Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1069 ggr
[MsHammer300]
0

Hon piper?!

Hej, min ena råtthona piper svagt. När jag har henne på axlen hörs ett svagt pipande i samband med andningen, det låter som det kommer från nosen. Kan det vara farligt? Jag misstänker också att de kan vara förskylda.

Fridborg
0

Längst ner i den här länken hittar du lite tips om hemmakurer om hon är förkyld :)

Annars kan det vara en helt vanlig hicka :)

Lycka till! :)

[MsHammer300]
0

#1 tack, men skakar de inte om de hickar? Hon har haft mycket hicka på sistone och då har hon alltid skakat.

Fridborg
0

#2 Råtthicka är ju som människohicka :)

Men om det gnisslar ur nosen kan du först prova hemmakurer, funkar det inte så ta henne till veterinär och få Baytril. Kan möjligt vara mycoplasma, men det är ju omöjligt för forummedlemmar som inte sett eller hört henne att avgöra :) Om du har möjlighet så lägg upp ett videoklipp, då kan det vara lättare för oss att höra vad det är.

Är hon snorig? Äter och dricker normalt, seg, pigg?

[MsHammer300]
0

#3 Vad är hemmakurer? känner mig allmänt dålig… -.-'

Hon är alltid slö(det har hon varit sedan vi fick henne) och rör sig inte så mycket, förutom när det är matdags. Hon äter normalt och dricker nog normalt också(de dricker oftast på kvällarna)

Fridborg
0

#4 Om du scrollar ner i länken som jag länkade finns det tips ;) Hemmakurer är tex thé och sånt, alltså "mediciner" du kan ge hemma och hitta i en vanlig mataffär. Man behöver inte alltid bota sjukdomar med kemikalier :)

fredrikajon
0

nysningar och rossel är väl också symptom på mykoplasma? Om hon också blir snorig och får svullna ögon också så kan det vara det. om du blir orolig att  det kan vara det, så kolla upp det snarast för behandling måste sättas in tidigt. Men jag har ingen erfarenhet av det själv men det var vad jag läste Tungan ute

egobitch_ @ instagram

Fridborg
0

#6 Av min egen erfarenhet så går lite nysningar lätt att fixa med hemmakurer. Myco är mer rossel som kommer mer från lungorna och inte nosen.

fredrikajon
0

#7 Oj, jag såg nu att du ju redan hade sagt det också Tungan ute Ja man fårhoppas att det inte är nåt allvarligt!

egobitch_ @ instagram

Fridborg
0

#8 Råttor blir sjuka lätt, men är även rätt lätta att bota också :) Sen har de ju perioder då de blir sjukare lättare. Hela vintern satt alla och nyste hemma hos mig och nu mår de finfint efter lite rooibos, filt runt buren och nyttig mat.

[MsHammer300]
0

nu låter hon som ett marsvin, men inte så ofta. jag får kolla om te eller något annat fungerar, gör det inte det får jag väl åka til vetten

mieeow
0

hur står buren? kolla så den inte står dragigt, det kan göra dem förkylda, lycka till :)

[MsHammer300]
0

#11 tack :D nej, den står inte dragigt. Jag har badat råttorna så det kan ha varit det som gjort dem förkylda.

mieeow
0

#12 ja, då vet du att de antagligen har lite dåligt immunförsvar, vilket kan vara bra att veta vid ev. bad i framtiden ^^

[MsHammer300]
0

#13 jag får försöka kolla till det ofta, om det blir värre

Fridborg
0

Om hon låter som ett marsvin är det ett tecken på Mycoplasma.

[MsHammer300]
0

#15 vad bra -.-' vad skulle jag göra åt det nu igen?(orkar inte skrolla upp :P)

mieeow
0

#16 åka till veterinär och få medicin

[MsHammer300]
0

okej tack, får ringa vetten imon eller idag. Tack för er hjälp :D