Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1443 ggr
Charlott_
0

Gravid?!?! :O

Hej! Jag har snart haft min lilla 2 månaders tjej i snart 3 veckor.
Jag har inte haft uppe henne på 3 dagar för att hon vägrat gå ur boet. Nu när jag äntligen fick ut henne när jag skulle rensa buren så tyckte jag hon var rund om magen. Är det möjligt att hon är gravid då?
Jag har ju bara 3 tjejer, så ifall det hände innan jag hämtade henne hos uppfödaren…

zickan
1

Hur gammal var hon när hon hämtades?. Mer exakt när hämtade du henne?. Hade uppfödaren särat på könen vid 5 veckor?
Ser du några tydliga "bröst/pluppar" på magen?

Mest troligt så har hon bara ätit massa go mat och är lite rund pga det.

En råtta är dräktig runt ca 21 dagar. Tror du det är något på gång, så bör du sätta henne i en egen bur. Kontakta uppfödaren för råd?
Har du en våg?. Möjlighet att väga, isf vad väger hon? Väg igen nästa dag. Har hon gått upp?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Charlott_
0

1 månad 2 veckor och 2 dagar gammal var hos exakt när jag hämtade henne, hon är född 23 april. Men kan hon verkligen ha gått upp bara på 3 dagar? :O Haft henne i 18 dagar nu, och de var bara på dessa 3 dagarna jag märkt att hon gått upp, och igår när jag tog upp henne så pep hon. Hoppas verkligen hon bara har ätit för mkt go mat, men jag har inte märkt någon vikt ökning på någon av dom andra två honorna :/

Tack på förhand :)

Fridborg
0

#2 De kan ibland vara rätt smala och explodera i vikt de sista dagarna om hon är dräktig. Har du haft henne i 18 dagar är det ju fullt möjligt.

Andra tecken på dräktighet är att hon kan bli lite aggressiv mot dig och burkompisar och boa väldigt mycket.

Som Zickan säger, jag skulle sätta henne i egen bur ett par dagar, i alla fall tills du e säker att hon inte är dräktig :)

Charlott_
0

#2 jag tyckte inte hon va så handtam när jag fick henne så jag jobbar med att få henne tam också, hon är väldigt skygg och vill bara springa ifrån mig. Så jag ser har inte märkt av att hon har vart aggresiv eller så.. :)

Charlott_
0

Pratat med uppfödaren nu. Hon sa att hon särade på dom när dom var 6 veckor gamla..

Fridborg
0

#5 Då finns det risk för att hon är dräktig. Sätt henne i en egen bur och vänta ett par dagar och se.

[1UpShroomish]
0

#5 Då tycker inte jag det låter som en särskilt seriös uppfödare som inte vet när man bör sära på könen :/

Fridborg
0

Ja jag e lite nyfiken på vem det är :)

Charlott_
0

Jag hittade henne här på råttor i fokus :) hon svarade på ett inlägg där jag frågade om det finns någon uppfödare nära Uddevalla. Aja om Tinny nu är dräktig så var det ju ändå en olyckshändelse :(

[morat]
0

Men om hon var 1 månad, 2 veckor och 2 dagar när du hämtade henne så måste hon ju ha blivit parad efter att uppfödaren särade på kullen vid 6 veckors ålder. Alltså måste hon ju ha varit i närheten av en hane strax innan du hämtade henne! :o

hus-musen
0

#10 Det är ju förutsatt att uppfödaren särade på dem precis på 6veckors dagen och inte två dagar senare. Annars är det ju fullt möjligt.

Qui dormit, non peccat

Charlott_
0

tycker så synd om henne om de vore så nu, hon är ju bara barn själv ju :( Nu har min kära pappa kommit förbi med en bur. så nu ska jag allt göra det mysigt för henne

råttan1
0

hur går det för er?

Sathalie
0

#12 Har du kunnat väga henne än? :)

Charlott_
0

#13 Jo det går väl bra. Jag har satt henne i en egen bur nu. men en annan sa att jag skulle låta henne vara kvar med dom andra. Risken är ju att lilla tinny inte kommer känna någon moderinstinkt eftersom hon e så liten :( #14 Nej jag har ju inte det :( har ingen liten våg. Men är det viktigt att väga henne?

mieeow
0

Sätter en tass här, hoppas det går bra! :)

förresten, varför skulle hon inte känna någon modersinstinkt? de blir ju könsmogna vid 6 veckor, då borde de ju vara "kapabla" att få ungar? (även om det inte är bra såklart)

hus-musen
0

#16 Honor blir könsmogna mycket tidigare vid 3 veckor och hanar blir könsmogna vid 4½-5 veckor. De kan alltså få ungar bra tidigt, men är inget att rekommendera om man vill ha friska långlivade djur. Det sliter extremt på honan att ha ungar och växa normalt i den åldern.

