Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1775 ggr
darkness
0

rooibos te

vad för rooibos te köper ni till era råttor? märken?

hitta flera olika sorter, icas egna, sen andra med rött te

vet att de inte ska ha svart te, men hur är med rött eller grönt? var väl någon av de med som de inte ska ha? :s

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Afrejd
0

Rött te är bäst, alltså roobios. Tror allt utan koffein ska gå.

hus-musen
0

Japps, allt utan koffein funkar. Vilket innebär att de ska ha rooibos-te, dvs rött te.
Läs på förpackningen, då det kan stå rött te men ändå ha svart eller grönt te inblandat.

Qui dormit, non peccat

Ella
0

blåbärs te brukar funka bra :)

Zizza
0

Jag köpte mitt på en téshopp :) far dit och kolla och säg att du ska ha koffeinfritt rött rooibos :)

Mvh. Sanne & Djuren

Hallonblad
0

Måste inte vara rooibos. Räcker med att det är koffeinfritt, vilket gör rooibos till ett bra alternativ. Vilket nog är varför folk fått för sig att det måste vara just rött te de ska ha. :)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Zizza
0

Men innehåller inte svart te också något mer förutom koffein som är dåligt? Kan ha fel också.. minns inte hur det var

Mvh. Sanne & Djuren

hus-musen
0

#6 Det innehåller tein. Precis som vitt och grönt te.

Qui dormit, non peccat

Hallonblad
0

#7 Koffein och tein är samma sak, men kallas ibland tein när man pratar om te istället för koffein. ;)

#6 Har inte hört om något i svart te som skulle kunna vara dåligt. Te innehåller massor av nyttiga antioxidanter. Inte ens koffein är så farligt som många vill få det att låta, även om jag personligen anser att det är onödigt att ge det till sina råttor, oavsett.

hus-musen
0

#8 Ja jag vet. Därför skrev jag tein ;)

Qui dormit, non peccat

Zizza
0

De här låter ju rörigt.. låter som ni båda har olika uppfattningar.. :) Nu blev man lite förvirrad? :)

Mvh. Sanne & Djuren

hus-musen
0

Näe, koffein har många namn. Tein, guaranin, matein, och koffein är samma namn på en kemisk förening, den heter olika beroende på i vilket dryck/vara den är i. I te så heter ämnet tein, det står i regel tein på förpackningen. Det är inte alla som vet att det är samma sak som koffein och kan tro att det är ok så länge det inte står koffein.

Te är hälsosamt, innehåller mycket antioxidanter mm. Mindre mängder är knappast farligt, men inget man bör ha som vana att ge till råttorna. Men snor de lite ur ens egen kopp är det som sagt inte farligt.

Qui dormit, non peccat

Hallonblad
0

#10 Förlåt, det är nog jag som rör till det, men jag blir irriterad när folk får småsaker att låta som värsta stora grejen. xD

Allt te som kommer från tebusken camellia sinensis innehåller koffein (eller tein, vilken term du nu föredrar). Koffein är inte nyttigt för någon, och är dödligt i höga doser (en vuxen människa skulle behöva dricka 100 koppar kaffe i ett svep innan dosen skulle bli letal, vilket är fysiskt omöjligt, men om vi nu ska diskutera teori, så ja). Med andra ord anses det rent allmänt att det är högst onödigt att ge koffein till sina råttor. Kaffe och teer som innehåller koffein har alltså framhävts som något slags stort ajja bajja. Visst, onödigt att ge, men inte dödligt, såvida du inte planerat mata dina råttor med kaffebönor och inte ge dem annat att dricka än stark grönt te…

Men örtteer och rooibos (som inte är utblandat med svart te) innehåller inte koffein, då de inte är gjorda från bladen från camellia sinensis. Vad jag försökte säga var alltså att man kan ge sina råttor vilket koffeinfritt te som helst = alla örtteer, samt rooibos. Man kan även ge dem te som innehåller koffein, men jag skulle inte rekommendera det. Råttorna skulle inte dö av det, men de har ju ingen nytta av det heller, så varför skulle man ge det när det finns bättre alternativ?

Zizza
0

Okej men hur är de då.. finns de svart te som är koffein fritt.. som man får ge?

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

#12 Min dator är lite seg :) tack för svaret! Nu fattar jag ;P "äntligen"

Mvh. Sanne & Djuren

Hallonblad
0

#13 Te kan man göra koffeinfritt på kemisk väg, precis som kaffe, men det smakar inte gott kan jag lova. ;P Bättre då att ge te som naturligt inte innehåller koffein.

:holmgreen:
0

Är allt rooibos te tein/koffeinfritt?

Står inget på förpackningen :/

hus-musen
0

#16 Om det är enbart rooiboste i förpackningen så är det teinfritt. Roiboos-te kommer inte från tebuske :)

Finns fulingar nämligen där det står rooiboste, men så har de blandat i svart te ändå.

Qui dormit, non peccat

darkness
0

hmm okej svarar så här då nu när många har skrivit.

Såg en tesort  som bara innehöll rooibos (stod typ pure rooibos) eller likande på engelska. vet inte vad det är för märke eftersom jag bara brukar köpa liptons till mig själv x)

men då är alltså rött te okej om jag fattat rätt?

#4 vet inte om det finns teshop i närheten av där jag bor? bor nära karlstad :P

hus-musen
0

#18 Ja rött te är ok!

Qui dormit, non peccat

Zizza
0

#18 Sök på hitta.se =) eller dylikt.. de bör finnas en theshopp i varje stad

Mvh. Sanne & Djuren

darkness
0

okej tack alla :)

zickan
0

Jag själv gillar att dricka te och en av de godaste te sorterna är just Den raude (http://www.kraenku.se/te/egnablandningar/ )
Jag har ungefär 15 burkar från kränku som fylls på i jämna mellan rum. En av få saker jag inte verkar kunna bryta sedan jag flyttade hemifrån gotland. Så det blir till råttorna med. De har ett riktigt bra utbud av rooibost i olika smaker som inte innehåller teinSkrattande.  Den listan är inte deras egenblandade men de är riktigt goa.  http://www.kraenku.se/te/rott/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.