Griskorvar!!
Jag kommer hem efter en promenad, och buren piper! Amy har fått sin kull!
Jag tog ett snabbt foto och passade på att räkna när mamma ändå gick på toaletten. Jag räknade till tio, och alla verkar vara vid liv. Mamma är inte det minsta vaktig, och på väg in i boet efter toalettbesöket hälsade hon glatt på oss och verkade vilja visa oss bebisarna.. denna underbara råtta. <3
Jag är så otroligt glad att allt gick bra, i alla fall hittills. Jag som har varit så orolig.. :/ Nu blir nästa problem hur vi skall kunna behålla alla. XD Attans också att hon skulle få så många! Jag hoppades på fyra bebbar.. XD Det går såklart att behålla alla, annars hade jag inte tagit på mig ansvaret att rädda henne, men det kanske inte är optimalt i längden.. Vi får se! Det är för tidigt att tänka på det i alla fall.
Nu får jag hålla mig upptagen med kortspel eller något resten av dagen, så att jag inte får cravings att störa mamma och bebisar var femte minut.. >.<
Amys underbara bebisar, bara några timmar gamla:
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Ååh :) grattis mormor ;) <3
Åhhhhhhh… korvar
hur ser mamma amy ut? :D Nyfiken som jag är
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
#1 Tack! :D Jag är så otroligt lycklig just nu.. >.< Det är lite töntigt egentligen, att bli så glad att en födsel gick bra.. Men det kan inte hjälpas. =P
#2 Jag vet! Ett av de sötaste tingen som finns!
#3 Mamma Amy är jättesvår att fota, och här är ännu ett misslyckat försök.
Hennes färg är jag osäker på.. Hon är roan så det är svårt att se. Antingen Silver Fawn, eller kanske Beige.. vi får se vad ungarna blir. ^^
#4 Klart du är lycklig. Har ju läst om hur orolig du var :) Då är det klart att det är en enorm lättnad just nu. Och jag är också lycklig för din skull!
#5 Ja, jag var orolig att hennes kroniska luftrörsinflammation skulle göra det tufft för henne. Att hon dessutom är en massavlad, och en roan (så man kan ha sina misstankar om tunna blodkärl) gör ju inte saken bättre.. Och så var hon ju på tok för ung och hade knappt ätit och druckit innan hon kom till mig, och knappt ätit något efter hon kom hit heller… Det var bara så mycket som kunde göra att det gick fel.
Tack så hemskt mycket! :D Det betyder mycket, både för mig, mamma och hennes lilla symfoniorkester av pipande småttingar. ;) (Hur mycket kommer jag kunna sova inatt pga deras pipanden? Inget alls! Hur mycket bryr jag mig? Inget alls! :D)
#6 Haha jag förstår din oro :) har själv två små roans här hemma och tänker alldeles för ofta på vad som kan gå snett för dem. :(
haha :D Inte bryr man sig när man har så små söta saker att ta hand om. Då har man bättr för sig än att sova ;)
#7 Problemet är ju att jag inte skall ta hand om dem än. Det är mammas jobb ett tag till, och jag vill inte störa för mycket.. så jag kan ju inte ens sitta och pyssla med dem halva natten. >.<
Jag hoppas att det bara är misstankar och att de faktiskt inte har problem med tunna blodkärl eller annat massavlade roans-relaterat.. Men även om det inte är det så har jag gjort mitt bästa och inte bara räddat ett, utan, som det ser ut nu, elva liv. Om de så lever i ett par månader har de i alla fall fått chansen, menar jag.
Usch, vad blödig jag blir. XD
Åh, de låter som marsvin allihopa.. <3
#8 haha. Jajo. Men jag hade kunnat sitta utanför och bara titta på dem hela natten tror jag (a) och förundras över de små liven.
Nej jag tror att det mesta är borta nu faktiskt :/ Men man ska väl ändå vara försiktig. Så att man inte parar roan roan för då blir det ju dubbelt.
Jaa du är the rat hero liksom. ;) Nu får du skaffa dig mantel och allt och springa omkring i djuraffärerna ;)
#10 Frågan är om det är borta även hos de djur som massavlas till ormföda också, de som paras med sina föräldrar och sina bröder och sina systrar om och om igen.. Usch. Jag bara ryser när jag tänker på hur hon levde innan. :/
Visst! Med ljudeffekter och allt! :D
#11 Ja det kan man ju faktiskt undra visserligen. det är ju tyvärr inget man kan kolla upp bara sådär. Det är bara att vänta och se hur det blir och hoppas på det bästa :)
Haha ja xD Köra lite Dr. Mugg stuket och hoppa in i tvättmaskinen och bli…. KAPTEN … RÅTTA!
Grattis! :) Söt korvarna. Hälsa mamma Amy från oss nordbor. ;) Bra jobb hon gjort.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
#12 Vi kör på det. ;) Fast utan afro - det är fint, men ack så otympligt. =P
#13 Tack! Jag skall hälsa henne. ^^
Den här bilden tog sig själv. Jag var inte inne i buren och rotade. Jag lovar. 

#14 Naw, nöjd mamma :)
Qui dormit, non peccat
#15 Mamma är jättenöjd. ^^ Hon boar igen och igen, och sedan inser hon att hon har boat för bra och inte kommer in i sitt bo igen, så då måste hon göra om det från början.. XD
Elva stycken bebbar har jag räknat det till nu. Alla ser ut att vara rödögda. Kanske någon eller några rubin, men det är jag mycket osäker på. Ingen är svartögd i alla fall. ^^ Då är det kanske inte den där snygga svarta trevliga mannen hon hade i buren i alla fall.. jag minns inte hur de andra såg ut (dumma jag, det skulle jag ju lagt på minnet!)..
