Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 3114 ggr
Fridborg
1

Välkommen hem Picard

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort det förbjudna. Jag skulle med en kompis till Bromma Zoo eftersom han skulle köpa en ny bur åt sin hamster. Jag klev in i smådjursrummet. Sedan fanns det ingen återvändo. Jag vet hur dumt det är, men jag fick hjärtklappning, började svettas, skakas. Jag var kär. Jag kände att jag inte KAN gå därifrån utan att ångra mig för resten av mitt liv.

Snälla hata mig inte. Men han kommer att få ett bättre hem än buren han satt i med bara ett hus, en matskål och sina kullsyskon.

Han är otroligt kontaktsökande, mysig, social, vacker.

Detta är min dubbelrex Picard <3

(Och jag vet att dubbelrexar behöver lite mer "vård" än andra så snälla ge mig tips och berätta lite hur man ska göra med honom.)

Fridborg
0

(Jag glömde trycka i Visa direkt i inlägget, kan någon Sajtvärd fixa det? Oskyldig)

fiffiluren
0

sånt han du fixa själv upp till en timme efter att du skrivit och publicerat, tryck bara på hantera inlägg under Glad

Söt kille Kyss

[lucke]
0

Han påminner om min fina Maja, söt. Vet du var han kommer ifrån, om det är grossist eller privat uppfödare? Har hört att Bromma Zoo iaf förut använde sig av privat uppfödare…

Fridborg
0

#3 Jag kunde ringa på måndag och fråga vilken uppfödare han kommer ifrån, enligt dom (ja man vet ju aldrig) så är det en "seriös uppfödare med annars 4 månaders väntetid), ska bli intressant vem det är :) Men man märker verkligen på honom att det inte är en grossist iaf!

[lucke]
0

#4 Bra att han inte kommer från grossist, med tanke på dåligt immunförsvar och allt sånt. Har sett att de har dubbelrexar där titt som tätt, även siameser och så- de var tydligen privatuppfödda, sa de.

Fridborg
0

#5 Ja, OM man ska handla zooråttor i sthlm så är det Bromma Zoo jag litar på mest, men jag sa faktiskt i affären: No offence, men jag köper inte annars råttor från djuraffär, vill väldigt gärna veta var de kommer ifrån innan jag köper. Hon som hade hand om det var ledig, därför jag kan ringa på måndag, men det skulle tydligen vara en enligt dom bra uppfödare.

[lucke]
0

#6 Nyfiken på vem det är… Om det är nån som annonserar på Blocket också. Men privatuppfödda är ett måste för mig numera, aldrig mer grossistavlat med taskigt immunförsvar eller otrevligt lynne.

Fawo
0

Vilken sötis

Jag tror inte jag litar på någon djuraffär alls som säljer. De råttor jag vet som kommer från Bromma Zoo har dött mellan 1-1½ års ålder. De har blivit tvärt sjuka och dött snabbt. Främst då av mycoplasma ;/

Men dock så var de såå underbara i personligheten <3 De kan man absolut inte neka :)

// Fawo (;

mikeiko
0

Ahahahahahahaa älskar att du döpte den skalliga råttan till Picard xDDDD

Fridborg
0

#7 Ja jag e också sjukt nyfiken!

Det trevliga är att han inte verkar behöva handtränas, han springer fram till en när man närmar sig, skyggar inte. Gillar att sitta i handen och på axeln och kryper gärna upp själv. Detta känns verkligen bra!

[lucke]
0

#8 Var de privatuppfödda eller från grossist? Får hoppas på att Picard slipper ett sånt öde…

Fawo
0

#11 De på Bromma sa att de var från privatuppfödda

// Fawo (;

Fridborg
0

#8 Våra tjejer vi köpte därifrån fyller 2 år snart, dessvärre är det som du säger att de drabbats av myco och är väl inte bäst i temperament. Men vi är relativt nöjda ändå :P (hur knasigt det än låter).

#9 Ja men det var ju givet! Namnet kom direkt i djuraffären! :D

[lucke]
0

#10 Härligt när de är så från början!

#12 Ah, trist…

Fridborg
0

#14 Inget jag förväntade mig, det var en trevlig överraskning när jag kom hem :) Nu sitter jag i sängen med datorn och han har självmant kommit upp i knäet på mig och tittar när jag skriver :)

Men jag räknas inte med att han blir äldre än ett år. Det har jag redan i åtanke. Det är synd för det känns som att detta kommer bli min hjärteälskling.

