Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 460 ggr
Fjordell
0

Fodervärd?

Jag sitter och funderar så mycket att mitt hår snart trillar av. Jag har ju just nu en kull med massa söta bebisar här hemma, och mina funderingar kring vem jag ska behålla sliter mig snart i stycken. Eftersom jag i framtiden hoppas kunna ta en planerad (Oskyldig) kull på någon av småttingarna, så är det ju de jag kommer att vilja använda i avel som automatiskt stannar. Men, för att jag ska undvika att ha alltför många sötnosar här hemma så var det någon som slog mig in på tanken om fodervärdar.

Så det jag undrar lite över, är om det är någon här inne som är eller har fodervärd? Vad har ni för slags avtal, och hur funkar det för er?

Cis-j
0

Nu har jag varken uppfödning eller är fodervärd, men vore det inte en bra grej att köra ett avtal ungefär som fodervärdsavtal för hunduppfödning? Dvs två kullar med minst en levande "valp" ur varje? Tror den finns att hitta på skk.se om man söker på "fodervärdsavtal". Där finns också regler för halvfodervärd också, vilket innebär en kull med minst en levande bebis.

Fjordell
0

Det är precis så jag tänker, jag är medlem i SKK och har lite mer koll på hur det funkar där än exempelvis SRS. Jag tänkte mer om det är ungefär samma standardavtal som man brukar använda för hundar? Eller om man brukar köra på något annat med råttor. Exempelvis hur det blir med eventuella veterinärskostnader osv :)