Problemråttan för ett år sen?
Hade en råtta för ett år sen då jag var otroligt opåläst.
1. Jag köpte den i en djuraffär. ( Dom födde upp råttor till ormmat. )
2. Jag köpte min bur på blocket, sure. Kanske inget dåligt med det men buren var själv byggd, inte utav h*n jag köpte den från utan av någon som han köpte den från och han visste ingenting om buren. Men han hade haft råttor i den så då tyckte jag den buren var perfekt.
2. Råttan började bitas efter jag haft den i ett halv år, och där med att jag inte hade någon lust och ta hand om den. Jag gav den mat, rensade buren gav vatten och så vidare. Men jag hade ingen större lust och vara med råttan för så fort du tog ut honom, han bet inte när du hade handen i buren. Så fort du tog ut honom och satt dig på sängen och skulle busa, började han nysa rundor och attackera armar och ben. Jag försökte, med massvis med tjocka tröjor handskar långbyxor osv.. Min mamma var inte till stor hjälp, vi vart med honom hos vetten en gång, för att kolla hans klåda. Jag tog upp att han bet folk och då sa vetrinären bara. '' Det finns råttor så som det finns hundar. Vissa råttor bara föddes till att inte vara tama, folk säger det för det är skadedjur men det föds kaniner, hundar, katter också som ALDRIG blir tama. ' Hon kunde ta i honom utan att han bet henne. Hon höll på något konstigt sätt runt magen men iaf. Sen började jag hänga en massor här. Läsa om andras råttor och hur underbara dom var. Sedan blev jag depprimerad, för varför kunde inte JAG ta ut min råtta och bara sätta honom på axlen sen kröp han ner i min bh och bara mös? Jag blev så less på allt. Jag brydde mig verkligen, jag älskade honom det gjorde jag.. Jag ville ha nya råttor hela tiden. Jag sa till mamma att varför kan inte du om du nu tycker så synd om honom att jag inte är med honom för mina sönder bitna armar ta hand om honom? För hon ställde alltid krav efter krav att jag skulle vara med honom.
Så ja.. Nu börjar kampen. Jag vill ha nya mentalt friska råttor från en uppfödare, och en helt ny bur.. Men, jag kommer inte kunna övertala mamma. Har ni tips på vad jag kan säga till mamma? Tacksam för svar.
Alla är vi nybörjare och det vanligaste man gör första gången är att köpa en ensam råtta från djuraffär när de ska vara minst två. Jag kan gissa att han var på detta viset just för att han var uppfödd som ormmat, de föder inte upp efter temperament och har det oftast inte så bra de första veckorna i sitt liv.
Det är ingen idé att du mår dåligt för det som hänt, det som är gjort är gjort, men du kan lära dig av det här!
Där jättebra att du vill köpa från uppfödare, denne kan hjälpa dig (ingen idé att lyssna på folk i djuraffärer, inte ens vissa veterinärer, uppfödare kan ibland mer).
Eftersom du inte får ha en enda råtta måste din mamma vara medveten om detta. Det du kan förklara för henne är att om du köper från en uppfödare så kommer råttorna med stor säkerhet inte vara problemråttor och är dom det så får du antingen stöd från uppfödaren eller möjlighet att lämna tillbaka och få nya. Många uppfödare, ja förhoppningsvis alla, tar det ansvaret :) Du kan även få mycket hjälp om du frågar här.
Men så länge du bor under din mammas tak får du ju respektera hennes önskan, men börja med att berätta det jag skrev :)
Du kan ju be henne ge dig en chans till. Och om du inte grejar det då ska du inte fråga igen, och så kan du säga att du tar på dig ansvaret för att sköta råttorna själv. Funkade för min kompis, funkade dock inte andra gången heller. Det är ju självklart också upp till din mamma att bestämma och säger hon nej får man tyvärr acceptera det. Men värt ett försök :)
om du ska ha en bur köp furet tower :D super bra enkla att rengöra :D
Berätta att du läst på mycket, har kontakt med andra råttägare och känner dig mogen för att prova igen. Att det inte var dig det var fel på utan att det uppenbarligen var att råttan inte var född till sällskap. Var han ensamråtta? Det kan också vara en anledning till varför han var aggressiv. Min förstaråtta var ensam i början o betedde sig likt som din tills han fick sällskap. - Så berätta vad du tror du gjorde fel och hur du kan förhindra att det händer igen. Och be om en ny chans helt enkelt.. Lycka till! Rekomenderar ferplast Jenny om du ska ha ett par - tre råtttor. I den kan du ha upp till 5 råttor. Man kan även byta plats på den stora luckan *som sitter i taket* till sidan. Det har jag gjort * har två jennys som står på varann*. Finns bild vid intresse ^^
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Gå in på min hemsida och visahenne rått bilderna där och säg till henne att läsa texten om råttorna också.
Förresten, jag blev lite nyfiken (detta kan ha att göra med aggressionen också), du sa att veterinären lyfte den på något sätt under magen, hur lyfte du honom? Om du lyft honom fel kan detta orsakat obehag och smärta, så i såna fall är det inte konstigt om han blev sur. Du kan även ha "tvångslyft" honom och då blir de osäkra med dig. Inget anklagande, bara undrande. Försöker lista ut vad som gick fel så att du kan säga till din mamma hur du ska göra rätt denna gång :)