Fridborg
0

Förmodligen svart i grundfärgen, men jag kan inte avgöra om det är en kal fläck som gör att det ser ut som en vit fläck i pannan eller om han har det i sig grundfärg?

Lamina
0

Ser ut som en kal fläck.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridborg
1

Mammas lilla älskling <3

Magda
0

här kommer en hälsning från en snart 2årig dubbelrex: dubbelrexar kräver ärtor och fleecehängmattor och gärna en mysrulle från marsvinshjälpen  Flört

och Stitchens matte hälsar : grattis till din löjligt söta lille myspojk, hoppas att han får vara med dig länge Kyss

hus-musen
0

Bromma zoo skulle jag personligen aldrig köpa djur ifrån. Jag har bara varit där en gång men ger inte mycket för djurhållningen där som den såg ut då iaf. Ingen större koll har de heller. Fick ingen bra känsla alls även om de är marginellt bättre än på en del andra ställen.

Men nu när du ändå har köpt Picard så säger jag grattis till råttan som verkligen fastnade för dig! Alltid speciellt när man får den där kontakten med ett djur oavsett vart djuret kommer ifrånSkrattande

Qui dormit, non peccat

mikeiko
1

Jag har också en råtta från Bromma Zoo, och hon är underbar, som en liten hund som ska följa mig överallt, och klättrar ÖVERALLT. Ligger och sover på hatthyllan, klättrar upp för gardinerna, går och lägger sig och tar tupplurar i min säng, pussig och ett outsinlig källa till skratt ^-^

Det var också ett impulsköp, ville mest bara kolla hur råttorna bodde på Bromma Zoo, och kunde såklart inte låta bli att klämma på bebbarna.

Hon hade HÄNG, satt och putsade sig i min hand och var hur chill som helst. Hur kan man då INTE bli kär? ^-^

Fridborg
1

#19 Picard hälsar ett stort tack till dig och Stitch och lovar att hänga med så länge han orkar :)

Fridborg
0

#20 Nä, det fanns INGET att klättra på, men buren var i alla fall ren och personalen verkar bry sig marginellt mer om dom än andra ställen jag varit på.

Ja det verkar verkligen som att vi var gjorda för varandra. Det kändes nästan som ödet :P

#21 Att köpa råtta på zoo är ju alltid rysk roulette men det känns som att man har bättre odds när man handlar där i alla fall.

Hon försökte sälja mig svindyrt foder som jag vet att mina andra råttor ratat och blivit dåliga i magen av och jag förklarade att jag gör eget Torrfoder, ger dom välling, lite barnmat ibland och färskfoder. Haha, hon sa då: Ja jag behöver väl inte säga nånting till dig, du verkar ju ha koll på läget. "Ja mer än dig verkar det som" tänkte jag tyst xD

Lamina
0

#23 Haha, påminner mig lite om när jag skulle köpa en stor säck alspån till råttorna och hon i kassan undrade om jag födde upp råttor eftersom dom letade efter en privatuppfödare. Utan att tänka slängde jag ur mig "Nej, inte än, och jag skulle aldrig få för mig att sälja till djuraffär om jag gjorde det i vilket fall." Ehm… Skäms

Söt pojke du har fått hem iaf. Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridborg
0

#24 Haha, men jag tror dom fattar innerst inne :P

Ja han ser lite ut som en korsning mellan en alien och en elefant xD

Fridborg
0

HAHAHAHAHAHAHA! Måste bara dela med mig (men det är bara Star Trek-fans som kommer fatta), man kan kalla hans färg för Earl grey xD

[Devo]
0

Hoppas att du har honom i karantän. Vill inte låta som en glädkedödare nu men när jag var på Bromma zoo tisdags så såg jag att en av de ljusa hanarna var full med löss :(

Högst sannolikt så har din lilla kille löss.

Fridborg
0

#27 Han har suttit på sängen här ett tag så än så länge är det lugnt :)

Borde man inte se löss ganska bra på dubbelrexade? Får ta och titta igenom honom ordentligt! Förhoppningsvis kanske de tog bort honom (för jag vill inte låta som en surkärring, men du sade väl till personalen om det?) Och förhoppningsvis är det inte samma bur, de har ju två för båda könen.

[Devo]
0

Nix, jag sa inte till för jag var inte på mitt bästa humör = att jag skulle blivit väldigt otrevlig och jag orkade inte med negativ engergi just den dagen.

