Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 2859 ggr
Forgetful
3

2 importerade tjejer!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imon ska jag hämta två tjejer som kommer ifrån holland! Idag fick jag bilder på dem som jag självklart vill dela med mig! :)
Vad ska jag döpa dem till tro? :P  

Den första tjejen är en marten och ev harleybärare (född svart med röda ögon), hon har hunnit blekas en del :)

//Forgetful

Forgetful
3

Den andra tjejen är russian blue, hooded, downunder :)

//Forgetful

Forgetful
0

Det är inte jag som tagit bilden utan hon som importerar dem åt mig :) och ja den första tjejen har svans bara att den inte syns xD

//Forgetful

zickan
0

Skoj. Har två här med ifrån Renes kompis :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Virkan
0

Åhh vilka söta! Hur gamla är dom? :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Hallonblad
0

Men fy vad söta! xD Marten ser ju inte riktigt klok ut när svansen inte syns, lite som en mullvard. Fast rödögd. C:

Hade du tänkt hitta på något spännande med dessa tösar? Börja avla på marten och downunder här i Sverige? Eller ville du bara ha tuffa sällskapsrådisar? ;) För lite tuffa måste jag ju medge att de är. <3

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Forgetful
0

#3 Vad roligt :D
#4 Dem ska vara mellan 10-12 veckor :) längtar verkligen :D

//Forgetful

Forgetful
0

#5 Ja jag var först rädd att hon var svanslös xD Jag får se om de lever upp till mina krav om dem ska gå i avel :) men eftersom det är nytt blod med så får de ju en liten liten stjärna i hörnet ;) hoppas ju på att de ska va avelsdugliga! :)

//Forgetful

[kattsson]
0

Wow, en svart råtta med röda ögon, det har jag aldrig sett tidigare :P
Jätte fina båda två :)

Ruzicka
1

Haha, jag har ju en "Marten", eller Devil. Men det finns ju Martens eller Devils med svarta ögon också, ju. De röda ögonen är inte ett måste. ^^

Det är en färg jag älskar, den är så spännande. Även om den ser lite töntigt gammal ut och min stackars Tengil ofta får stå ut med att bli kallad Farfar. XD

#1 var riktigt cool! :D Det har jag inte sett förut!

Såhär fin är min Tengil. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

zickan
1

Svart ögd marten. Vore väldigt kul om du vet vilken uppfödare dina kommer ifrån. Kan finnas en chans att mina är släkt med dina :-)

Ruzicka
1

… och om någon är intresserad såg han ut såhär när han var barn. ^^

Forgetful
1

Vad roligt :D skulle gärna vilja lära mig mer om martens genetik :P verkar inte som om dem kommit fram till det ännu xD

//Forgetful

Ruzicka
0

Detta är väl vad de vet.. (på tyska, men med hjälp av google translate går det nog att förstå hyfsat^^)

Ja, spännande är det allt. Jag har faktiskt en gubbe som är english blue devil, men det vet jag inte hur genetiken funkar alls. Han är alltså english blue, med röda ögon, och bleks med tiden, precis som alla andra devils/martens.

zickan
0

Banankaka320
2

Hämtar också imorgon, samtidigt! mihihi! En blue russian dumbo (a)

Forgetful
0

Jag har varit inne på en av sidorna innan :P men då var jag inte så inne på det haha xD

//Forgetful

mikeiko
0

#11 Demonråtta! xD

Ruzicka
0

Det var i alla fall jättespännande att äntligen få se vad du har planerat så länge! ^^

#17 Du kan vara demonråtta! >.<

Tungan ute

Forgetful
0

#18 Det är inte detta jag har planerat länge! ;) Det är mer gott folk! haha xD fast det verkar inte bli av förens i september :P

//Forgetful

Ruzicka
0

#19 Va? Så du menar att jag skall behöva gå och undra ända till september? Du är ju inte nådig, ju! :O

mikeiko
0

#18 ^-^ :D

Forgetful
0

#20 sorry hehe ^^' det jag planerar kommer vara kanske ännu bättre än detta ;)

//Forgetful

Banankaka320
0

(Snor tråden lite tillOskyldig)

Här är min fis! Anakin! Blue Russian Dumbo, ej besläktad med Forgetful's råttor :)

zickan
0

#23 skoj, vilken uppfödare är den ifrån?

