera och försöker massera det till rätta.
Stora tunga råttor verkar mest benägna att få såkallad bumblefoot, och jämförs då med tex liggsår. Jag hade dock en normalstor och väldigt aktiv hane som drabbades av detta på ålderns höst, så något liggsår var det definitivt inte. Jag, som är så jävla nyfiken (det kommer väl med att man är djursjukvårdsutbildad och varit med vid många operationer), öppnade såret/foten efter att han gått bort, och under "köttet" så upplevde jag det som att benet vid hälen, under såret, växt på och det var som en benknöl.
Jag tycker det är lättast att beskriva bumblefoot som en rejäl vårta, ibland med en skorpa på. Emellanåt lossnar skorpan och då är det ganska "köttigt och såsigt" under.