åh va underbart :) grattis. Men det är självklart att kameran slank iväg själv, du är oskyldig ;) haha pussa mamma amy från mig :)
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
#17 Javisst! Har inte era kamror också ben? ;)
Tack så mycket! :D
I brist på annat att göra har jag spånat lite på namn.
Ratman
Blue
Lunacy
There's a hole in the sky
Potato sack
For science
You monster
Spaaace
I'm different
Wheatley
Cake
Nu gäller det bara att övertyga pojkvännen att det är världens bästa namn också.. :D
I wants Spaaace. :D Fina namn.
Kan visst det vara den svarta hanen. Om han bär på rödögt och rubinögt och mamma är beige (rubinögd) och bär på rödögt, så blir det ju röd- och rubinögda bebisar. :) Borde rent statistiskt bli några svartingar också, men statistiken har ju inte alltid rätt. ;)
# Ja, det vet jag. ^^ Jag menade det. Att det kan vara han, men eftersom det inte är några svartingar alls så är det större chans att det är någon annan. Hon bodde ju med flera män. ^^
Oj vad rädd jag blev igår, när jag hittade en liten bebis vid mammas matskål, utanför boet. Jag trodde han var död, för han rörde sig inte och var iskall, men när jag tog upp honom och blåste lite på honom började han röra sig igen så jag lade in honom underst i bebishögen så han skulle få lite extra värme. Stackars liten! Han hade kanske hållt kvar i mammas spene när hon var på väg ut och äta själv.. >.<
Och imorse vaknar jag av det höga plast-tuggande ljudet, och tror mamma håller på att bita sig igenom buren.. Åh nej! Det är bara matskålen, som hon har tömt och dragit in i boet som "bäddningsmaterial", som hon nu kämpar med att slita sönder så den skulle bli mysigare.. XD
Så söta :D Grattis!
#22 men stackars liten :( men mår han bättre nu? :)
// Stephanie och hårbollarna 
#23 Tack! :D
Jag tror det. Allihopa verkade må bra i morse i alla fall. ^^
Hm, vi försökte titta på könen, men det var inte så himla enkelt. >.< Jag gissar på 4 flickor och resten pojkar, min pojkvän gissar på 6 flickor och resten pojkar.. Men allvarligt talat kan det bli hur som helst. XD
Gruppbild på alla korvarna. <3
Gruppbild på alla korvarna. <3
Och så en dibild också. En utslagen mamma och några giriga bebisar. ;) "The milkbar is open", kommenterar pojkvännen. XD
Jag tycker att det är så fint med diande. ^^
Hm, jag tog nyss ut bebbarna och hittade min förskräckelse bara tio ungar. När jag rotade undan en massa papper hittar jag en liten stackare gömd under en massa papper. Hon var varm, men såg lite "sned" och "mosad" ut.. Huvudet ser ut att vara mer utvecklat på ena sidan än andra, och det är snett och ojämnt. Ena sidan ser liksom intryckt ut, om man tittar på ögat och örat. Här är en bild på när hon har huvudet rakt, det är rätt tydligt att det inte är jämnt..
Finns det något jag kan göra? Vad kan jag vänta mig? Bör hon återhämta sig eller är risken störst att hon avlider?
Jag har i alla fall dagsfärska bilder på högen. #26 och #27 är från igår.
Större har de definitivt blivit. Och efter en snabb osäker könskoll håller jag faktiskt fast vid 4 honor och 7 hanar. Det kan ju vara fel för det, men att jag tyckte samma igår som idag är ju ändå ett gott tecken.. ^^
#29 stackars lillplutt :(
#31 Ja.. :/ Jag kommer vara jätteorolig från och med nu! Först trillar en stackare ur boet och sedan kläms en under boet..! Som om det inte räckte med nojigheten innan! Jag hoppas bara att hon återhämtar sig..
Nu bannlyser ni väl mig snart från forumet pga alla mina onödiga bilder, men dessa dibilder, alltså.. Jag är bara tvungen att visa denna. Jag förbannar att den blev suddig, men det är så mörkt och jag vill verkligen inte använda blixt och störa.

Kan vara något fel på ungen om den inte ligger i boet, lägg tillbaka den så ser du om mamman vill ta hand om den eller inte.
Du kan försöka stödmata den, men det brukar vara hopplöst när de är så små eftersom de ska äta så ofta.
Qui dormit, non peccat
#33 Jag lade tillbaka den och hon tog hand om den. Den låg inte utanför boet, utan precis under. Det var några lager tidningspapper mellan. Det såg inte ut som att hon medvetet gjort detta, utan som att hon bara missat en av ungarna. Fast jag vet inte, det kanske inte är så vanligt att de missar en unge?

#34 Jodå, en del mammor slarvar bort ungar till höger och vänster, andra är extremt duktiga och håller järnkoll på sina ungar.
De brukar ta reda på dem om de börjar pipa om det inte är något fel på dem.
Men man kan ju alltid hjälpa till och lägga in den i boet igen, men så du vet så kan det vara så att den är utknuffad av någon anledning vi människor inte ser.
Men om mamman tar hand om den nu så var det säkert bara så att den varit borttappad en stund!
