Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 838 ggr
vapensyster
0

Akut, piper.

Hej, har en liten kille på sjumånader.

Han har alltid pipit rätt mycket.

Men nu är det ännu värre.

jag, kan ta i han hur mycket jag vill, göra nästan vad jag vill med han.

Och igår så skulle min kompis lyfta upp honom.

då bet han. Och verkligen skrek.

Han kissar exakt hela tiden oxå.

Har avlivning för han idag kl 18,

Men han är mitt allt. Vill verkligen inte behöva avliva han.

finns det något jag kan göra?!

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Itchy
1

varför ska du avliva honom ?? för att han piper ??

You can't spell Bitchy without Itchy

:holmgreen:
0

Varför ska du avliva?

vapensyster
0

Han verkar ha väldigt ont.

Min granne har varit råttuppfördare. Hon hon tycker att det vore de bästa för han.

Och han bet min kompis igår, och han är världens snällaste råtta egentligen.

Charlott_
0

Det är väl inte därför du ska avliva han eller? :O

JohannaEkroth
0

Han kanske har urinvägsinfektion och behöver lite antibiotika om han kissar hela tiden och det svider och gör ont.

Han mår säkert inget bra, därför han bet och skriker.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

:holmgreen:
0

Men varför tar du inte honom till veterinären om han verkar ha ont? Kan det inte vara så att han piper för att han är rädd ?

vapensyster
0

Innan man ens nuddar han, piper han som fan.  Så det verkar som om att han har väldigt ont.

Och just det att han bet oxå. Han har aldrig ens nafsat.

Ifall han nu lider. Så vill jag ju absolut inte att han går runt och har ont.

Charlott_
0

Aha oj, men han är ju bara 7 månader, han är ju väldigt ung. Istället för att avliva han så tycker jag att du ska kolla upp varför han piper, om han har skadat sig eller något.

JohannaEkroth
0

Han kan gå och så, han är inte förlamad någonstans?

hus-musen
0

Ja alltså innan du avlivar så måste du ju ta reda på varför han piper. Du säger att han har ont, hur visar det sig? Bara pip betyder inte att han har ont, låter mer som protester och han är i tonåren när många råttor kan bli lite knasiga. Och de kan bli mindre lätthanterliga med främmande människor då.

Att han kissar hela tiden, revirmarkerar han eller kissar han? Är han toatränad?
Är han svullen över nedre delen av buken eller över snoppen? Piper han mer om man petar löst där? Luktar konstigt? 
Isåfall är det säkerligen urinvägsinfektion tex, lätt att bota med antibiotika.

Qui dormit, non peccat

vapensyster
0

Han är inte förlamad någonstan, nej.

Pratade precis med min pappa, och det blir antagligen så att vi ber hon kolla om det är urinvägsinflamation lr liknande.

Tack för alla svar.

visste inte ritkigt vad jag skulle göra, med tanke på att en fd uppfödare sa att han borde avlivas ovs.

Äntligen har jag slutat gråta.

JohannaEkroth
0

Ta det lugnt, tjejen, det är säkert ingen större fara med honom, tror du kan lägga tanken på avlivning åt sidan helt.

Berätta vad veterinären säger efter ni varit där. Kyss

hus-musen
0

Alltid dubbelkolla, man kan inte gå blint på någon annans råd. Och ska du ändå till veterinären så är det ju bättre att de kollar på råttan först och tar reda på varför han har ont eller ens om han har ont.
Och ha i åtanke att han är 7 månader, trotspip är inte direkt ovanligt.

Qui dormit, non peccat

Ratlings
0

Avlivning tycker jag du kan vänta med. Jag hade en hane i den åldern som vart exakt likadan men han slutade med det senare. Det var alltså bara i trotsåldern han höll på så. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

vapensyster
0

(detta är mina första råttor. Sån är fortfarande lite okunnig, hähä.)

Berättar sedan vad vetriänren sa!

Jojo, trotspip i tonåren det förstår jag.

fast han har varit pipig hela tiden, vääääldig skyllnad mot sin bror som inte piper alls.

hus-musen
0

Jo men det kan skilja på råttor, hade en riktig piplisa här hemma, pep över allt och ingenting just när han var 5-8 månader. Hans bror var ljudlös. Han hade inte ont, det var bara allmänna protester och fånerier och det slutade han med senare. Glad
Om din råtta har varit pipig från början så kan det vara bara så han är, en del råttor är "pratigare".

Qui dormit, non peccat

darkness
0

Hade själv en gosse som var hur mysig som helst, men han pep jämt när man ska bära honom och ibland bara av att kolla på'n som "titta inte på mig Skrikandes!!" typiskt tonårsbeteende hos oss människor ;) när han blev äldre så sluta de

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

råttan1
0

Hur har det gått för er?

Håller tummarna för er.