Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 1217 ggr
Lurvas
0

Dolda trådar

Finns det sådana här på Rif?

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

hus-musen
0

Vad menar du med dolda trådar?

Här på råttor.ifokus finns inga låsta forum eller liknande som man kan söka medlemsskap i.

Qui dormit, non peccat

Bullerbytjejen
0

kanske menar admintrådar, som det finns på tex det andra råttforumet, som det blev en del liv om innan, där folk smutskastade andra i trådar..innan det blev hackat, hahaha.

Lurvas
0

#1 Ja, sådana trådar menar jagGlad. Admintråd förstår jag att det finns, det behövs väl för att underlätta jobbet för de som är adninistratörer.

#2 Hackat Hahaha

Råttliv på Runnavägen

Lamina
3

Ja det finns admintrådar här på RiF, och det förekommer en del smutskastning av medlemmar där.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
3

#4 Då får du gärna visa dem för de har jag totalmissat isåfall.

Qui dormit, non peccat

Itchy
5

kul att veta att viss admins smutskastar andra medlemmar

You can't spell Bitchy without Itchy

Lurvas
1

#4 Nej vad tråkigt!Förvånad Så synd, om man känner att man behöver lufta sej så skulle man kanske kunna göra det någon annan stans än i dom trådarna.

Råttliv på Runnavägen

Bullerbytjejen
2

det är väl kanske normalt för ett forum, där det finns nån tråd där folk kanske ifrågasätter vissas handlingar bakom ryggen på denne, men jag tror inte det finns här, som på det andra, egna trådar för olika medlemmar där admins kan spy ur sig galla över dom, och hånskratta åt dom bakom ryggen. Nog för att det säger mer om admins där, men..det är ju ändå inte så mysigt att sitta på ett sånt forum och skriva saker och sen få veta att det skrattas åt det i egna gömda trådar xD

Lamina
5

#5 Tyvärr, jag är för det första inte Medarbetare längre och kan inte läsa dom trådarna (men dom hade en hel del att göra med att jag lämnade). Jag har heller inte sparat något, varför skulle jag? Och om jag nu hade det hade jag ansett det fruktansvärt fel, kanske t.o.m. ett regelbrott, att gå ut med saker som skrivits i admintrådarna på den öppna sajten.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Bullerbytjejen
0

nu tror jag inte att det är sån stor fara här faktiskt. händer säkert ibland, men det är nog inte satt i system som på det andra forumet.(som det var då iaf, jag har ingen aning om hur det är nu, lämnat det där forumet bakom mig för länge sedan xD)

Crapsurraren
3

usch… jag hatar när folk (admins eller inte) inte kan säga öppet vad dom tycker och tänker och istället sitter och snackar skit om andra utan att dom har en chans att få höra det och föra sin talan..

Det i sig borde vara ett regelbrott tycker jag då man ska bruka vett och etikett på alla dessa sajter när man är bara en "vanlig" forumdeltagare

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

hus-musen
5

#9 Jaja, det är ju lätt att gömma sig bakom ursäkter. Men det var ju faktiskt du tex som startade en mycket suspekt tråd om en del nya Medarbetare tex. 
Alla är vi människor med olika åsikter och tankar. Men någon smutskastning är det knappast att tala om. Det som diskuteras om en medlem är om den bryter mot regler och huruvida vi ska hantera medlemmen på bästa sätt för att minimera bråk och tjaffs.

Kan då tala om att jag står för det jag tycker och är helt öppen med det oavsett vart jag skriver.
De som känner mig vet det.

Qui dormit, non peccat

Allamej
4

I moderatortrådarna så skrivs det om de medlemmar man ska hålla koll på, eventuella troll eller sådana som redan fått en varning och om dom fortsätter så ska man sätta skrivförbud.

Kan vara en god idé att läsa reglerna

Smutskastning förekommer inte, men personliga åsikter om de fel som personerna gjort ventileras. Inget mer.

Som när man blivit hotad med polis ect. så brukar man vilja säga något men eftersom jag inte vill ha en uthängningstråd a´la flashback så blir det i den tråden om den enskilda medlemmen.