Mammorna brkar ha lite problem när ungarna blir större och börjar kravla åt olika håll :)
Qui dormit, non peccat
#35 Jag är medveten om att mamma ibland knuffar ut ungar som det är fel på. Men det såg verkligen ut som att den bara blivit glömd.. Tack för hjälpen! 
Amy är nog en "slarva bort"-mamma tror jag.. >.< Fast hon har ju 11 stycken också. Det hade inte jag klarat heller. ;)
Nu när bebisarna är 6 dagar gamla tänkte jag ta enstaka bilder på dem. ^^ Jag ber om ursäkt för dålig kamera och fotograf. ;) Men hade motiven velat sammarbeta, framförallt den första flickan, hade saker och ting varit mycket lättare.. ;)
Flicka.
Sådär! Det var alla. 
Jag kan fortfarande inte ens ana någon sorts teckning eller färg på någon.
schysst stil nummer 44 där haha ^^ supersöta allihopa !
Han bugar så fint för kameran. ;)
haha, kolla baktassarna, sr ut som han åker sån, va heter det bob? eller taget i farten i en vattenrutchkana ^^
Haha! Det gör det ju! Synd att jag inte kan urskilja individer än - annars hade jag nog döpt honom till Bob. ;)
Hur gick det med flickan som hade gömts?
#53 Skrev jag inte det? o.O Jag som var övertygad om att jag hade gjort det.. Nu börjar jag nog bli senil.. >.<
Jag tittade till småttingarna senare på kvällen och hon var helt återställd. Jag kunde inte se någon som såg "konstig" eller "ojämn" ut i ansiktsformen, så jag kunde inte ens peka på vem det var som varit gömd. Men alla småttingar var ju där, så hon måste ju ha återhämtat sig. ^^
#54 åh så skönt :D man blev lite rädd att det skulle bli nån missbildning eller nått då man fick de bilden på hon ;O Men ibland så ska ju allt få gå bra också :D
#55 Ja, det var en oerhörd lättnad när det visade sig att hon mådde bra. Men iom att de är så små är väl skelettet mycket mjukt och lättformat antar jag.
Vilka fina foton på bebisarna! Är så mysigt ljus i bilderna& småttingarna ser alldeles sammetsaktiga ut. :-) Ljusrosa små sammets-aliens! ;-D Roligt att höra allt gått bra& att lillan som klämdes verkar återhämtat sej helt& hållet! :-)
Men söta! 
Skönt att Lullskrutt är återställd.
Om alla är rödögda kommer det nog ta ett tag innan du kan se eventuella teckningar. Så det är bara att vara tålmodig. ;)
#57 Tack! De är precis lika sammetsaktiga som de ser ut. <3 Världens bästa att pussa på, även om det kanske inte riktigt uppskattas av de små så mycket än. ;)
#58 Jag har räknat med det, ja. ^^ Men att vara tålmodig är kanske inte det jag är känd för, så att säga.. <.< Det vore kul att kunna se skillnad på dem, det gör dem så mycket mer personliga, men men. Man kan ju inte få allt. Jag är ändå mycket lyckligt lottad, med 11 friska bebisar och en underbar mamma. ^^
#32 Inte bannlysning då! Det är ju underbart med bilder på små söta gryn korvar - särskilt när dom diar.
#35 Lol …till höger och vänster… Jag höll på att skratta i hjäl mej när jag läste detta hahahaha.
Idag kan jag se teckningen! :D De blir alla, precis som mamma, striped roan. De ser alla ut att ha samma färg också, samma som mamman (har det ens varit en herre med i bilden eller är det någon sorts junfrufödsel vi bevittnar..?
). Jag hade bara ute de snabbt idag, mamma verkade lite butter. Jag skall ta ut dem mer senare, och då kanske det blir nya bilder också? :D
Okej. Nu kör vi igen. >.< Ett skarpt öga kan urskilja teckningar.
Flicka.
Så! Där var alla! ^^ Idag är de alltså 7 dagar gamla.
Och så en gruppbild på bebishög också. ^^ De blir nog striped roan allihopa, men färg.. vad tror ni?
#63 ser ut att inte ha ett bakben, haha x)
#74 De är inte så jäkla lätta att fota, hah! =P
Mamma är helt utslagen. Hon märker inte ens att jag tar av burgallret.. så jag passade på att knäppa några bilder på familjen. ^^
Helt underbar bild!!
#76 Visst är den! Det var ännu sötare på riktigt, men det blir ju aldrig lika bra på bild. ^^
Alltså, mamma.. Jag håller på att bli tokig. Nu kom jag hem efter att ha handlat mat, och alla bebisarna ligger överallt i hela buren.
My surprised face when detta. -_-

#78 Hahaha dags för avvänjning tycker mamma? Ät unge och knip igen! 
Qui dormit, non peccat
HAHAHAHAHA gud så sött ^^
#78 Kan ju inte låta bli att skratta XD
Hahahahah nej men gud så söt!
Du får alltid så UNDERBARA bilder på mamman och alla små knottar <333
#78 Men hallå morsan!? XD Sluta slarva bort dina barn.
Jag är bara tacksam att hon valde att lägga bebisen i den matskålen och inte i gröt-skålen.. >.< Hon har verkligen ingen koll alls, någonsin, på var barnen är.
#83 Tack! Men jag skall inte ta åt mig egentligen, jag gör ju ingenting annat än tar dåliga foton. Det är ju familjen som är helt clownig ju. 
#78 Åh jösses vilket traumaminne den ungen kommer frambringa varje gång den äter pannkaka…
#86 … eller sallad eller gurka. D;
# 32 # 75 åååh vilka gosiga!!
hahahahhaha jag skrattar så jag gråter. Vilken underbar familj du har skaffat dig. Du MÅSTE visa mera bilder. 
Det verkar finnas en historia till att denna råtta hamnade hos dig, finns det en tråd om det som någon vänlig själ kan länka åt mig?
#89 Vad gulligt sagt!
Jag skall spamma lite fler bilder imorgon eller så, men just nu håller jag på att stupa av trötthet.
Det är faktiskt inte så mycket historia om detta. Jag gjorde, i ett ögonblick av svaghet, ett impulsköp. Hon skulle bli ormmat och jag klarade bara inte av det. Inte när hon var dräktig. Hon var så underbar och gosig och fin så jag kunde bara inte lämna henne kvar i den hemska ormmatsburen utan mat, vatten och ljus. Det är inget jag är stolt över, att ha stött sådan djurhållning, men jag känner ändå att jag gjorde rätt val eftersom vi har en så fin relation till varandra. Hon är verkligen speciell.
Den här tråden skapade jag när hon kommit hem till oss, men jag vet inte hur intressant den är..
Man ser ju på bilderna att ni har en speciell relation. Hade en liknande med min mushona. Tryggheten går inte att ta miste på. 
Nu syns deras teckning så pass bra att jag kan namnge dem! Här snackade jag om en hel kull med striped, och så är majoriteten hoodisar! Jag som trodde mig se bläsar på alla.. jaja. Är man amatör så är man. Det är 3 striped flickor och 1 hooded flicka, och 1 striped pojke och 6 hooded pojkar. ^^ Jag tog bilder, men de är så dåliga att jag inte kan urskilja vem som är vem alls (det går inte ens att se skillnad på hoodisar och striped på ansiktsbilderna), så jag får göra om det senare. >.<
Här är en mysig liten pojkhög sålänge.
.. och hela flickhögen. ^^
#96 Tack! Färgen har jag fortfarande ingen aning om, men vi får se vad det blir.. Jag tror på Silver Fawn jag. ^^ Om någon annan har en gissning tas den tacksamt emot!
#95 Men vilka ansiktsteckningar på de två stripedtösarna med ser ansiktet på! :D
Jättefina, verkligen.
95# blev förälskad i flickan som ligger på de andra, haha. Fasen vad jag längtar tills jag kan köpa mina råttor… Varför ska ett år ta så lång tid? D:
Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis
Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger
#98 Ja, de är jättevackra! ^^
#99 ^^
Så, ett till försök till enskilda bilder. Jag förbannar min kamera för att den är så dålig, men jag är ju ingen expert heller..
Detta är Lunacy. Flicka.
Detta är Lunacy igen. Flicka.
Spaaace. Flicka. Hooded, den enda av flickorna.
There's a hole in the sky. Flicka.
There's a hole in the sky. Flicka.
Potato Sack. Pojke.
vilken färg på ögonen tror du de kmr få? :)
For Science. Pojke.
For Science. Pojke.
Nähe. Nu funkar det inte mer med att ladda upp bilder. Det får bli senare, eller imorgon. Bara I'm Different och Wheatley kvar. ^^
#112 Röda. Fast helt 100% är jag inte.. Huruvida rubin ser ut som röda ögon när ungarna föds eller som svarta ögon vet jag inte, så det beror lite på det om alla blir röda eller om de blir rubin. Men ingen är svartögd i alla fall. ^^
Ahhh 104 & 114 så man smälter!! Hoppas att någon som vill satsa på hooded köper dom. Sciense är ju sååå himla fin! (om dom är av avelskvalitet måste jag väl till lägga)
#116 Nja, avlas på dem skall det inte göras. De kommer från en ormmatsgrossist så jag tror att det gömmer sig en massa skit i generna..
Men ja, Science har en jämn fin hood. ^^
OT Haha kom på ett skämt, hellre skit i förgasarn än i generna eh hahaha.
Skitkul va!
Nähe.. I'm Different får jag inte ladda upp idag heller.. >.< Det kanske är något fel på fotona. Han får visas upp nästa gång istället. Det är den enda striped av pojkarna. Men ni får en bebisrumpa istället!
Och en mycket trött flicka med en hänsynslös syster. ;)
#118.. Wut?
Vilka visdomsord. ;)
Åh vilken söt gump!
Idag, vid 14 dagars ålder, öppnade Spaaace ögonen! Alla andra är på g, men denna lilla gris har faktiskt öppnat båda mer än en liten springa. :D
Såhär stolt är hon över det.
"Do the wave everybody!"
.. och såhär fin är hon med ögonen öppna. ^^
Men nutten, vad söt hon är. 
Det är en så stor förändring.. Igår var hon blind och idag ser hon. Tja, lite i alla fall. XD Det är inte så mycket "min lilla gris börjar bli stor" som det är "är det här verkligen min lilla gris..?". Jag vet ju att det är det, men hon både ser så annorlunda ut och beter sig så annorlunda. Jaja. Det är inte lätt att vara mormor. ^^
Här är en hel bebishög, i alla fall. De är väldigt röda, så jag tror på Silver Fawn. Jag tror att de är tickade, men jag har väldigt svårt att se med blotta ögat om råttor är tickade eller ej. De som är striped är en nyans ljusare, men jag antar att det är roangenen som spökar?