Banankaka320
0

Rene Bastiaans :)

Forgetful
1

Mina är med från Rene's :) Kommer snart mer bilder! :3

//Forgetful

zickan
1

Ah samma :-). Haha kommer höka nyfiken efter er ;-). Den 1 april så togs det in massa från Rene. Han för inte direkt någon stamtavla. Så jag är nyfiken på allt om djuren från honom och hur de blir. Nu när så många importerat från honom så finns det möjlighet att ha lite mer koll rent allmänt på hur djuren verkar utvecklas.

Forgetful
0

Ja mina tjejer ville redan idag ut och utforska xD väldigt nyfikna och har både ätit och druckit bra :)

//Forgetful

Forgetful
0

Här är dem redan ute och utforskar :)

//Forgetful

Forgetful
0

Detta är då Helvetica (Helle) :)

//Forgetful

Forgetful
0

Och Calibri :)

//Forgetful

[kattsson]
1

Måste fråga, hur vanliga är dom råttorna som är svarta med röda ögon? Blev nyfiken då jag aldrig sett såna förut :P

Forgetful
0

Tror inte det är så jätte vanligt ;O Helvetica är den första jag ser irl xD

//Forgetful

Ruzicka
0

#32 Här i Tyskland är de inte ovanliga. ^^

IzaEleonora
0

Bli inte förvånad om Calibri bara är borta en dag (A) en sån otroligt vacker tjej vill bara stoppa henne under koftan och springa ;)

Hoppas dem visar sig ha ett bra avelstemprament nu då :D

Marre89
0

#31 Guuuuud så fin!!! helt kär. Alltid velat ha en råtta som ser ut så i teckningen! :D

[kattsson]
0

#34 Så man kan kalla dom råttorna för tyska råttor då? ^^

Ruzicka
0

#37 Nja, det vet jag inget om. XD De finns i Frankrike, Holland, Belgien och Storbritannien också, av vad jag har hört, men jag är ju inte säker. :)

zickan
0

#37 Ja det kan man nog göra. Var väl 2008 som de hittades och sas komma från ett labratorium i tysklad?. På Renes hemsida står det att han hittade Martens först 2008 på zoo. Mannen som sålde sa att de kom från labb.

zickan
0

#38 Finns även i Usa och Finland där de börjat födas upp och en har funnits i Sverige under 2 års tid.

[kattsson]
0

#38 Näe svårt att veta kanske :P Jorden är ju stor :P

#40 Okej, så dom råttorna kommer avlas mer på då? Med tanke att dom är så pass nya, i sverige iallafall ^^

zickan
0

#40 Den hona som fanns i sv är död och har inge avkommor efter sig. Om de som importerat i år kommer avla på sina är svårt att säga nu. Osäker på om nån av mina hanar kommer gå i avel. Finns så lite information på dom. Har kontakt med en i usa som föder upp, försöker få fram mer information om hur avkommor blivit om det kan ligga några dolda gen fel. Försöker även få reda på hur martens förstör standard färgen, om den ens gör det.
Finland föder upp och gjort i ett år vad jag mins de sa. De kunde inte speciellt mycket om martens dock.

[kattsson]
0

#42 Jo hade varit intressant och veta sen vad ni kommer fram till, hur genen, linjerna ser ut. Spännande med nytt :P

Forgetful
0

Jag hoppas verkligen dem blir bra avelsmaterial ja :D skulle va bra att då de är nytt blod med :)

//Forgetful

[kattsson]
0

#44 Ja verkligen eftersom de är så nya, skulle vara bra att få in lite nytt blod tycker jag :P

zickan
0

#45 beror på hur ni menar nytt blod. De lär ju inte bara ha dykt upp hur som. De lär ju härstamma från en linje som funnits i evigheter ;-).
Bara i år har nog runt 100 råttor importerats till Sv. Så nytt blod i sv finns det gott om. Bara hoppas att några är bra nog att gå vidare till avel. Dock drygt att mycket verkar sakna stam :-(

[kattsson]
0

#46 Hehe sant där, vore konsigt om dom bara blev till utan andra råttor tidigare :P Jaha så pass, men då hoppas jag att det finns dom som är avelsdugliga  :)

zickan
0

Har själv tagit in ca 20 råttor på tre omgångar i år, alla bor inte här dock. Tog in extra för utvärdering som sitter i foderhem. Mestadels hanar så man har lite längre tid att utvärdera. Flesta från tjeckien med stamtavla som lätt kan släktforskas på. Men även Holland från Rene och Peter. Tyskland från swarm of rats, liquid crystal rodents, Filstalanger rattery och nannys welt der ratten.

