Stackars bebis
Min nya bebis Apophis har råkat ut för lite hårdhänt hantering av antingen brorsan Sokar eller tonårs-Silver här hemma i buren och han har ett djupt sår på svansen och är svullen. Tycker så synd om honom och det gör så ont i mig att han har råkat ut för för hårt rangbråk (förmodat).
Han är den försiktiga lille killen så han har inte vidare mycket att säga till om i buren.
Jag har tvättat svansen med varmt vatten och lite senare tvättade jag med koksaltlösning. Finns det fler tips på vad jag, som orolig mamma, kan göra för att underlätta läkningen?
Har du någon jodpax hemma?.
Kan även ringa till en veterinär och förklara situationen. Se om de kanske kan skriva ut metacam. Lite smärtlindrande och antiinflamatorisk.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 Nej det har jag tyvärr inte :o
Jo det är ju ett alternativ :o
Men han verkar ändå inte ha ont förutom om man rör vid svansen på honom.

Han har ont, svansen är väldigt känslig. Är det ett stort sår så sätt honom i en ren bur med dammfritt underlag och städa noggrant så kommer den att läka rätt snabbt. Du kan smörja in den så håller den sig mjuk och fin.
Qui dormit, non peccat
Köpte Jodopax idag i alla fall och har tvättat svansen med det. Så imorgon ska jag ta tag i renstädning.
Märkte även idag att hans bror Sokar har ett sår på hakan som är ganska svullet. (tvättade det också med Jodopax direkt när jag såg det) Får försöka hålla lite mer koll på vad som händer i buren.

Mm låter som du har en surråtta i buren, håll koll så att det inte blir allvarligare för då kanske du måste sära på dem.
Qui dormit, non peccat
Det konstiga är att han inte var en surråtta med sin förra kompis. Då var det han som fick kuva sig något enormt.
Och han var inte sådan under introduveringen och inte heller första dagen. Utan det kom mer pang på sen.

#6 Kan vara så att han var en surråtta då oxå, skillnaden var att hans kompis sa ifrån och accepterade inte det beteendet. Nu är han störst och äldst och finns ingen som kan uppfostra honom.
Sen så är han 7 månader, vilket är en tonårsperiod när de kan bli aggresiva och fåniga. Ibland riktigt illa, andra gånger så inte alls.
Qui dormit, non peccat
#7 Jag försöker hålla koll så gott det går i alla fall och klappa med händerna och fräsa lite åt honom om han börjar hålla på och dumma sig. men det är svårt att ha 100% koll 24 timmar om dygnet tyvärr :(

#8 Funkar det inte alls så hade jag plockat ur honom från buren, det är inte okej att han hugger och mobbar de andra två. Att ta ur honom ur buren, dvs bort från reviret kan funka på en del råttor men inte alla.
Qui dormit, non peccat
#9 värt att testa. Men han är lugn 90% av tiden och ligger och sover med de andra. Jag gissar att det dels är för att han är lite kinkig sedan för att de små går honom på nerverna. ^^, Med allt studsande hade jag också blivit galen.
Speciellt eftersom Silver är en typisk "ligga-och-sova-hela-dagen-och-inte-röra-på-mig-mer-än-nödvändigt"-råtta :P