Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 523 ggr
sarakaka
2

Lyckad olycka?

SITUATION
Jag kom nyss hem efter att ha sovit borta och till min stora förvåning hade råttorna lyckats välta krukan jag satt för hålet i Furet Towern för att dela de två flockarna åt. De har alltså umgåtts/interagerat med varandra under ett okänt antal timmar.

VAD GÖR JAG?
Jag har i cirka två månader låtit dem träffas lite grand, men låtit dem sniffa på varandra varje dag. Jag har inte vågat sätta ihop dem innan då bebisarna varit så små att ifall de bråkade när jag inte var hemma kunde de inte försvara sig. Men nu blev det som det blev och ingen råtta var skadad eller hade sår!
Jag undrar nu om jag borde utnyttja situationen, att de har umgåtts/introducerats till varandra, och sätta ihop dem eller om de ska få vara två separata flockar i framtiden?

**FLOCKARNA
**- Två ungar (systrar)
- En gammal tant, tre vuxna råttor (systrar)

POSITIVT
- Ungarna får det roligare med mer sällskap
- De kan alla röra sig i hela buren då den inte är tudelad
- Jag kan ta ut allihopa samtidigt
- Råttor är flockdjur - the more the merrier!

NEGATIVT
- Då måste hela buren handikappanpassas för gammeltanten vilket kan bli tråkigt för bebisarna
- Gammeltanten kan bli stressad av nykomlingarna
- Ungarna har extremt mycket spring i benen och kan irritera de äldre
- Rangordning måste ännu en gång uppgöras vilket är stressande för allihopa, främst gammeltanten.
- Ungarna är mindre och kan ha svårt att försvara sig vid eventuellt tjafs
- När jag hittade dem var de uppdelade i de vanliga flockarna fast på fel halvor (indikerar att de trivs bäst i sina egna flockar?)

*** Tack på förhand! :) ***

hus-musen
2

Har de inte tuggat på varandra hittills så borde de inte göra det senare heller så jag hade låtit dem vara. Rangen har de redan gjort upp om de lever i samma bur.
Varför ska du gamlingsanpassa hela buren? Enda man egentligen behöver göra är att sätta upp extra hängmattor så gammeltanten inte kan ramla långt och se till att det finns mat, vatten och hus på botten som tanten trivs i. Finns ju ingen anledning att ha mindre grejor i buren.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
3

I det vilda så lever råttor i flock med variernade ålder, det är inget problem att ha det så i det tama heller. Ungarna har varandra att busa med så de lär knappast busa med tanten, och de har 3 andra honor att leka med om de vill.

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

Ok tack snälla husmusen!
Räddaren i nöden som vanligt! :)

Jag tänkte handikappsanpassa den därför att hon är lite halt/början på bakbenssvag men vill vara med de andra ändå på hyllorna och sådär. Har dem på vanlig höjd och så men det är rör överallt mellan alla hyllor vilket kanske blir tråkigt ifall ungarna vill klättra på gallren o.s.v.?

Jag ska springa ett snabbt ärende till posten sedan när jag kommer hem så tar jag bort krukan och vaktar dem ikväll. Åh vad spännande! :D

hus-musen
1

Ungar brukar gilla rör och andra skrymslen så det tror jag inte är något problem alls! Vill de någonstans så kan de klättra runt rören.
Att tanten får anstränga sig lite är bara bra, om hon slutar använda musklerna så kommer det få fortare för henne att förlora all muskulatur.

Kör på och se hur de reagerar och vad de gör, lite buffel kan man få räkna med men det löser sig i regel :)

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

#4 Okej tack snälla! :D Nu hörde jag pip. Ska gå och titta!

Teuthis
1

Mina råttors bur är handikappanpassad till största delen, vad jag gjort är att jag konstruerat en "lekavdelning" där småttingarna kan klättra och flänga medan övriga delen av buren är anpassad för mer bekvämlighet.