(Den här kameran får alla färger att se urtvättade och blåa ut, så den återger inte alls deras riktiga färg.. om ni tittar på bebbarna i skuggan på höger sida börjar ni närma er den verkliga färgen.)
#126 Ja, hon är helt bedårande. Min lilla kosmos. <3 Det var svårt att få henne att hålla ögonen öppna, hon ville bara gosa när hon bodde i min hand. 

Ja roan gör ofta bebbar blekare än vad de är, syns väldigt tydligt på black roan tex, de är gråaktiga i jämfört med en svart unge som inte är roan.
Men på bilden ser den ljusa ut att kunna vara beige ^^ Inte lätt med kamerabilder.
Qui dormit, non peccat
#129 Den här kameran är ju gammal som gatan, och inte ens när den var ny var den något att ha. Lycka var när man bodde hemma och kunde kidnappa pappas systemkamera. XD
Det skulle ju vara de som är striped som i så fall är beige, om de inte bara är blekare, för de som är hooded är röda i pälsen. Jag håller med dig om att de på bilden ser beiga ut, men de har verkligen inte den färgen på "riktigt".. Jag kanske skall testa att ta med blixt/med onaturligt ljus och se om det får fram den riktiga färgen bättre..

#130 Haha systemkamera är det bästa! Gärna med massor av zoom så man kan ta söta bilder på råttfötter och råttnosar <3
Ja ta mer bilder så man ser tydligt de små sötnötterna 
Qui dormit, non peccat
#131, Eller bara en jättebra macro.. Jag skrattgrät när jag läste manualen för den här kameran, och fick reda på att macrofunktionen här tar bilder på "så nära" avstånd som 30-40 cm.. >.< Nej, usch, fresta mig inte! Jag har haft systemkamera på öneskelistan i över 5 år, men tomten tycker nog inte att jag är snäll nog, helt enkelt. >.<
Just nu är det nomnomtime för små rådisar, så jag vill inte störa. ^^ Men när mamma poffar iväg för att äta skall det nog bli några färg-bilder. ^^
Gud vilka sötisar :D jag skulle också vilja föda upp
#133 Tack! Det skulle jag också vilja, haha! Jag är ingen uppfödaren och den här kullen är inget jag planerat, utan en hona som redan var dräktig när jag tog henne. ^^
Jag har lärt mig jättemycket genom att ha den här kullen, men det är fortfarande så mycket man skall kunna innan man blir uppfödare. Man har så mycket ansvar på sig.. varenda gång de små nyser skär det i mitt hjärta när jag tänker på att de antagligen kommer bli sjuka tidigt och dö unga. Och då är jag tacksam att det inte är jag som är ansvarig för att ha tagit en kull på föräldrarna.. Samtidigt är det delvis mitt ansvar att axla eftersom jag valde att hålla ungarna vid liv. Och det är tungt nog.
#134 Inte okej att du bor i tyskland alltså -.- Du borde flytta hemåt. typ tlll Blekinge så jag kan komma och gosa.
#135 Det håller jag med om. Vad fasen gör jag här? >.<
Det hade nog varit lättare om jag bodde i Sverige. Jag kanske hade kunnat "sälja" (läs: ge bort) några grisar till några här på forumet. Jag litar ju på er och vet att ni är fina människor. Jag kommer få så mycket problem nu när jag skall sälja bebbar med dåliga gener.. Jag kan ju inte ta fullpris pga att de antagligen kommer leva mycket kortare än andra, och då är det risk att de hamnar som mat och då har allting bara varit förgäves. Jag kan inte ens kommunicera riktigt med eventuella köpare. Jag har i princip bara motsvarande blocket som säljportal.. *suck* Ja, knepigt kommer det att bli, men allt går utom små barn.
Ingen här som har vägarna förbi Düsseldorf och vill ha en gris..? XD
Nej, skämt åsido. Detta är ingen säljtråd. Om någon däremot har tips på hur jag skall göra för att sälja grisarna till vettiga hem får ni gärna dela med er. Någon som har erfarenhet av att sälja bebisar från "dåliga" föräldrar? Det är ännu 3-4 veckor tills bebisarna är gamla nog att flytta, och vi har en massa plats om det inte löser sig, så det är ingen brådska alls. ^^ Men lite idébollande hade varit trevligt.
#136 Finns det inget motsvarande forum i tyskland? :o eller i alla fall något djurforum. Sedan kan du ju (trots bristande tillit) prata med uppfödaren som du hade lite dispyter med xD Hon kanske ändå kan ge dig namn på intresserade människor och/eller tips på hemsidor etc.
#137 Jag skall höra med uppfödaren. ^^ Hon ville komma hit och titta på bebbarna i alla fall i helgen och jag hade inte mage att säga nej. Hennes första råtta, som också var en av hennes favoriter, såg ut som mamman sade hon och verkar känna rätt mycket nostalgi över det hela.
Det finns säkert ett motsvarande forum här i Tyskland, men jag kan ju inte riktigt tyska än. Jag har snart bott här i ett år så jag borde ju kunna.. men ibland klarar inte kroppen av sådant den borde ha klarat av..
Min pojkvän kan tyska och är i så fall den som skulle sköta kommunikationen, men jag känner mig inte riktigt bekväm med det. Han älskar ungarna och vill de bara väl, men han är ju inte riktigt lika inne i råttvärlden som jag. Och han är så naiv och godtrogen att han kanske inte märker om det är någon med mindre bra intentioner vi säljer till.. Magkänsla går inte att gå på när det översätts fram och tillbaka.