Sedan så är det ju så att det är mer regeln än undantag att zooråttor har löss.

De är säkerligen medvetna om det oxå.

Fridborg
0

#29 Har tittat ordentligt nu, det enda jag hittar är lite ljusgula dammkorn från burmaterialet i transportburen, lite små sår som förmodligen är klo/tandrelaterade, inget som rör sig, inga andra konstigheter. Han kliar sig heller inte, tvättar sig lite ibland men inte mer än vanligt.

[postmortum91]
3

Varför ber många så mkt om ursäkt och får dåligt samvete av att köpa en råtta på djuraffär? Är det för man bidrar till zooråttor?
Man ska inte behöva skämmas, spelar ingen roll rent moraliskt tycker jag om man köper en zooråtta eller från uppfödare, zooråttor kommer alltid finnas kvar så det är väl bra att man köper dem så de kommer hem till någon bra person så fort som möjligt. Jag har två zooråttor och kan inte tänka mig hur de kunde gått för dem om jag inte skaffat dem, kanske någon oseriös barnfamilj eller en nybörjare som tröttnat och släppt ut dem i skogen.

Fridborg
0

#31 Jag resonerar ungefär likadant. Hade inte jag köpt honom hade ju någon annan gjort det, någon som kanske inte har lika bra erfarenhet eller bryr sig lika mycket (sitter inte och skryter om erfarenhet, jag är långt ifrån väldigt erfaren), och han ger mig mycket glädje och han kommer aldrig hamna på blocket eller skogen.

Fridborg
3

Ja jag vet att jag är galen, men här kommer en till bild :P

[lucke]
3

Persikan Maja skickar en hälsning till sötnosenKyss

Fridborg
0

#34 Åhh säger du också persika om henne? <3 De känns verkligen som persikor. Idag var första gången jag kände på en dubbelrex, kändes inte alls som jag trodde! Han är MYCKET varmare och lenare än de andra <3

[lucke]
0

#35 Ja, jag kallar henne för persikan. Hon är så varm och goKyss. Har blivit kalare med tiden, så hon är ung lika naken som din skrutt är.

Fridborg
0

#36 Hittills verkar det inte som att han är en innanför tröjan-råtta men ligger gärna och sover i knät :)

Så du menar att han han förlora sina få hårstrån på nosen också? Åååh snutte <3 Älskar att han är kal mitt på huvudet, precis som kaptenen xD

[lucke]
0

#36 Maja har mest tappat på kroppen. Pyttelite fjun på benen, och så lite på nos/huvud då. Hon var betydligt hårigare som bebis. Men din kille är rätt kal redan nu väl? Kanske får behålla det lilla han har…  Ja, det är urgulligt med hans munkflintSkrattande

Fridborg
0

#38 Ja det är inte mycket hår kvar, bara en liten tuss precis vid öronen och vid nosen :P Sen är det som en gloria runt hela kroppen med kort kort kort hår, som man knappt ser, ja precis som en persika :P

Munkkransen xD Borde lägga upp en bild på mannen han är döpt efter :P

Minhx
0

haha söt, kan iaf så mycket att jag vet vem han är döpt efter. däremot inte koll på paralellen me fägen/te´et…

Fridborg
0

#40 En av Picards one-liners: "Thé, Earl grey, hot" när han ska ha thé från replicatorn :D Och bebisen är ju pretty much grå, så det var en kul paralell tycker jag, får ansöka om den färgen till SRS :P

Fridborg
2

Snygg vinkel! :P

Magda
0

Stitch har blivit hårigare med åldern, han har fått och tappat päls fläckvis i omgångar..  just nu är han rätt hårig *s* men som bebis var han lik picard ett tag.. så det är nog olika hur de blir.. Kyss

Fridborg
1

#43 Åh är han dumbo också! Det fanns tydligen en med (enligt zoo försökte uppfödaren med en dumbokull), så Picard är dumbobärare, men det hade ju varit underbart om han hade varit det med!

Vilken sötnos du har!

ceccie
0

Vad söt han var

Fridborg
0

Han bor nu hemma hos Itchy :)

MyLittleHeart
0

men vilka söta, jag är kär <3

Itchy
1

men jisses vad mörk han var som liten XD

så här ser han ju ut nu :P

You can't spell Bitchy without Itchy

Fridborg
1

#48 "I´m sexy and i know it" xD

Älskar den här bilden på honom med :D <3