Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 537 ggr
[brizingir]
1

Hälta

Har just sett att min ena hane - ca 3 mån är jättehalt. