vad göra
Haft mina råttor i ca 3månader och de har varit ute 1-3 timmar varje dag.
I började gnagde de på sladdar så de har vi gömt och tapetskydd i hörnorna, men nu har en av dem börjat gnaga tapet överallt mitt på tapeten så det går inte att ha dem ute utan uppsikt konstant. Kan inte göra skydd överallt på tapeten eftersom vi har ett väldigt stort vardagsrum.
Vad ska jag göra? Kan ha dem ute i badrummet, men vill inte sitta där hela kvällen det tycker inte min man är så kul och så blir det inte så lång stund heller.
Är det ok att bara ha ute max 1h och kanske inte varje dag annars måste jag göra mig av med dem och det vill jag helst inte.
Tacksam för svar, börjar bli lite desperat vill ju det bästa för dem
vissa råttor har stort gnagbehov än andra. Vi förlorade en hel TV box en gång
Även en köksvägg gick åt, sladdar har jag tappat räkningen på.
varför inte ha dem ute lite då och då, du behöver ju inte sitta flera timmar i sträck . Lägg in lite goda fruktgrenar i buren och även i vardagsrummet som är smarriga att bita på. Ju mer saker de har som de får bita på ju mindre sasker kan man ha tur skommer unadn med livet i behåll

Du får träna dem, mina gnager inte på något alls.
När du ser att de går mot tapet, eller vad det nu kan vara så säg ditt fyljud och flytta på dem. Du kommer få göra det 100 gånger och sen ett par gånger till efter det om du har otur, men råttor är inte otränbara.
Aktivera dem utanför buren, träna dem och lek med dem, så distraherar du dem oxå.
Qui dormit, non peccat
Har tidigare försökt att fya henne och flytta på henne, men det funkar några dagar och sedan börjar det om på nytt igen. Har varit så ett bra tag nu.
Jag har massa saker i buren att knaga på och saker utanför buren också.
Får väl försöka med att fya igen
Min ena råtthona älskar att bita på allt! Jag lägger in tomma toarullar som hon får gnaga på, ibland tar jag något smarrigt och gnider in det i toarullen, då börjar hon bita på den.
Du kan väll göra en liten hage åt dem, så att dom bara kan vara på golvet å inte komma åt sladdar och tapeter? Och så sätter man massor av leksaker där i förståss. Så har jag gjort till mina. Jag har gränsat av ungefär en tredjedel av mitt rum med kartongskivor som är ca 80 cm höga och det funkar jättebra! :D
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
tack för era tips.
Ska prova att spärra av trappan i hallen så kan de springa runt där och på lilla badrummet för där har vi inga sladdar eller tapeter.
Har papper i buren sommde kan bita i, toarullar med papper på och utan papper på, men de är inte lika intressanta.
Är ju så trist när de biter sönder hela vardagsrummet.
Tack alla