Syskonet dog.
Min ena hane dog precis.
Jag är helt i chock även om detta var väntat med tanke på hans tillstånd.
Hans bror däremot, som snart är två år, är frisk som en nötkärna och lika lat som alla andra hanar. Han har aldrig varit utan sin bror. Vad har jag att förvänta mig från honom nu? Depression eller annat? Kommer han dö av sorg?
Jag vet inte hur råttor bearbetar sånt här. Jag lät Ollie dö i min famn så han slapp göra det i buren. Igor har gått igenom tillräckligt med att han varit sjuk ett tag. Han blev sämre på en natt och inte kunnat gå. Han dog stillsamt.
Så, vad ska jag vara beredd på?
Om du inte skaffar nytt sällskap till din älskling så är risken att han dör av sorg. Vilket är vanligt hos råttor. :/ Tyvärr. Så det är nog det du har att vänta om du inte får tag på nya kompisar. Även om du skaffar nya kompisar så är det inte säkert att han klarar sig :/
Han tog avstånd till Ollie redan för två-tre veckor sedan då det började gå downhill. Och en till kan jag inte skaffa så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Ge honom en ny miljö hos någon annan? Eller blir det för påfrestande? Han är i jättebra kondition och är underbart snäll. Han håller sig mest för sig själv.
Vet inte hur jag ska göra, är ledsen som fan men glad att ollie gick vidare så snabbt som han gjorde så han slapp ha ont, eller ja lida av besvären för han blev förlamad. Att jag inte avlivat hos veterinär var för jag inte hann. Det gick liksom upp och ner fram tills igår och jag lät naturen ha sin gång mer eller mindre för de på djurkliniken jag pratat med tyckte att han var för gammal.
#2 Jag tycker själv att det är bättre att han fick dö hemma i omgivning som han kände igen och liknande. :) Sedan är ju frågan om han klarar av påfrestningen att flytta till någon annan. Om du inte vill skaffa fler råttor så kanske det är det bästa alternativet :/ Sedan kanske han är en av de få råttor som faktiskt klarar av dödsfall och att vara ensam sista tiden. Det är faktiskt svårt att veta.
Ja jag vill inte skaffa fler, jag tycker ollie och igor får räcka som kamrater och de fina åren man haft ihop med dem. De lever alldeles för kort liv och att dö inombords av sorg vartannat år orkar jag nog inte med. Jag märker av hur han mår lite senare. Han har ju själv tagit avstånd till Ollie när det började gå nedåt för hans del. Så han har ju inte direkt varit vårdande som kamrat heller. Den biten har ju jag stått för. Så på ett sätt kanske han tycker det är skönt?
Skönt tror jag verkligen inte att han tycker det är. Och råttor visar sällan att de mår dåligt förrän det är riktigt riktigt illa.
Jo det vet jag, men ollie dog inte i buren utan han fick dö i min famn i ett annat rum. Ska jag se till att ha igor tätt intill mig nu och framåt? Han har iallafall ätit så han verkar inte vara helt frånvarande än sålänge.
#6 risken är att han lever ett år till om han bara är 2år nu. Lång tid för en hane att vara ensam. Kan hända att han får problem med deprision, slutar äta osv och avlider av det senare.
Antingen leta en kompis i samma ålder och testa med det.
Men det kan gå att även bara umgås med honom mycket. Få närhet, aktivera osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Om du inte vill skaffa fler råttor hade jag nog rekommenderat att du omplacerar honom så att han får kompisar. :/ inte kul för honom att vara själv så pass länge .
Han är ju absolut inte ensam eftersom han har mig. Jag vet inte med andra men under min fritid då jag inte jobbar ( vilket inte är varje dag för jag är vikarie, och den gamle göbben sover mestadels och skapar egentid oavsett om han har haft sällskap eller ej ) så är han aktiverad och med mig. Igor är inte den mest sociala råttan. Och omplacering blir det nog inte, märker jag att han blir dålig av att vara ensam så skaffar jag självklart honom en kamrat.
Men han har nog sympatiserat sig med Ollie en tid eftersom då har han inte velat äta eller vara social. Nu vet han inte om att Ollie har dött eftersom jag tog honom till ett annat rum. Men i flera timmar nu så har han tiggt mat och varit mer social än på länge. Vilket jag ser som ett bra tecken. Så fortsätter det bra på det här viset kan jag känna att det funkar - om det fungerar för honom. Jag tänker inte kasta in honom i nya relationer bara för jag " tror " det må vara bäst för honom. För han är en äldre herre nu och kanske tycker det är skönt att få all uppmärksamhet själv.
- Som sagt man märker nog med tiden. Jag är just nu positivt överraskad iallafall att han verkar ta det så bra. Men man får se om några dagar om det ändrar sig. Att hitta en annan hane i hans ålder kan nog bli svårt, för när Igor dör så kommer den nya råttan ändå bli själv. Så måste man skaffa en ny,och en ny. Så kan jag inte ha det.
Sedan är de kullsyskon, det förvånar mig nog inte om Igor dör av liknande problematik även om det inte syns av alls just nu. Men man får vara förberedd på det. De är ju inte köpta från en uppfödning så jag har inte några linjer att gå efter.
#9 Förstår väl lite hur du tänker. Men en människan sällskap kan inte ens jämföras med en annan råttas och det spelar ingen roll om du så lägger ner 24 timmar om dygnet på att umgås med honom så kommer du ändå inte upp i samma nivå som det är att ha en råttkompis. :/ Tyvärr.
Nä det är fullt förståeligt. Jag ska ge honom två veckor iaf och se hur det går. Om han verkligen kräver ett till sällskap. Då får jag överväga att skaffa en till eller omplacera honom. Men vem skulle vilja ha en äldre hanråtta utan stamtavla osv?

#12 Är han stabil så är han perfekt som nybörjarråtta till någon som vill starta upp en flock. Det är rätt bra att ha en äldre råtta som kan uppfostra!
Qui dormit, non peccat
Ja men det tror jag nog. Han är lugn med yngre råttor. Är ganska okej med det mesta. Han äter fortfarande bra så jag känner mig inte orolig än. Han är lika slö som alltid annars:) men uppskattar mys, gos och lite äventyr.