Sköter dom sig efter sin varning så blir det ju inga skrivförbud. En del som haft skrivförbud har ju blivit Medarbetare senare så det går alltid att bättra sig.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Lamina
1

#12 Du får gärna PMa mig (eller skriva det öppet här om du känner för det) vilken tråd du pratar om. För det har jag helt ärligt inget minne av.

Men jag påstår inte på något vis att du skulle pyssla med smutskastning någonstans. Kan jag heller inte minnas något om.

//Lamina

zickan
1

#12 kan inte mer än hålla med på det mesta där.
Det är inte mycket skitsnack om personen själv. Utan mer prat rörande vissta inlägg som kan bryta mot reglerna, någon som kan vara ett troll, inlägg som blivit anmälda, medlem som anser att en annan medlem är för elak i tonen, påhopp och återkommande personer som tjaffsar osv.
Många ting är bra att diskutera med andra Medarbetare. Det kan ibland vara svårt att veta hur man ska aggera. Och pratar med med andra så blir det fler syn på saken.

Jag kan ge ett exempel på vad som nyligen diskuterats. Om jag nu får får övriga Medarbetare Oskyldig.
Varit en medlem som kommit på tal för denne har planerat en parning med naket, där ungarna troligen inte kommer bli nakna. Då var frågan av en Medarbetare hurvida det var med annons reglarna om denne fick annonsera ut ungarne efter en naken om ungarna var släta. Vilket är nej enligt annons reglerna tror jag.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Banankaka320
0

De handlade om mig som ville annonsera rexungar från en dubbelrexmamma..

zickan
1

#16 Nej det handlar om en äkta naken och inte dubbelrex.
Men som sagt. Så är det sådana saker som dyker upp i de dolda trådarna. Jag som person har kanske inget emot dubbelrex, men kanske osäker på vad som gäller med annons reglerna. Då skönt att skriva det öppet där endast Medarbetare kan se och svara.

Dock hur jag står i den frågan behöver inte diskuteras här. Men jag är med på diskussionen om den tas i annan tråd. Så denna inte går för ot ;-)

Lamina
3

Ja, det är sådant som diskuteras i moderatortrådarna, det är ju ganska uppenbart. Sen förekomer det även skitsnack, och då menar jag rent och äkta skitsnack. Jag tänker inte gå in på om vem eller vad eller varför eller ens hur mycket då det inte är relevant, men det finns där. Sen får ni gärna förneka det om ni vill, det är mig skit samma. Men då kan man ju fråga sig vad jag skulle ha för anledning och ljuga om den saken. Eller om jag ens verkar vara en sån person som ljuger och kastar skit.

//Lamina

Banankaka320
0

Aha okej:)

zickan
0

#18 är nog inget jag ens reagerat på. Men har inte heller läst alla trådar som ligger där inne.

Lurvas
2

Vi verkar ha ett sunt och vettigt admin gäng här på rif tycker jag. Självklart måste en sån tråd finnas där man diskuterar och håller lite koll och rådfrågar varandra om olika inlägg osov.

Keep up the good workGlad

Råttliv på Runnavägen

Terato
10

En del saker som upplevs som skitsnack för en person kan upplevas som harmlöst för en annan.

Vår lärare i gruppsykologi har pratat en del om detta.

En grej man ska tänka på när man pratar om andra är att försöka ha en sån pass hög nivå på samtalet, som man skulle ha om personen man pratar om var i rummet. Det kan vara en grej att tänka på. Vissa saker måste vädras, men man kan alltid tänka på, på vilken nivå man pratar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

mikeiko
3

Lamina,  jag tycker verkligen det är jättetrist att du sprider ut att vi admins sitter och snackar skit om medlemmar i hemliga trådar. Personligen vet jag inte vad du menar, utan håller med Allamej - det är personliga åsikter som uttryckts kring "problemmedlemmar" som inte kan/kunnat hålla sig till regelverket. Vi är inte mer än människor, och även vi måste få ventilera någon gång.