[kattsson]
0

#48 Okej, det var många råttor det :P
Men då antar jag att någon av dem är avelsdugliga iallafall :)

Banankaka320
0

Jag vill bara ha mer och mer utländska råttor :( Så spännande! Fick en till dam från Finland, och hon är så stor och fin! (Hon var tänkt för avel förut men var lite för "elak" mot ungar så tjejen frågade om jag ville ha henne.. :D)
Jag har ganska små honor så denna tjejen ser nästan ut som en kille i buren! hihi!

[kattsson]
0

#50 Hehe kul att hon var så stor :P
Är det så stor skillnad på svenska råttor och råttor från andra länder? :P

Banankaka320
0

#51 Det beror nog på linjen :) Sen finns det färger som inte finns i Sverige

[kattsson]
0

#52 Finns det, wow det hade jag velat se :P Finns säkert teckningar som jag aldrig sett heller :P

Hallonblad
0

#29 & 30 Åh, Helvetica! :D Vackert namn till vacker råtta. Fina lingonögon hon har. *grabby hands* Om du nu skulle bestämma dig för att "demonråttor" inte passar i ditt hem kan du ju alltid ge henne till mig. ;) ((Eller kanske jag helt enkelt bara snor henne från dig istället.))

Synd att de bleks. Hade varit fantastiskt med en oblekt marten. :) Önska kan man ju alltid…

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

zickan
0

#52 Ende färg jag känner till som jag tror aldrig ännu satt sin fot i sverige är tricolour. Men annars har nog det mesta funnits/finns här.
Sedan dröjer det väl inte så länge till innan någon tar in dwarfs. Efter det så lär det mesta ha varit i sv under någon tid. Mycket som varit nyhetens behag och försvunnit lika fort de kom.

Forgetful
0

#54 Ja jag gillar namnet hon fick ;) det passar henne :P
#55 Finns tricolour ens i europa? :O

//Forgetful

zickan
0

Finns i Tyskland

ceccie
0

Jätte fin med röda ögon

Forgetful
0

#57 Okey :) vet man mer om tricolour? Är det dominant eller reccesivt? Och hur fungerar det? xD eller det kanske är så nytt att det inte har kommit så långt? x)

//Forgetful

zickan
0

#59 ingen aning. En färg jag inte vet ett smack om. Men det går kanske att googla fram svaret.
Haft en råtta med liknande tricolour utseende. Även om jag inte tror han var det utan väldigt missmarked av något annat. Var på min roan linje jag fick honom. Svart råtta, brun bläs vit på magen. Bifogar en av få bilder som finns kvar efter datorn kraschat.

Trådskaparen får säga till om hon tycker det blivit för mycket Off topic(utanför ämnet) och önskar att vi andra startade en ny tråd.

zickan
0

Drog igång en egen bildtråd där det kanske kan diskuteras vidare kring martens :-)

http://rattor.ifokus.se/discussions/4fb4ed95d4ebea3fb60004c9-marten-bildtrad

[Glimmersråttor]
0

#59 De riktiga tricolor råttorna (svart+beige+vit) som man kunde läsa om för flera år sen, dessa lyckades man inte få några tricolor avkommor på, trots flera försök.

[kattsson]
0

#60 Om jag fattar rätt i färgen så har jag oxå haft en sådan.
Och om jag förstod rätt, om det var en hane och som kunde få ungar var inte en sådan utan mer missmarked. Eftersom han gick att avla på!

Bild på när han var liten. :)

Lamina
1

#62 Om det inte gick att få några tricoloravkommor efter dessa borde det väl röra sig om samma fenomen som hos t.ex. hästar, där 2 olikfärgade foster kan smälta ihop och bli 1, med 2 olika färger. Det finns något fancy ord för det, men jag kommer inte ihåga vad det var. För övrigt ska det tydligen förekomma hos undulater också, och säkert flera andra djur. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Glimmersråttor]
0

#63 Fick hanen avkommor med färgfläckar i annan färg, som han själv?

#64 Ja, det är nog samma fenomen som hos de andra djuren.

[kattsson]
0

#65 Han användes 1 gång, med 2 honor på samma gång, ingen fick den färgen. Alla ungar som blev svarta var svarta, inge brunt på :/

[Glimmersråttor]
0

#66 Ok, tack :)

Forgetful
0

Har bara sett bilder på tricolour x) Det syns inte så jätte mycken men en aning :P

//Forgetful

MyLittleHeart
0

vilken snygging