Svanslös
En av råttorna på min skola är, svanslös. En av ungarna, det finns inget ärr med vi har inte märkt det innan, men eftersom det inte finns något ärr är den väl född så? Någon som vet vat detta kan bero på och om de kan få det jobbigare så?
Nu kallas den för hamstern XD
En till fråga, vilken färg är det? Hooded vet jag, men färgen ser ut som Klisters (augoti, hur det nu stavas)
(En bild där man ser att den saknar svans)

Manx?! 
Om den är född så så är den manx och då ska ni verkligen inte avla på den. Ja den kommer att få svårare att göra saker, som att hålla balansen och så men eftersom den aldrig haft någon svans så kommer det knappt att märkas… däremot så har den inget som helst sätt att bli av med värme… så se till att den aldrig blir överhettad.
Och här kommer en god idé… lägg ner råttaveln på skolan.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Mamman kan av misstag bitit av svansen vid födseln men kan kanske vara född så oxå.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Att det skulle vara manx i generna känns lite osannolikt, eller? Tror mer på en skada, antingen i mammans mage eller vid födseln.

antagligen har mamman bitit av svansen när råttan var nyfödd. jo den är agouti om den har samma färg som klister=)
Qui dormit, non peccat
Alla syskonen har svans, mamman och hennes syster har även dom svans. Om det skulle vara manx borde väl det vara fler i kullen utan svans och även i mammans systers kull?
kanske e någon form av missbildning?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Jag kan ju säga att den verkar må bra för övrigt, den hade samma vikt som sina syskon (mellan 22-24 gram tror jag det var i den kullen) och verkade pigg och glad ändå.

manx kan hoppa över flera generationer, men jag tror oxå att de borde bli fler än en manx i en kull.. är inte säker dock, är inte så insatt i manxaveln..
Qui dormit, non peccat
Eftersom det är 12 ungar borde ju någon mer blivit manx, vi får se med systerns kull senare (hon är så stressad så man får inte röra ungarna)