Men främst ser jag det som oerhört beklagligt att du sprider vad jag anser vara felaktig information som i sin tur gör att RiF tappar i förtroende hos sina medlemmar. Jag har sen jag blev medlem - och senare mod här, jobbat KONSTANT och DAGLIGEN med att få en bättre stämning på forumet…och tycker att jag lyckats rätt bra hittills. Men nu blir det uppenbarligen x steg bakåt om våra medlemmar misstror oss som jobbar med forumet.

Allamej
0

Ingenting jag skriver på internet är något jag inte skulle säga åt personen om den stod framför mig.

Jag kan ses som hård osv. men ni hör inte mitt tonläge och ni ser inte mitt kroppsspråk så kanske jag uppfattas som elakare än jag faktiskt är.

Och det är klart att man blir topp tunnor förbannad också, även detta skrivs i moderatortrådarna. MEN fortfarande så hade jag sagt exakt samma saker åt personerna jag har varit förbannad på om dom stod framför mig.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Lurvas
0

#3 Så tokigt det blev att jag tog upp en sån här fråga. Det jag tänkte på var andra kanin forum som jag varit med på där har det funnits låsta trådar för tex produktion dvs sklakt osov. Alla som vill har fått vara medlemmar där, men trådarna blir inte synliga för de medlemmar som tycker att det är ett jobbig ämne. Det var typ något sådant jag tänkte på, inte för att vi slaktar råttor men kanske något annat ämne som inte alla vill behöva läsa om i de nya inläggen osov.

Jag tvivlar inte ett dugg på er i admin, jag tycker att ni är med bra och styr i trådar där det hettar till i bland tex. Och sen är det ju så att ni också är vanliga människor.Glad

Råttliv på Runnavägen

chade
4

Jag kan säga att jag inte tappat förtroendet för någon medarberare eller admin. Jag har hängt här tillräckligt länge för att veta att de aldrig skulle göra så :)

Tycker RIF är ett toppenforum för de som vill lära sig!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Lamina
5

Jag har svårt att se skillnad på "personliga åsikter om problemmedlemmar" och skitsnack. Men ja, jag förstår att ni i admin tar illa upp över att jag säger det. Men jag säger det inte för att skada forumet, jag säger det för att det är sanningen så som jag ser det. Kanhända jag skadar min egen trovärdighet lika mycket, om inte mer, genom att säga det.

Och jag har inte sagt nånting om hur forumet i sig sköts, för det har ju liksom inget med saken att göra. Man kan väl sköta ett forum ändå..? Obestämd

//Lamina

Teuthis
2

Som moderator/Admin så måste man ibland få ventilera, precis om i alla andra situationer där man tvingas sätta gränser och dessa sedan inte blir respekterade.

Jag förutsätter att typ alla typer av forum har en egen admingrupp och jag tror att det är en förutsättning för att ett forum ska fungera.

MyLittleHeart
2

glad jag är en sån lite småkorkad person som inte tror på nått förs jag först sett eller hört det det med egna ögon/öron. 
Jag har den korta livslängden jag vart här bara fått bra intryck av alla, vad folk säger bakom min rygg liksom bekommer inte, jag är naiv att tro att vill dom något så säger dom det till mig annars är de inget värt att varken höra eller veta ändå, har någon problem med mig så är det ju ändå deras problem och inte mitt. 
Såklart admins måste ventilera sig ibland, om inte så få/ge en annan synvinel eller veta om de tänker galet eller bra om nått. Annars skulle de ju inte behövas mer än en admin ändå, men då skulle de ju bara bli mer fel om enbart en ska döma vad som är rätt eller fel. 
Summa är att i alla fall min åsikt är, fortsätt nu med de ni gör, det är trevlig stämning, skratt på hög nivå och bra tips och råd samt pepp när man är nere. Det är mycket mer än vad andra forum åstakommit . 

Glädj er för de bra och skit i de dåliga Glad

wintermynta
2

#9 Jag har ingen aning om vad du pratar om? visste inte ens att du hade lämnat oss utan fick reda på det nyligen.

