Hjärnskada?
Min lilla Beverly är en Mink striped roan odd eye dumbo och hon scannar HELA tiden! Dvs gungar med huvudet från höger till vänster. Konstant!
Tycker även att hennes huvud börjar bli lite snett, men det är så lite så jag avvaktar lite tills jag tar henne till vetten om snedskalle. Men jag tänkte att det kanske bara är så att det är pga hennes scanning?
Det är alltså så mycket att enda gångerna hon inte gör det är när hon sover.
Låter som din lilla vän har fått en hjärnblödning. 
Hur gammal är hon?
Kan hon gå, vinglar hon, verkar hon förlamad någonstanns?
Äter och dricker hon?
Hur länge har hon varit såhär?
Hur gammal är hon?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Hon är liksom bara 12-13 veckor. Hon går och leker som alla andra. Äter och dricker normalt.
Jag tänkte mest på om det är en permanent tex cp-skada eftersom hon scannat så mycket ända sedan hon kom till mig för en månad sen.
Aha, hon är inte äldre, ja, det kan det mycket väl vara, eller så är hon blind och känner sig / nosar sig fram?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Behöver inte vara någon skada. Kan vara så lätt att hon har extremt dålig syn. Pejlar av gör mertalet av röd-rosa ögda råttor. Många är i olika grad på sitt scanande/pejlande med huvudet. Oftast är det pga de har en nedsatt syn i olika grader. Ibland kan det även ses hos osäkra råttor och på andra.
Dock att luta lite snett på huvudet hela tiden. Kan vara en dold skada i skallen eller påbörjad infektion/inflammation.
Så fort du verkligen anar att det är fallet, så ju fortare de får medicinering ju enklare och mer säkert att de blir helt friska och huvudet återgår till rakt. Många kan bli friska och förbli snedskallade i resten av livet.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Lägga till att det kan vara både dålig syn som en kanske påbörjad öroninflammation lr något annat. Så även om hon medicineras så behöver pejlandet inte försvinna. Kan vara nedsatt syn och då kommer du se det hela livet ut. Ingen fara
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Som zickan säger, att rödögda råttor (och ibland svartögda) vajar med huvudet för att scanna av området är helt normalt. Råttor ser mycket dåligt, knappt 2 dm framför sig och ju ljusare ögon desto sämre syn.
Det är alltså ingen skada.
Lutar på huvudet kan vara öroninflammation, vanligast på så unga råttor. Ta henne till vetten och be om antibiotika så hon inte får gå så länge till. Har hon dålig balans?
Qui dormit, non peccat
#4 Så kan det mycket väl vara. Hon leker inte lika mycket som de andra yngre, kanske för att hon inte vågar? Isf om hon ser så dåligt, några tips hur jag ska sätta saker i buren? Hon hankar ju sig fram och så helt normalt, men hon kanske inte vågar ta ut svängarna om hon är osäker?
Det kan vara en synvilla. Jag ser det ibland och det är typ som att " är det eller är det inte snett?". Jag ska hålla koll på henne. Min vet här i krokarna har mest bara koll på myco och sånt. Får annars kanske dra till Mälarhöjdens, där verkade de kunna råttor, förutom att hanar kan vara orange i pälsen under tonåren, de trodde han hade nån hudsjukdom :P
#6 No offence, men det var ungefär det jag sa i mitt inlägg #0 :P
Och som jag skrev i inlägg #7 så är det som att man inte riktigt kan avgöra om hon är sned eller inte.
Jag är mycket väl medveten om alla dessa vanliga sjukdomar, det jag undrar över om det är normalt att det ska va så här mycket eftersom jag inte haft en pejlande råtta förut :)
Balansen verkar bra, men hon är inte lika lekfull som de andra, men hon kanske bara inte kommit in i flocken riktigt än.

#8 Ja och jag svarade att det är helt normalt det hon gör, en eventuell snedskalle är inte normal.
Qui dormit, non peccat
#9 Ah okej. Det är som sagt första pejlaren. Ska hålla utkik om hon verkligen är sned eller inte, hon har en förmåga att stå på ett underligt sätt när hon står still, precis som hon gör på bilden, det är därför jag tänker att det kan va en synvilla.

#10 Lutar kroppen kan de ju göra, men vinklar hon huvudet neråt mer åt någon sida? Små ungar är ju inte direkt stilla så kan ju vara lurigt att se haha ^^
Annars skulle jag bara ha koll och lukta henne i öronen, luktar det illa eller är smutsigt så kan man ju ana påbörjad öroninflammation liksom.
Qui dormit, non peccat
#11 Ja det är alltid åt samma sida. Kan ta upp henne snart och lukta.