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

#16 självklart, det vet jag. de är ju ungar själva vid den åldern. Obestämd

men tänker på just det med modersinstinkten, alltså om man tänker allmänt när det gäller djur.

Men jag ska inte sno tråden här, börjar tänka värsta naturvetenskapligt och filosofiskt nu, haha. jag kan skapa diskussioner av allt :P alltså min fråga hade egentligen inget med tråden att göra,Oskyldig och inget med mina åsikter heller. det var bara en tanke som ploppade upp.. Glad

Charlott_
0

#18 detta e första gången för mig, så jag frågade uppfödare om tinny kommer känna någon moderinstinkt för att hon e så liten, då svarade hon att det är ovanligt eftersom hon är så liten..

hus-musen
0

Anledningen till det är överlevnadsinstinkt, de känner modersinstinkt men deras egen överlevnad är viktigare än ungarnas. En väldigt ung hona kan absorbera eller göra sig av med ungarna efter födseln helt enkelt för att hon biologiskt känner att hon inte kan ta hand om dem.

Sen finns det råtthonor som inte är lämpliga mammor alls och inte har någon större modersinstinkt men det är en annan sak och hör inte till åldern.

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

#20 ah, då förstår jag. Glad

men hoppas det går bra nu, om hon får ungar! trots att hon är så ung Obestämd

zickan
0

Hon borde ha bäddat och ha ungar på g nu om det kommer. Idag är det 20 dagar sedan du hämtde henne från uppfödaren och hon kan ha blivit tjuvparad. Så inom närmsta typ 1-3 dygnen så bör de isf komma.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Charlott_
0

#22. 20 dagar idag ja. Hon hae inte fått nagot än iallafall. Men en fråga. Hon sa att det fanns risk för ungarna att dö eftersom det är inavel. Men när jag pratade med en annan uppfödare så sa hon att dom kommer klara sig fint, det är med inavel man får fram olika färgtecknena med.

hus-musen
0

Råttor klarar inavel uppåt en 100 led utan missbildningar, så det är inte särskilt troligt att ungarna dör pga inavel bara för att det är bror och syster.

Qui dormit, non peccat

m0chicakez
0

Rätta mig om jag har fel, men inavel är väl fel på alla sätt? O.o

Och det är inte pga inavel de får olika teckningar, utan det är väl vilka färger föräldrarna bär på och har osv? Det är iaf så jag har fattat det.

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

Charlott_
0

#25 jag vet inte, man gör ju de för att få fram tex en färgade råttor m.m. Men nu hände ju detta innan hon särade på könen :(

hus-musen
0

Självklart har man inavlat och linjeavlat för att få fram färger och teckningar, det är inget konstigt eller ovanligt. Råttor är för övrigt väldigt tåliga djur när det kommer till inavel. 

Att det är en bror och syster-parning är ingen katastrof, det kommer inte bli något konstigt bara därför.

Qui dormit, non peccat

m0chicakez
0

#27 okej, då vet jag. Jag menade inget illa, men liksom ja… jag hoppas ni förstår..

Men inavel är ju liksom inget man rekomenderar(?), så som jag fattat det. MEn olyckor händer…

Charlott_:Hoppas iallafall att det går bra om nu råttan är gravid, och jag önskar er lycka till<3

hus-musen
0

Näe man bör inte inavla/linjeavla om man inte vet man vad man pysslar med, det kan ta fram dåliga saker som tex genetiska sjukdomar men det kan även leda till renare linjer sjukdomsmässigt. Allt beror på djuren du börjar med, eftersom du inte tar in något nytt så tillför du inget dåligt eller bra för den delen. Du har bara vad du började med.

Men en tjuvparning är inget jag tycker att man behöver oroa sig för, mer eller mindre alla råttor i sverige är redan släkt med varandra på något sätt(vilket börjar bli ett problem). Råttor är som sagt väldigt tåliga djur.

Qui dormit, non peccat

m0chicakez
0

#29 Ja, och jag har ju inte läst mig in i avel och sånt, då man inte borde börja med det när man är oerfaren råttägare(okej, jag har ju inte ens börjat på den biten, haha xD) så ja, du förstår nog^^

Charlott_
0

hus-musen tack för dina ord, jag kan känna mig lugn nu angående ungarna! :) Och Cakeface, tack :) och ja, hon är gravid. För hon har bara exploderat runt magen, aldrig sett en så rund råtta :(

m0chicakez
0

Då håller jag tummarna för er :3

Charlott_
1

Skrev i ett nytt inlägg.. Ungarna om inatt! :D

Denna kommentar har tagits bort.
Lancia
0

Charlott, skicka mig gärna ett PM med vem denna uppfödare är, är du snäll.