Råtthjälpen.se
Hejhej!
Jag planerar att till hösten ta mig ann två råttflickor. Jag har tidigare erfarenhet av råttor, men då var de redan tama när jag fick dem eftersom de var vuxna då de kom till mig.
Tycker ni att det är en bra idé av mig att ta råttor från råtthjälpen? Eller ska jag ta två små töser från en uppfödare istället?
Det beror ju lite på hur man ser det. :) Råttor ifrån råtthjälpen är ju oftast redan handtama och färdig uppfostrade, däremot så är de ju oftast runt ett år gamla eller ännu äldre så det enda problemet jag kan se är att man kanske inte får ha sina nya älsklingar lika länge som om man tog dem som ungar.
Men det är klart, det finns ju råttungar som behöver hem via råtthjälpen också :)

Just nu har vi dessa kullar inne;
Dödsynderna, i Sthlm. Vet att det bara är Luxuria kvar
Rymden, i skåne. vet inte hur många som är kvar
Grekiska gudar/gudinnor i Sthlm
Häxor & trollkarlar, i Skara. Tre el. 2 hanar finns kvar.
Vårt jobb är matcha ihop köpare med en råtta som passar ihop. Är du tex ovan vid lite aggressiva råttor så säljer vi ju inte en till dig om du inte är säker på att du klarar av de..
Kika runt på hemsidan lite & kontakta sen den kontaktperson som finns dig närmast =)
//Emma, som är kontaktperson för V-götaland & ledamot i styrelsen ^^
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Hej!
Jag tycker att du ska välja dessa råttor från råtthälpen. Du gör dessa råttor en stor tjänst och det tycker jag dom är värda.
/ cecilia
# 2 "Är du tex ovan vid lite aggressiva råttor så säljer vi ju inte en till dig om du inte är säker på att du klarar av de.."
Alla jourhem är inte så… Så enligt mig bör man vara ganska van vid råttor så länge man inte vet att man helt kan lita på jourhemmet.

Mvh Stephanie 

Jag vet att du hade otur, och att det var med just den personen det var oxå, gör mig förbannad..
Men eftersom vi ska godkänna om alla kontaktpersoner nu så hoppas vi att alla ev. "olämpliga" personer rensas från föreningen.
// Emma, aka Althea

jag tycker man ska stödja råtthjälpen, och jag var jourhem ett litet tag men det var inget vidare bemötande man fick. Råttan jag fick hade varit utomhus i en bensintunna i flera dagar innan jag fick henne. Hon var väldigt rädd och väldigt aggressiv. Jag hade katter och stackaren fixade inte det, trots mina desperata rop på hjälp så var det ingen inom råtthjälpen som ställde upp.
Dessutom hade hon sår överallt som jag inte visste vad det var, skabb naturligtvis. Tog henne till veterinären vilket gick på 450 kr, där de konstaterade skabb och talade om för mig att behandling skulle kosta 500 kr till. (de sa ingenting om stronghold och jag hade aldrig haft en råtta med skabb tidigare)
Och att jag skulle behöva gå dit 2 ggr till för behandling a 500 kr st. Så sammanlagt skulle allt gå på 1400 kr. Jag valde att avliva henne istället. Dels för att hon inte mådde bra psykiskt och ingen kunde ta hand om henne) Dels för att jag inte var beredd att lägga 1400 kr på en råtta som inte var min.
Senare fick jag skit av "min" kontaktperson för att jag avlivat henne och för att jag inte kontaktat honom innan. Men då hade jag ju fått beställa ett till vet. besök. Plus att kostnaderna fick jag ju stå för helt själv.
Tyckte det var oerhört tråkigt alltihop och slutade vara akuthem.
Men för övrigt tycker jag att råtthjälpen är en jättebra organisation som verkligen behövs. Men organiseringen har varit dålig. Tyvärr flera dåliga kontaktpersoner, men det är ju svårt att kolla upp folk också.
Och jag rekommenderar ändå att man köper råtta från dem. Men gör precis som du skulle göra med en uppfödare, kolla så att akuthemmet känns som ett seriöst hem där råttorna har fått det tryggt och bra.
Lycka till!

Var detta i början av våran historia kanske?
Vi lär oss av våra misstag & vi har idag ett bättre skyddsnät tycker jag för jourhemmen..
Vi blir helt enkelt bara bättre & bättre. Och nu när vi har en styrelse så går det i rätt riktning på riktigt!
// Emma, aka Althea

Trots dessa små "misstag", eller vad man ska säga, så känns det som om Råtthjälpen är en bra organisation.
Dock har jag aldrig uppfostrat en råtta själv, då jag tog hand om ett par råttor efter en kompis som blev allergisk. Dessa råttor var redan himmelskt mysiga när jag fick dem. Dessa två (mor och dotter) är nu båda i himmlen sen några år tillbaka.
Är dock lite rädd för att få ett par bitska råttor.. eller ett par alltför rädda ungar som Jag kanske inte klarar av att uppfostra, då jag inte har någon erfarenhet av detta.

Vi får se hur det blir :)

ungarna från gudar och gudinnor-kullen är jättegulliga. några små nakenfisar finns det kvar tror jag? annars så finns det visa med lite ljusbrunt på nosen. jättegulligt.