Här kan man läsa lite om manx http://www.hawthorn.org.uk/body.asp?id=3
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Manx är en missbildning som kan komma spontant närhelst i en linje. Man avråder avel på hela kullen. En del manxråttor kan leva ett normalt liv medans andra kan ha men och lida av det. Man får helt enkelt ta ställning utifrån varje manxråttas livskvalité hurvida den lever värdigt eller lider.
Är bebisen en hona eller en hane?
Som andra redan sagt, avla inte vidare på dessa gener.
Oftast blir det få manx i en kull, så att det bara blev en i den här kullen är inte konstigt eller ovanligt.
Man får aldrig avla på en manxhona. Detta pga att hon oftast har inre missbildningar vilket gör att hon inte klarar av att föda bebisar, vilket leder till att bebisar och mamman dör.
Det finns tyvärr personer som avlar vidare på dessa gener, så det finns en risk för att det kommer dyka upp lite varstans i framtiden är jag rädd för :(
Vi tror att det är en hona.
Ja, vissa vill ju inte ha svansen… (vissa som vill ha råttor alltså >.>)
Med råttan som husdjur kommer även svansen på köpet. Vill man inte ha svansen får man skaffa en hamster.
De som inte vill ha svans på sina djur får köpa hamster istället. Råttor ska ha svansar.
De som avlar vidare på dessa gener, gör det inte pga att vissa inte gillar svansar, utan för att det något ovanligt, och sånt som är ovanligt kan man ev. tjäna pengar på.
Fast här i Sverige är ju alla seriösa uppfödare upplysta om manx och vet att man inte ska avla vidare på detta då det är en missbildning och fara för djurens hälsa. Ingen djurvän avlar vidare på manxgenen.
#16 Den råttan bör komma till ngn som hajar vad det är att ha en svanslös råtta och som defenitivt ej parar henne/honom.
Tål man inte svansar så ska de ej ha råttor/möss thats it.
Jag skulle kunna ta emot den men min lght med tanke på de ej kan göra sig av med överskottsvärme så är min bostad sommartid ej att tänka på då jag kan ha 30 - 35 grader varmt inne. Bor högst upp o det är svart tak, svart drar åt sig värme.
Ingen i kullen bör avlas vidare på, eftersom en del av dem troligen är bärare på manxgenen, och kan ge manxavkommor i senare generationer, vilket inte är önskvärt.
Till er som komenterar att man inte ska avla vidare på någon i kullen o.s.v tyvärr är det inte jag som bestämmer det, vilket vissa inte förstått. (Har fått mängder av komentarer på att "Lägg ner råttaveln" jag väljer INTE)
#21 Nej det kan ju inte du välja. Men du skulle kunna skriva en artikel ang svanslösa råttor anv de kunnigas kunskap här om detta. Visa den ansvarige på skolan.
Dom har lappar om saker de borde följa en så lätt sak som när man bör ta ungarna från mamman (speciellt hanar då) borde ju vara lätt att följa, men icke då, guldhamster ungarna var ju med varandra och mamman tills de var 11 veckor då jag fick sära på de två som fortfarande levde (då hade jag även sagt till dagen innan när vi fick plocka ut en död unge)
Har tagit upp detta med mus/råttpellets till råttorna, ingen som lyssnar på det heller, havregryn/musli till dom lyssnar läraren på men inte eleverna o.s.v.
Vi får väl hoppas att den lilla svanslösa är en hona och får bo kvar, då kan jag hålla koll på henne och även säga att de inte ska ta ungar på henne, mamman, mammans syster o.s.v. det är inte så ofta de får tag i hanar att para med kan jag med säga.
Tanken var att du skulle vidarebefodra kunskapen till de ansvariga på skolan :)
Det är få som känner till manxråttor och allt vad det innebär, så jag är rätt säker på att det inte står något om det på lappen som ni har på skolan.
Om ingen säger något, kan det ju inte ske någon förändring pga okunskap, och kunskapen som finns kan inte föras vidare, och de som blir lidande är som vanligt råttorna :(
Jag skulle bli mycket tacksam om du i alla fall berättar det som du nu vet ang. manxråttor och dess gener, och att man inte ska avla vidare på någon av råttorna i kullen för det ger missbildningar och det ska man inte föra vidare dessa gener.
Vem vet, den här gången kanske de lyssnar, för att de tycker och förstår att det är något allvarligt som det handlar om, vilket de kanske inte tyckte ang. maten.
#23 Ta gör en anonym anmälan till djurskyddet i eran kommun berätta vad de gör, låter ungar gå kvar tills nästan alla är döda etc. Även skolor som inriktar sig på djurvård o har djur på skolan måste följa lagarna.
Djurskyddet finner du under kommunen där du bor.
Eran skola borde ju ha en föreståndare till djuranläggningen som bestämmer hur och när kullarna skall tas.
Skriv ut material om manx och ge denna personen det.
≧◔◡◔≦
Hon som har hand om djurhuset var säker på att de fortfarande diade, så det var därför de fått gå tillsammans.
Jag vill bara, lite off-topic, säga till dig Amoz att det är väldigt starkt av dig att ta på dig ett ansvar som egentligen inte är ditt och vända dig till ett forum för råttor för att söka information! Allt för att försöka ta lite bättre hand om råttungarna på din skola.
Bra!
Eftersom jag själv vill skaffa råttor och vet att lärarna inte kan allt så är det bättre (tycker jag) att fråga på ett forum och få åsikter från flera olika ^^

Vilken skola går du på?
BUC Augustkobbs gymnasium.
Jag och en kompis talade om Hamstern idag, när de var små vägde vi alla och då saknade ingen svans så det borde varit något som hänt efteråt… men borde det inte vara ett ärr då?

jo om svansen var där när ungen föddes så har den antagligen bivit avbiten. tror inte att de är de lättaste att se ett är om de skedde tidigt, så är de ju helt läkt osv nu!
Qui dormit, non peccat
De var ca 5 dagar (tror jag…) då vi vägde dom och om någon hade saknat svans borde vi ha märkt det, så den kanske blivit avbiten eller så efter det
den skolan som finns i göteborg?
#35 Psssst…tråden är från 2008 ;)