Dectomax - svullen nos?
Kom hem från veterinären idag då jag misstänkte rävskabb på råttorna då en har väldigt mycket sår runt huvudet. Dom såg ingenting i blodet eller sårskorpan men dom gav mig dectomax att behandla dom i fall att dom har det ändå.
När vi är påväg hem och öppnar transportburen i bilen kommer killarna ut och alla 4 har svullna röda nosar. Det är efter att vi gett dom första dosen av dectomax hos veterinären och nu ska vi ge dom de i morgon och i övermorgon också. Är det en normal biverkning? Jag blir orolig att behandla dom mer men det kanske går bra? Har försökt söka information om det på internet men hittar inget.
Vi kom hem vid 17.00 och det är fortfarande svullet nu men dom verkar inte ha ont alls där.
//Jacqueline Thawelin

Dectomax har jag aldrig gett mina råttor och kommer inte göra det heller. Det är livsfarligt (dödligt)för hundar, kan ge nervskador och svårdoserat, djur under 4 kg ska max ha 0,1 ml.
Har ingen aning om det är en normal biverkning, kan inte hitta något om det iaf.
Qui dormit, non peccat
Vi har fått en dos på 0,2 ml per råtta/dag
Nu törs jag nog inte medicinera dom fler dagar…
Jag sa att jag ville ha stronghold då jag hört att de hjälper mot skabb, funkar på råttor och jag har använt de förut men dom sa att dectomax var samma sak som stronghold och att det va de dom använde.
//Jacqueline Thawelin

Oj då näe det låter konstigt. Det är ju bara att läsa på fass så står ju doseringen under 4kg 0,1 ml.
Griskultingar 5-7 kg ska ha 0,2 ml liksom.. http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19980828000124&DocTypeID=4&UserTypeID=1
Dectomax använder man ju först och främst på grisar, får och nötkreatur, inte på smådjur vad jag vet.
Men jag är ingen veterinär, tycker bara det låter konstigt som sagt.
Dectomax innehåller ivermectin, samma som Ivomec. Ivomec kan ge lite olika biverkningar, men många musägare använder det. Men inte i så höga doser.
Stronghold innehåller selamectin. Det är inte samma sak. Så antingen ljög vetten eller så har vetten ingen koll.
Qui dormit, non peccat
Vi ska ge det i munnen. Vi har fått färdig sprutor att ge dom. Veterinären sa att en hund på 30 kg inte ska ha så mycket så det var svårt att bestämma hur mycket en råtta skulle ha. Dom är ju inte så inriktade på smådjur denna veterinär.
Så här står det om biverkningar på fass men det är ju om större djur:
"Biverkningar är mycket sällsynta vid rekommenderad dosering.
Hos vissa djurslag, som produkten ej är avsedd för, kan avermektiner/milbemyciner tolereras mindre väl (fall av intolerans med dödlig utgång har rapporterats hos hund speciellt hos collie, Old English sheepdog och närbesläktade raser och korsningar samt också hos sköldpadda)." (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19950705000011&DocTypeID=4&UserTypeID=1)
hmm.. hur ska jag nu göra med medicineringen?
//Jacqueline Thawelin

Jag hade inte gett faktiskt.
Jag hade åkt till vetten och sagt stronghold tack.
Och väntat 14 dagar innan jag gett dem strongholden för att inte riskera skador och plötsliga dödsfall utifall medlen krockar med varandra och någon råtta är lite känslig.
Jag chansar inte med mina djur, och definitivt inte med ett medel som inte alls är gjort för smådjur. Hade vetten gett Ivomec så är det en sak, det vet jag funkar helt ok.
Qui dormit, non peccat
Nu har jag pratat med min mamma om det och vi ringet veterinären i morgon och kräver stronghold i stället. Jag törs inte ta risken att ge dom mer Dectomax pga den svullna nosarna och att jag nu vet att det är farligt för råttor.
Om dom nu skriver ut det så kommer det väll efter helgen men jag kan då inte ge de förrän om 2 veckor alltså?
//Jacqueline Thawelin
Ja stronghold är bäst, kan tillochmed överdoseras :P
# ja, jag sa det till veterinären men hon tittade bara konstigt på mig… xD
//Jacqueline Thawelin

