Råttbur?
Hej jag ska snart skaffa mina första råttor :D men först måste jag ha en bur jag undrar om 2 cm är fär stort galleravstånd på buren?? kan råttorna ta sig ut då eller typ fastna om de försöker??
2 cm för bebisar är alledeles för stort tyvärr, då klämmer de sig lätt ut.
Någon föreslog i en annan tråd läste jag att man kunde täcka extra med hönsnät om det avr så
Okej men det funkar när de är stora? har en stor hamsterbur de skulle kunna vara i tills de växt tillsig. annars köper jag bara en fågelbur, det blir dyrare men kanske bättre för att vara på den säkra sidan?
tack för svaret :)
När dom blir stora går det nog. Min bur har 1,5 cm emellan gallret och jag har haft 4,5 veckors bebisar - honor och hanar - i den och dom har aldrig tagit sig ut.
Hur stor är hamsterburen? Det allra bästa är ju om dom får en stor bur med en gång, det finna många billiga på blocket.
På http://www.ratpower.se/?page_id=88 kan du räkna ut hur många råttor som får plats i buren du tänkt.
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
jag tror jag ska köpa en fin fågelbur jag hittat som är hög och bra med 1 cm mellanrum mellan gallren :) det är från den sida jag kolla på råttburarna men vill helst inte ha så stora mellanrum sen när de är vuxna heller :) trivs bäst med de små mellanrummen :) blir dock dyrare för jag måste köpa till massa hörnplattor osv. men det är värt det :)
beror nog på hur råttorna är också. Jag hade en vanlig bur till en annan flock och två var riktiga utbrytarkungar. Tog sig ur på alla sätt dekom på. Klurade ut hur man öppnade burdörrar, klämde sig emellan gallret mellan taket (löstagbart) pillrade upp matlockor etc 
Medan andra råttor inte ens rymde om man så tog lös hela överdelen så satt de snällt kvar