Äter inte foder
Mina tjejer har slutat äta basfodret jag ger dem. De har alltid tillgång till det (såklart) och förr fick jag fylla på några gånger per dag, men de senaste veckorna har jag inte behövt fylla på det mer än 1 gång per dag.
De äter den andra maten med bra aptit så jag är inte orolig, men de ska ju också äta fodret också.
Så jag undrar om ni har några tips på hur jag ska få de att äta fodret? Kanske kan ett alternativ att ta bort fodret så de inte har fri tillgång till det och bara ge det på kvällen så se har det under kvällen/natten eller tycker ni det är en dålig idé?
Jag tror att det kan vara så att de väntar på den goda maten, för så fort jag lägger in den så kastar de sig på maten.
Så ja, tips, tankar och idéer TACK :D
(Nova på bild ^^)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jo jag vet det, och de har det just nu. Men eftersom de inte äter det så tänkte jag att de kanske äter det bättre om man har det inne hela tiden
De äter lite mindre än 1 deciliter och är 4 råttor. Inte mycket alltså. De får inte överdrivet mycket färskmat om man säger så. Som i dag blev det
en halv deciliter makaroner
3 köttbullar
Lite gurka och en ostskiva.
Detta är hur det brukar se ut, ev lite mer. Så det är inte överdrivet mycket som de får.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns

Du får inte ta bort torrfodret, råttor ska alltid ha tillgång till foder enligt lag. Råttor äter små mängder dygnet runt, att ta bort fodret kan skada deras magar.
Finns inget som säger att man måste ge råttor Torrfoder över huvud taget, det gör vi bara för att det är enklast. Mina råttor äter mer eller mindre bara färskfoder (givetvis bra blandat så de får i sig allt de behöver).
Så det är inget att oroa sig över eller försöka tvinga dem att äta Torrfoder. Ge dem balanserad färskmat istället och Torrfoder som tillägg.
Qui dormit, non peccat
#3 Jag tycker gott du kan minska på kolhydraterna och proteinet, och ge mer grönt och frukt istället :)
#7 Det är inte att de avskyr, det är bara att kött och pasta etc är godare :) Minskar man på detta kommer de fortfarande vara hungriga och därmed äta mer av all nyttig mat.
Jag ger aldrig mina råttor pasta och bröd. De får ju säd i grundfodret. Så det finns ingen anledning att ge dem en sämre spannmålskälla.
Säden köper jag från bonde, Granngården osv och den är verkligen full med vitaminer. Jag ser alltid till att den är färsk, förvaras väl och att den inte innehåller någon form av ohyra eller mögel.