Jag kanske ser för stora hinder? Det kanske är det som är det största problemet? Jag skall kolla upp lite råttforum här i Tyskland. ^^
#138 Nej det är ju inte alltid lätt med sånt där . Något av dem :o varken att komma in i andra språk eller magkänsla xD Äsch. Det är väl så människor är byggda xD Se hinder före lösningar ;D
#139 Tja, tyvärr. >.< Och även om det inte går så är det ju egentligen, på ett sätt, en sorts ultimat lösning. Då har jag en bra ursäkt att ha alla 11 underbara grisar kvar här hos mig! :D
#140 haha ja :D ååh de är ju så gudomligt söta :( vill haaaa.

#136 Asg, skicka på posten så tar jag några
Näe kanske inte, lite olagligt och inte snällt, men förstår att det är svårt! Vet inte exakt hur det ser ut där du bor eller hur uppfödarstrikta ev köpare är, men man kan ju alltid vara ärlig. Sätt ett högre pris på dem, men när en ev köpare kommer/visar intresse så tala om hur det ligger till och att du är mest intresserad av ett gott hem med kontakt under hela råttans livstid.
Man får göra det bästa av saken helt enkelt :)
Qui dormit, non peccat
Jodå, dom har ett jättebra forum i Tyskland där dom mest pysslar med omplaceringsråttor (faktum var att jag vart portad och bannad när jag nämnde att jag var på jakt efter tyska uppfödare). http://www.rattenforum.de/
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

#143 Hmm de var bakvänt! 
Qui dormit, non peccat
#142 Jag funderar på att göra det, men samtidigt borde jag ju nämna något om problemen redan från början. Jag vet inte hur "uppfödarstrikta" de är här alls, jag är snarare orolig att det drar åt andra hållet. Att folk inte riktigt bryr sig så mycket. Kanske har det bara att göra med min generella inställning till tyskar, det vet jag faktiskt inte själv. Men hittills har jag inte blivit imponerad av deras djurhållning.
#143 Det låter ju inte som ett så trevligt ställe! =P Men det kanske kan kollas upp i alla fall.. Tack för länken!
#145 Det är ju just det du skriver om, att djurhållningen och aveln är annorlunda i Tyskland. Dethär forumet har tagit avstånd från uppfödare då det är mycket lättare att helt förbjuda "sådant" på forumet än att bara slänga ut dom som man inte anser föder upp på ett bra sätt. Men dom är faktiskt rätt trevliga där, fick kontakt med en jättetrevlig tjej som faktiskt försökte hjälpa mig hitta dom uppfödare jag var ute efter. Tyvärr utan framgång.
"_Dear Lamina,
Our terms of use clearly state the following under point 1:
Rattenforum.de is a rat lover forum committed to animal welfare. Therefore the following topics are not allowed:
- reproduction and active breeding
We are very strict about that, we do not even allow a discussion about this topics, and we do not distinguish between random reproduction and breeding. Breeders are always welcome to this forum, but only e.g. to familiarize themselves with the conditions of how to keep rats, read about health care, or possible cages and so on and so on.
I do not want to appear impolite but would like to ask you to raise your question somewhere else. I am going to close this Thread and urge you not to open another one with the same topic.
Have a happy New Year 2011_"
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
HEREGUD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jag kommer ju fy f*n att dö här!!!!!! h*lv*te vad söta dom är!!!!! det är bara en smörja kvar av mig snart…. jag smälter!! är så grymt kär :)
#146 Hm. Låter verkligen som att det är värt ett försök. Och engelska också, jag är förvånad. Detta får jag lägga till på min lista, då är det 12 personer jag stött på/hört talas om sedan jag flyttade hit i september som kan ett andraspråk bra nog att svara på enklare frågor.
Usch, förlåt, hörrni… Såhär bitter blir jag alltid när jag börjar prata om Tyskland.. Ett skall ni veta, och det är att det inte är lätt att vara invandrare. Speciellt inte i ett så självcentrerat och patriotiskt land som Tyskland..
Tack i alla fall för er hjälp. Jag skall kolla på forumet imorgon.
#147 Försök att inte smälta, jag vill ju inte behöva vara ansvarig för din död heller.
Visst är de underbara? <3 Det blir nog nya enskilda bilder imorgon, tror jag. ^^
#148 haha men det är svårt xD dom är ju så sjukt söta, skulle kunna ta allihopa hem till mig :) <3
#148 Som sagt. Dissa tyskland och flytta hit istället ;D Du har inget där att göra :D
Håller med Sathalie :3
Superdupersöta småttingar och mamma! 
Vad gäller färgerna så finns det väl inte så mycket att välja på egentligen, vare sig när det gäller mamman eller bebisarna. Silver fawn om de är sådär gulorangea, eller champagne om de är åt det blekare hållet, typ gulbeige. Ingen är då beige, de har bland annat för röda ögon för det. Beige har mörkt rubinröda ögon, nästintill svarta. Min beiga bebisgrabb såg ut att ha svarta ögon när han var en liten griskorv (jag älskar det uttrycket
), medan alla dina ungar liksom deras mamma har tydligt röda ögon.
Eftersom din vackra råttmamma Amy är en roan så är det svårt att säga exakt hur hennes färg ser ut egentligen, men personligen skulle jag kalla henne för en champagne striped roan. I mina ögon är hon för ljus och "sval" i färgen för att vara en silver fawn, trots att hon är en roan. :)
De är verkligen underbara allihop!
