Det fungerar inte.
Jag är så trött på stinkråttorna. Vi har kommit till läget då jag gör rent buren dagligen (dvs byter allt strö, skurar bur, galler och tvättar upp alla hängmattor osv) och ändå stinker både bur och råttor.
Jag är så trött på lukten. Jag tycker om råttorna, men står inte ut med lukten. Inte ens syrran som själv haft råtta kan förstå hur våra kan stinka så mycket.
Jag funderar seriöst på att omplacera råttorna så jag slipper lukten. Varken kaniner eller hamstrar stinker lika mycket.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Är det hanar?
Min vän hade två pojkar som luktade en del. Hon hängde air fresheners (sådana där doftgranar för bil) på kanterna (Långt ner så råttorna inte kom åt själva granen) och blandade vaniljpulver med toalätt kattströet, och då luktade dom knappt alls.
Ja två hanar.
Det låter konstigt att de luktar så mycket när du är noga med städning. Kan det vara något du matar dem med?
Jag tycker andra gnagare luktar mer än råttor…
Ge inte upp dom ännu :) Du måste bara hitta en lösning. Jag kände också ett tag att det var ganska hopplöst och min familj ville krypa ur huset för att det luktade så fast jag städade!
Nu sen ett tag tillbaka funkar det faktiskt mycket mycket bättre här hemma. Men det tog ett bra tag att komma fram till en lösning x)
Jag har alflis på botten. En toalett på botten där de bajsar, med toa-lätt som strö. På alla hyllor, med höga och låga kanter lägger jag tidningar och pappersremsor. De kissar bara på hyllorna, så pappret byts varje/ varannan dag och hyllorna torkas av. Har två burar och det tar bara några minuter. Toaletten byts 1-2 ggr/vecka. Försöker undvika att ha tyg i burarna men de har ett par hängmattor i varje bur som byts 1-2 ggr/ vecka. Det funkar väldigt bra här!
Sen om det luktar i rummet de bor i…. Kan det finnas någon mys-kiss hörna i rummet? Jag insåg igår att mina tåttisar kladdat ner halva väggen bakom min säng x) Det har hänt någon enstaka gång att det skett en olycka på golvet och jag har bara torkat golvet…. utan en tanke på att skitgrisarna kladdat på väggarna också!
Hoppas du hittar på något som funkar för er utan att du behöver städa ihjäl dig!

Jag tror att du inte har städat gallret och väggen bakom. Gör du inte det ordentligt så kommer det att stinka vad du än gör.
Är det galvat galler? Är det ogalvat så kommer gallret dra åt sig kiss och sen får man kasta buren för den går aldrig att få ren om man inte lackar den.
Toatränade råttor? Vad har du för material i toan och i botten?
Mina luktar inget, städar kanske varannan vecka, de är toatränade förståss. De luktar mer om de får tidningspapper och annat att boa med, så de får fleece. Har bara hanar.
Qui dormit, non peccat
Mina började stinka något otroligt när jag hade för mycket protein i kosten. Förutom städningen kan du ju ta en extra titt på vad de äter.
Sedan kan du pröva att köpa Piss-off också.
Jag gör rent med typ piss off , fast ett märke jag beställer från djurmaxi. Har det till burar o kattlådor
Skurar väggen bakom buren dagligen liksom gallret. Allt städas med grönsåpa.
De har alflis i botten och sen en toalåda (som de inte använder). En hel del hängmattor men de tvättas dagligen.
Äter just nu främst rat complete för att se om det skulle bli bättre, det blev det inte.
#8 Testa att köra egen-blandat så har du större kontroll över vad de petar i sig, testa att ta bort en ingrediens i taget så ser du ganska snabbt vad det är som gör att de luktar. Oftast är mat man köper på djuraffär sämre, jag testade också rat complete och det luktade dom apa av :)
Jag har kört den vanliga blandningen som finns på recept här, det var lika illa.
#10 Oj, ja då börjar jag få slut på idéer. Förutom det där med att testa att ta bort en sak i taget :/
köpta foder kan göra att det luktar väääldigt starkt och rent utav äckligt.. Jag kör på teratos hemmagjorda foder och sen 2 gånger med färsk mat.
Annars så försök att toaträna råttorna.. lägg alla deras "pluppar" i lådan och sätt dom då och då vid den.
Tänk på att dock inte städa för ofta för då kan du trigga deras revirmarkeringar ännu mer.
I övrigt kan jag inte annat än att rekommendera en luftrenare och en fläkt så att luften cirkulerar om du inte kan vädra med fönster etc.
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/

