Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 492 ggr
Aztrya
0

Omplacera en?

Så, jag har nu haft katt i ungefär två veckor, och det verkar gå bra. Katten är nyfiken men inte besatt, och de flesta råttorna har lärt sig att 'Jaja, den där saken kommer ändå inte åt oss'.

Jag säger de flesta, för det verkar som att en av mina äldre töser, Luna, har problem med katten. Hon har något mindre genetiskt fel som gör att hennes ögon är mindre än normalt, och jag har ibland misstänkt något mindre synproblem (men inget som ger henne problem i livet), och detta verkar göra att hon inte riktigt kan känna sig helt lugn och trygg. Hon har alltid varit snäll och försiktigt, men de senaste dagarna speciellt har han varit lite extra på dom andra honorna, och har fnyst åt mig när jag varit och rört mig runt utsidan av buren.

Vet inte helt vad jag ska göra. Hoppas ju att hon ska lugna ner sig igen och bli glad som innan, men tror även jag samtidigt borde fundera på om en omplacering vore bäst för hennes skull.

Tar gärna lite åsikter och råd angående detta.

hus-musen
0

Det är inte alla råttor som accepterar katter, så om hon inte lugnar sig så är det snällare att omplacera henne så hon slipper stressa.

Qui dormit, non peccat

Cis-j
0

nu kom jag att tänka på en blå hona jag hade här hemma, som också hade mindre ögon. Just den här honan accepterade inte mig som ny ägare (omplacerades till mig), utan fnös åt mig och attackerade om hon fick tillfälle. Hon fick komma till ett nytt hem, men just pga detta har jag jättesvårt för råttor med små ögon.. De ser liksom så lömska ut.. Var bara tvungen att skriva det :P

Men som nr 1 skriver, så kanske det har blivit en stor stressfaktor för henne, och hon kanske skulle må bättre av en omplacering. Men exakt hur gammal är hon? Är hon pigg för övrigt? Kan ju vara lite lurigt att omplacera för gamla råttor, det är ju ett stressmoment det också. Nytt hem och nya kompisar, vem skulle inte bli stressad av det? 

Du får väl helt enkelt känna av lite själv, du känner henne bäst och ser ju om hon skulle bli sämre/bättre. Det kan ju hända att hon vänjer sig, två veckor är ju inte särskilt lång tid. Lycka till i vilket fall :)

Aztrya
0

#2 Hon är bara 1 år gammal, rätt nyligen fylld (har inget specifikt födelsedatum), så hon är fortfarande ung. :)

Och hon är en ursöt rexad dumbo, svart-vit, som ser konstant sömnig ut. Det är jättesött. xD

Och självklart väntar jag och hoppas på det bästa. Men samtidigt känns det bäst att vara förberred på det värsta, utifall att det skulle vara bättre för henne med ett nytt hem (Även om jag definitivt inte tycker hon bör lämna sina systrar).

Cis-j
0

Det låter som en bra idé och att du tänker på hennes bästa :) Självklart hoppas vi ju att det ska lugna ner sig för henne, men bra att du redan har en plan b.