Bur?
Hur mycket ska råttor vara i bur? hur mycket har ni era råttor "lösa"?

Det finns nog inget som säger hur mycket de ska vara ute, men det är väl att föredra att de åtminstone får komma ut en timme om dagen och springa. :)
Okey och som måste ha bur?
eller kan dom leva som hundar, illrar och katter m.m?

Nej man bör ha en bur åt dem iallafall, som är väl dekorerad med hus, leksaker och dylikt. :)
Råttor vill ha mycker uppmärksamhet och älskar att få vara ute och springa och hitta på bus. Så minst en timme om dagen ska dem helst få vara ute, har man inte tid vissa dagar kan man ha dem ute längre andra dagar, och det gör ju absolut inget om man inte kan ha dem ute varje dag, utan det kan man ju gottgöra :P
gillar råttor att bli klappade som hundar, katter m.m?

Alla de råttor som jag har haft har älskat att man klappat och kelat med dem. Då brukar de även klappra/gnissla med sina tänder vilket är deras sätt att visa trivsel på. ;)
Okey tack för svaren! hur mycket brukar råttor kosta ska man köpa i zoo affär eller hoss uppfödare vad är bäst?

Det är alltid bättre att köpa hos uppfödare då det tyvärr är väldigt vanligt att råttor i djuraffärer kan vara sjuka eller bära på sjukdomar.
Priserna varierar allt från 50-200 skulle jag nog säga, beroende på var man köper dem.
Jag tycker att man bör ha båder råttor och illrar i bur när man inte är hemma. det händer så lätt att de hitatr på dumheter och kan skada sig. och om det skulle hända något under natten, börja brinna eller så. Så skulle jag hellre ha dom där jag vet var de är så jag kan ta med dem snabbt, än behöva leta på alla deras favoritgömställen.
Jag brukade ha både råttorna och mina illrar lösa under hela min vakna tid då jag var hemma. (hade inte råttor och illrar under samma tidsperiod dock ;) ) Och råttor ääälskar att bli kelade med!
Eftersom råttor är gnagare så är det nog rätt lämpligt att ha dom i bur, men det är inget måste. Bara man inte har nåt som dom kan skada sig på eller nåt man är rädd om i det rum dom är i så kan dom vara lösa hela tiden. Mina råttor är ute och springer 3-4 timmar per dag, endast under uppsikt. Dom gnager inte sönder nåt, men dom tar sig till ställen dom inte får vara på och river ner grejer, t ex vaser, och det uppskattas inte av matte 
Men oavsett så bör man ha en så stimulerande bur som möjligt eftersom de flesta råttor är instängda i den större delen av dygnet.
illrar skulle jag aldrig stänga in i en bur. då deras minimum yta för burar är omkring 5kvadratmeter. många håller dem som katter och hundar. dvs lösa och dte är vad jag oxå tycker de ska ha.
men åter till råttorna. En bur är bra att ha även om det inte är nödvändigt. ska man bort eller liknande kan det vara bra att kunna stänga in dem. men det går att hålla dem lösa som hundar om man skulle vilja det..
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/