Dricker mycket..
Jag ser min äldsta råtta mycket mer vid vattenflaskan än dom andra. Vad kan de bero på?
Vet inte vad ska jag leta efter på ''Vanliga råttfrågor'' :(
Tacksam för svar! :)

Är råttan uttorkad?
Diabetes kan komma med åldern och göra att de dricker mer, lider råttan eller nära släktingar av fetma?
Kan även vara helt normalt, äldre råttor både äter och dricker långsammare än yngre, de har inte så brottom.
Qui dormit, non peccat
Jag har ingen aning om hennes släkt, jag tog hand om henne ifrån en familj som räddade henne ifrån att bli orm mat. Hon är pigg annars iallafall.
Vad ska jag göra om det är diabetas? :(

Du kan inte göra någonting direkt, finns mig veterligen inga veterinärer som behandlar diabetes på råttor.
Det du kan göra är att kika på kosten, undvika socker osv. Ge mer grönsaker mm.
När råttor får njurproblem så kan även vätska gå rakt igenom och de dricker mer. Men kolla först om hon är uttorkad genom vätsketest.
Qui dormit, non peccat
nu känner jag mig bara dum :O Men hur utför man ett vätsketest?
#4 Man tar tag i skinnet och tar det lång tid för att det drar sig tillbaka så är råttan uttorkad, är det inte så hus-musen? Så är det i varje fall för människor.
#5 För männsikor vet jag att det är så :)

Japps, du drar i skinnet. En väl vätskad råtta så går skinnet tillbaka omedelbart, på en uttorkad råtta så står skinnet upp.
Qui dormit, non peccat
Testade nu, men jag tycker de dras tillbaka normalt :)

Då är hon inte uttorkad iaf, och det är bra :)
Qui dormit, non peccat
#9 Ja det är ju bra de iallafall, får avvakta och se om hon fortsätter att dricka så mycket :)