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#152 Ah, griskorv - hur sött som helst. :))
Då är grisarna 15 dagar gamla och jag tänkte ta portätt på dem igen - vilket visade sig vara omöjligt. Grisarna är inte stilla en sekund och det är inget ljus ute vid den här tiden, så resultatet blev som det blev - katastrofalt. Men jag tänkte visa bilderna ändå, bara för att. Jag lärde mig snart att det lättaste sättet att fota på var att kupa handen runt dem, då blev de så avslappnade att de nästan somnade. <3
Vi börjar med Wheatley, pojke.
I'm Different. Pojke.
Första gången ni ser honom sedan de fick namn, tror jag. Inte för att man ser så mycket på den här bilden.. >.<
Edit: Nä nu fattar jag ingenting.. Funkar inte den här bilden heller?!
Edit 2: Nu gick det, äntligen!
There's a Hole in the Sky, Flicka.
For Science. Pojke.
Science är den enda som ännu inte öppnat båda ögonen. Ena ögat är öppet, det andra har en liiiiiten liten springa som knappt syns. Det är så gulligt, men han ser ut som att han är lite glad i hatten. ;)

#152 Champagne är hon definitivt inte, med tanke på ögonfärgen, pälsfärgen och det faktum att hon är roan.
Qui dormit, non peccat
You Monster. Pojke.
Han ser faktiskt ut som ett monster på den här bilden, eller en demon eller liknande, men jag var så himla trött att jag inte orkade ta om. >.<
Potato Sack. Pojke.
Han vägrade bli fotad om han inte fick pussa husse. ^^
Bonusbild:
Wheatley provar glasögon.
"Do you think I look nerdy in these?"
#166 The nerdy guys always get the pretty girls. :D
http://www.ohmyfunny.com/picture/i-still-have-hopes_54.html
Keep the glasses. 
Inte för att vara en sån, men…satan i gatan vad lort det var under de naglarna, vad har mänskan GJORT? xD
#168 Det är min sambo. Han jobbar som bilmekaniker, och har dessutom psoriasis över hela kroppen som gör att det fastnar väldigt lätt på huden och sedan inte går bort förrän huden ramlar av.. Det går helt enkelt inte att få bort. Han kan skrubba i timmar och ändå gör det ingen skillnad. Det är alltså inte som han är smutsig, det är bara så han ser ut..
Han blir så ledsen när folk påpekar det.. :/ Han var rädd när jag tog bilderna och sade att jag skulle lägga upp dem här, "De kommer säga att jag är smutsig och äcklig". :/
Ruzicka - Jättefina bebisar! 
hus-musen "… och det faktum att hon är roan"
Hur menar du? Det har ju ingenting med färgen att göra. Även champagne kan ju finnas i striped/husky roan.
Vidare finns det väl bara fyra färger som har röda ögon, inte sant? Albino(s-pew), himalayan, silver fawn och champagne (säg ifrån om jag har glömt någon ^^). Amy har röda ögon, inte rubinröda/"svartröda" ögon på långa vägar. Då är ju inte beige något alternativ. Att Amy inte är varken albino eller himalayan är det ju knappast någon tvekan om.
Jag tycker att hon är för blek/ljus i färgen - trots roangenen - för att vara silver fawn. Men det är vad jag tycker och tror. Eftersom hon är just roan kan nog ingen säga med säkerhet någonting, men när jag tittar på bilderna av henne (exempelvis denna) så tycker jag inte att det finns något annat som passar lika bra. Man önskar bara att man hade fått se henne som liten bebisskrutt. Varför är champagne uteslutet för dig? 
Mvh,
Moa
#169 Känner att jag behöver påpeka att det inte var något jag la märke till över huvud taget *rycker lite på axlarna*
Psoriasis är inte kul dock ): Har släktingar med det, bland annat far min…
#169 Jag tänkte såhär:
1. Han har ett jobb man blir lortig av (typ olja etc som är skitjobbigt att få bort).
2. Han har haft svart nagellack och inte riktigt fått bort allt med nagellackborttagningsmedlet.
Alltså ingen värdering/fördomar, utan mest en undran. Hoppas han/ni inte tar illa upp, för det var verkligen inte menat så! :(
Tack så mycket, MoaL! Jag vill inte lägga mig i den här debatten för det tror jag ni kan bättre än jag.
Men många har påpekat att hon ser beige ut och att ögonen har blekts så pass mycket att de nu är röda. De säger att hade hon haft röda ögon från början hade de varit mycket ljusare vid det här laget. Själv vet jag inte.
Uppfödaren jag hade lite dispyter med kommer i alla fall idag och skall kolla på småttingarna. Jag litar inte på henne riktigt, men hon har nog ändå bra koll på färger tror jag. Vi får se vad hennes dom är. Själv gissar jag Silver Fawn eftersom bebbarna, trots att det inte ser så ut på bilderna, faktiskt är röda.
Varghund; Nej, det är inget roligt alls. Och skrämmande många tror att det smittar! 
Mikeiko; Det är verkligen ingen fara. ^^ Jag kände bara att jag ville påpeka, eftersom det är så lätt med missförstånd. Jag hör det så ofta; "vad har han gjort?", "kan han inte bara tvätta händerna?", "vilken lortgris!", att jag kanske svarar lite för offensivt numera..