Japps, vänta med att ge dem stronghold iaf 14 dagar och håll koll så att de inte får några fler biverkningar eller börjar uppföra sig konstigt.
Qui dormit, non peccat
Jag ska hålla koll på dom! Svullnaden är liiite mindre men alla har fortfarande stora nosar. Men annars är alla lika pigga som vanligt just idag.
Jag får kika extra på dom i morgon då jag Egenligen skulle ge dom medicinen =)
//Jacqueline Thawelin
# 10 Håll extra koll på att dom andas normalt. Svullnar nosen så kan det även svullna i luftrören (hals)
Ser ut som en allergisk reaktion.
Vad trist med vetrinärer som inte ens orkar kolla Fass efter dosering. Jag blir så arg av nonchalans, först så betalar man för deras kunskap och engagemang och för dom pengarna får man något som skulle kunna ta livet av ens djur - fast det finns bättre och säkrare medel. Sen verkar hon bara ha höftat till med en dos till råttorna lite efter hur mycket en hund ska ha!!!! Så himla dåligt!! Jag brukar inte bli arg och söka strid, men vid så här felaktig behandling både när det gäller preparat och dosering så skulle jag anmäla henne.
Det lät på veterinären lite som att dom hade bara Dectomax och ger hellre de för att tjäna pengar än att skriva ut recept och inte tjäna något på medicinen… Jag blir bara argare och argare nu på dom..
//Jacqueline Thawelin
(mitt misstag) Kollade på medicinen igen. Det är bara 0,1 ml/dag/råtta. Men jag vill såklart ändå inte ge mina råttor det..
//Jacqueline Thawelin
Kan ju skriva ut en artikel om Stronghold och ta med. Hoppas dom kan tänka sig bara skriva ut det i fortstättningen. http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Arkiverade-monografier-Veterinara-lakemedel/Stronghold-vet/
Och här http://www.lakemedelsverket.se/SPC_PIL/Pdf/vetpil/Dectomax%20vet.%20sol%20f%20inj.pdf
Står det tydligt att dectomax kan vara dödligt samt farligt för andra djur utom nöt, ren, svin.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har haft rävskabb på mina råttor, även hunden hade det. Hunden fick Advocate och råttorna stronghold. 3 mån fick jag hålla på att ge tills skabben hade gått bort. Men sen var det borta.
Du får be vetten kolla upp lite noggrannare och påpeka att dina råttor uppvisar en allergisk reaktion.

#15 Fast 0,1 ml per råtta och dag är iaf för mycket i mina ögon när dosen är baserad på 4kg. En stor vuxen råtthane kommer upp i 1 kg, men i de flesta fall så ligger ju de flesta råttor på 300-800 gram. 1/4 del av 0,1 ml går ju knappt att dosera.
Qui dormit, non peccat
Mina grabbar ligger bara på 350-650 gram så ja det är mycket.
Svullnaden har gått över idag men vi ska ringa veterinären strax =)
//Jacqueline Thawelin
Nu har vi pratat med veterinären.
Först skulle vi ge dom medicinen en gång om dagen i tre dagar. Nu säger dom i telefonen att dom skulle ha en gång varje vecka i 3 veckor..
"Det pratas så mycket på internet men vi veterinärer står för vad vi säger bla bla bla" sa hon när vi berättade om att det var farligt och såna saker. Men eftersom att nosarna vart svullna kunde vi få stronghold i stället.
Nu har vi i alla fall fått recept på stronghold! Hon vet inte doseringen då hon inte är van vid stronghold så dom kommer säkert säga samma sak som förra gången då råttorna skulle ha en droppe var 50 gram. Då hade vi kanske 15 råttor hemma så de skulle nog inte ens räcka till alla om vi gjorde som veterinären sa.
//Jacqueline Thawelin

#20 Hmm.. Ja, det är väl det som är det dumma med veterinärer, läkare och andra myndighetspersoner som man är beroende av för att få hjälp, alltför många är inte där för att hjälpa och bryr sig egentligen inte ens tillräckligt för att kolla upp saker och ting.
Hade varit intressant att höra vad de säger om du dykt upp med 15 döda råttor i famnen i värsta scenariot.
Fast då hade du säkert gjort något annat fel de är ju minsann veterinärer
Tittar man på fass så är den korrekta doseringen av stronghold 6mg/kg, så det är ju enkelt att räkna. Kan förstå att en veterinär måste följa det som står i doseringen först och främst.
Men vi vet ju att det räcker med en mindre dosering.
Qui dormit, non peccat

"Det pratas så mycket på internet men vi veterinärer står för vad vi säger bla bla bla"
Det där är tyvärr allt för vanligt, men med tanke på hur otroligt lite veterinärer läser om gnagare/råttor på sin utbildning så skulle jag lägga mer tillit till vad en kunnig råttägare/uppfödare säger. Att veterinären dessutom inte ens bryr sig om att kolla upp doserna gör mig förbannad, det är ansvarslöst!
Dom gick efter vad en hund skulle ha och gav lite mindre. Hon ska kolla upp doseringen och fixa så vi kan ta ut receptet på stronghold nu. Råttorna mår i alla fall bra idag som tur är!
Har hört en del negativa rykten om denna veterinärklinik och dom verkar rätt så hjärtlösa när vi är där och avlivar råttor. Det är första gången vi är där hos just den veterinären för att behandla någon råtta så vi visste inte innan vad dom egentligen kunde om dom.
//Jacqueline Thawelin

#23, jag hoppas inte du misstolkade det jag skrev, det är inte dig jag på något sätt anklagar för att ha gjort något galet. Du gjorde 110% rätt som sökte veterinärvård, och klart som fanken man antar att veterinären gör vad den kan för djuret när man går dit för att få hjälp. Det är veterinärens inställning jag är missnöjd med. :)
#24 Nej då, jag förstår att det är dom du blir irriterad på, det blir dom flesta, speciellt jag just nu som sökte deras hjälp och allt dom gjorde vart bara fel. Nästa gång går vi till veterinären som finns några mil längre bort då dom faktiskt kan lite mer och har gett oss rätt medicin när råttorna varit sjuka! =)
Det var bra att jag frågade här om medicinen, annars hade det kanske gått illa..
//Jacqueline Thawelin