Jag tycker rif teamet är städade . Vi kan diskutera på bra nivå. Alla är vi väldigt olika men lika i det att vi älskar råttor.
Därför kan vi också bidra med olika saker.
Personligen tycker jag det ger en felaktig bild att sitta och säga att vi snackar skit om medlemmarna. Det som snackas om är det övriga moderatorer samt admin tagit upp. Inget konstigt med det.
Är också glad över dom nya moderatorer som tillkommit och jag tycker stämningen på forumet är bra.

Zolah
4

Nu ska jag komma och bry mig som den äkta satmara jag är :)

Admin och moderatorer har alla rätt till en gemensam plats där dom kan prata slutet om medlemmar och vad för åtgärder man ska ta, och om det förekommer att man låter extra arg eller låter mer av sin egen personliga åsikt utöver det fel medlemmen har gjort tycker jag är irrelevant. Skitsnack på ett slutet område, där den inte kan göra så att medlemmen i fråga kan bli antastad av andra medlemmar ( för dom får vinklad syn på händelsen ) anser jag inte är skitsnack. det är mer ventilation av frustration och irritation, och sådan byggs upp mer och mer speciellt om personen har genomför regelbrott flera gånger eller betett sig på ett visst vis.

Om dom här trådarna hade varit öppna, så att alla kunde läsa skulle jag säga att det är skitsnack som direkt kan skada medlem och forum. Men eftersom det är stängt, relevant till forum och regelverk så tycker jag inte det är något fel.

Många glömmer att det finns ett ansikte bakom skärmen, som måste ta en roll där dom ska bestämma hur pass mycket som är okej och vad som inte är. Alla kan fela, men alla ska även tillåtas att fela.

Att säga att skitsnack föregås i dom här dolda trådarna anser jag mer är skitsnack om något, Då säger du ju att något finns som ingen annan vet om och därav kan folk spekulera och på så vis bli rädda för vad somigentligen 'dolds' av personerna som styr sidan. Vilket är en helt onödig sak att skapa, om du är missnöjd över innehåll så ta det direkt med moderatorerna och co . och säg vad det rör sig om, istället för att dra ner massor med andra personer ner i gröten för något som kan vara ett missförstånd eller att det helt enkelt inte är all fakta på bordet. Hur man än vrider och vänder det så är forum trådar ett väldigt vinklat sätt att tolka saker, och krävs ibland att man varit med om vad som sagts utanför etc.

Jag är inte moderator eller sajtmedarbetare men jag pratar utifrån mina egna erfarenheter från andra forum, och kortfattat.

_Admin/Moderatorerna måste ha en plats där dom sinsemellan kan prata och ventilera tankar och funderingar, så dom sinsemellan kan prata med varandra och se om det dom tänker ens är korrekt. Om man inte håller med vad som står i tråden bör man själv säga det också och punktera varför. om man håller sin åsikt för sig själv och inte säger när man tycker något går för långt, så kan man inte heller förvänta sig att det ska fixa sig av sig självt.
_

Allamej
1

Well Zolah, just nu har du medarbetarposition så du kan skriva dina artiklar och jag kan gå i god för att du inte är en satmara :D

Om du sedan vill fortsätta som mod. så ser jag inga problem där. Aktiva moderatorer är en bra sak :)

Zolah
0

Jag kan väl få låtsas iafl? så jag känner att jag har lite pondus? :c haha :)

Vi får se om det :) har så mycket att tänka på, att göra och gudarna vet vad i ögonblicket. Jag är rätt nöjd med att kunna editera och fixa mina artiklar utan kruseduller eller annat iFokus bråk :C

Men jag kan fundera på saken, rätt skönt att bara 'vara' medlem också. Behöver inte ta direkt ansvar och jag får bete mig lite illa ibland också haha :) ( menar, jag måste inte försöka föregå med gott exempel eller tänka mig för tre gånger innan jag utför något )

hus-musen
3

Äh orka föregå med gott exempel ^^  
Så länge man kan stå för det man skriver och inte är onödigt elak på någon/mobbar ut någon så är det ok.

Qui dormit, non peccat

Zolah
1

Jag tycker man ska göra det, det är mer ett 'eget krav' så att säga . ^^