#170 Roan har massor med färgen att göra ;)
Därför att champagne har inte den ögonfärgen eller den pälsfärgen i normalt skick, och eftersom hon är roan så skulle hon vara bra mycket ljusare om hon vore champagne. En champagne roan blir oftast helt vit med åren och har ljusröda ögon som kan se rosa ut i vissa ljus.
En beige däremot har den lite mörkare röda ögonfärgen som kan varera allt från svarta till mediumröda och pälsfärgen stämmer bättre in med beige.
När det är roan inblandad så bleks ögonen till ungefär den nyansen som är på bild.
Därför är champagne uteslutet för mig :)
Qui dormit, non peccat
Älskar CAke och Spaace^^ Hur söta som helst!! (Okej, alla är det men de två är nog mina favoriter :3)
Är det någon som fattar kulltemat, förresten? ^^
#175 Ja, de är fina. Spaaace är mycket lätt att hitta i bunten, hennes hood sticker ut väldigt mycket. ^^ Både hon och Kakan är mycket gosiga, men framförallt Kakan. Hon sitter hellre hos mig än hos syskonen.
Aw, vad gulligt :'D
#173 *skrattar lite* Jag vet. Jag har även vitalago själv och när jag förklarar vad det är för folk så börjar de plötsligt tro att de också har det trots att de omöjligt kan ha det om det inte ligger i släkten XD
Tror de flesta människor är lite hypokondriker (; XD
Nu har uppfödaren varit här och tittat och petat och gullat. Hon, och hennes uppfödarkompis som också kom, tyckte att det var svårt med färgen, men kom tillslut överens om att de är Topaz. Att de har för mörka ögon för att vara rödögda utan att de är rubin allihopa.
Vad tror ni om detta?
Topaz är det vi i Sverige kallar fawn (åtminstone i Storbritannien, vet inte om det ser likadant ut i Tyskland). Jag har inte tyckt att de ser så tickade ut, men det kan vara bebispäls och bilderna som spökar. Plus att mitt färgöga inte är det bästa. ;)
Kan dock hålla med om att de bör vara rubinögda hellre än rödögda. En rödögd roan får jätteljusa ögon, nästan rosa.
Det bästa vore väl en bra päls- och en bra ögonbild på någon av hoodedbäsarna, så får man väl utgå från att roanbäsarna har samma färg under sin blekningsgen. ;)

Jag är kär.
#180 Ja, förlåt. Fawn menar jag, såklart. ^^ Det heter Topaz här, så jag blir så förvirrad, men det är samma färg. Jag tror att de är tickade, men mitt färgöga är nog ännu sämre än ditt skulle jag tro. ;) Pälsen ljusnar i alla fall mot ögonen och mot nosen, vilket uppfödaren sade pekade på Fawn, eftersom de har ljust underhår.. eller vad hon nu sade. Äsch, jäkla färgproblem. >.<
Jag börjar också tro på rubin snarare än röd. Ögonen börjar mörkna rätt mycket nu. När vi ändå pratar ögonfärg, jag har funderat lite på genetik. Om en bebis har genkoden PpRr på P- och R-allelerna.. vad får de för ögonfärg då?
Alltså. Jag har försökt och få vettiga bilder på färgen. Jag är hemskt ledsen, men min kamera klarar inte bättre än såhär. Jag har försökt och ta i många olika ljus, med och utan blixt.. och det blir bara inte bra. Man kanske kunde scanna? 
#181 Tack! Jag också. 
#174 Jag trodde att du menade att roan inte finns hos champagne. *stupid* 
Det har du nog rätt i, ögonen borde förstås ha varit lite ljusare om hon vore en blekt champagne. Vad gäller pälsfärgen så behöver hon inte nödvändigtvis vara bra mycket ljusare om hon vore champagne jämfört med beige, den färgen kommer ju i olika nyanser även den. Särskilt beroende på vilka djur man har valt att avla vidare på - eller, som det brukar vara hos djuraffärsråttor, vilka djur som funnits tillgängliga eller haft olika spännande färger. Regnbågsavel är ju inte direkt ovanligt. 

Jag har för övrigt sett bilder på både champagne och beige där råttorna har varit väldigt lika varandra, förutom ögonen. Tittar man på mina råttor så är min champagnegubbe mörkare än min beiga lilleplutt. Fast han har förstås inte ens bytt bebispälsen ännu, så jag får se hur hans färg utvecklas. 
#179/182 Äsch, jag glömde helt bort att du bor i Tyskland. x) Tyvärr kan jag knappt någonting om just fawn och dess nyanser, så där törs jag nog inte säga någonting alls. 
Hålls det inga råttutställningar i Tyskland? I sådana fall borde väl någon domare kunna slänga ett getöga på dem och säga vad han/hon tycker att de har för färg?
Mvh,
Moa
#182 Om ögonen har börjat mörkna mot rubinhållet så är de fawn (A* rr).
Om en bebis har genkoden PpRr på P- och R-allelerna.. vad får de för ögonfärg då?
Det beror på vilka färger föräldrarna är och vilka gener de bär på.
En PP/Pp och en RR/Rr är i grunden svartögda, men t.ex. en minkfärgad råtta som är Rr genetiskt, kan vara ljusare brun i pälsen och ha rubinögon (aa mm Rr).
A* rr: Fawn
aa rr: Beige
A* pp: Amber (Silver Fawn)
aa pp: Champagne

Vi vill ha bilder!! :D