#8 Spelar ingen roll hur mycket du skurar om du har ogalvat galler tex eller icke toatränade råttor. Grönsåpa må vara naturvänligt men det är inte en doftborttagare över huvud taget. Så byt medel, det gjorde jag med bra resultat.
Rat complete skulle jag inte ge dem, det är stinkfoder för många. Inget vidare bra foder över huvud taget egentligen.
Byt ut till bara musli och grönsaker, och ge dem protein 3 gånger i veckan och se om det händer något.
Qui dormit, non peccat
Buren står i vardragsrummet där det är öppen planlösning så hela undervåningen stinker.
Det kan ju vara jag som är extremt känslig. Vet att jag tycker att kaninerna stinker ganska ofta också trots att de bor ute.
#14 dessutom tycker jag att du ska lyssna på hus-musen i hennes fråga om du har ogalvat galler.. För det stinker massor.. Dessutom alla sorters trähus etc som finns att köpa till råttorna.. Är dom inte lackade så stinker dom kiss direkt.
//Ellie
vad innebär galvat galler då? Jag har också problem med lukten i min minimala lägenhet. Jag håller på att toaträna råttorna. De ät runt 7 veckor gamla men jag har inte gjort några framsteg med toan. Jättejobbigt att skura buren varje dag.
Jag bor på 22 kvadrat och har 7 råttor och jag tycker inte det luktar speciellt mycket faktiskt, vissa säger att det känns som att det luktar djur här, men att det inte är så farligt. Jag har alflis som jag tycker luktar mycket mindre än tex toa-lätt och de får helt vanlig müsli att äta och matrester från mig. De är inte alla toatränade men det luktar ändå inget spec.
Så du kanske helt enkelt är känsligare för lukt?

#16 Att buren är behandlad med en ytbeläggning, dvs galvaniserad. http://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering
Qui dormit, non peccat
Ja då vet du hur det är att bo i en låda. ;) Jag är väldigt känslig för lukt faktiskt. men jag är ju ny råttägare så jag hoppas att jag kan vänja mig. Dock är det svårt att potträna dom små liven när de inte vill att man lyfter dem.
Jobbar dock på deras förtroende för mig då de kommer från en djuraffär och är skygga. Har redan alspån men ska testa att byta mat här i slutet på veckan.
tack #18, då har jag en sån bur redan.

Ja jag bodde på 23 kvadrat med en furet tower med 5 hanråttor, en parningsbur med 2 honor och en mindre glad sambo och det luktade inte särskilt mycket alls. Det som luktade var papperspelletsen jag hade i burarna, och vitlöksrooibosen stank som fasiken.
Qui dormit, non peccat
Där har vi det hus-musen, tricket är pyttesmå lägenheter! :P
Tror inte gallret är galvat. Är vanligt burgaller.
De har inga trähus, endast hus i plast som diskas dagligen.
Haha din sambo var inte så glad? :D va roligt. Nu har lilla Monsun smitit och jag har en känsla av att jag inte kommer få in honnom i buren igen. :P
Det blir klädnypa på näsan som gäller till slut! Nä men om man verkligen vill så ska luktproblemet gå att lösa tror jag. Men jag förstår att du är less Suskiv.
#23 om det inte är galvat så har du svaret där.. För då stinker det helskotta när dom kissar.
//Ellie
följdfråga på detta då, hur vet man om burgallret är galvat? ;O aldrig hört talas om de tidigare
#26 alla burar som har någon form av "täckning" på sig är galvade.. Alltså det är inte rent "stål"
//Ellie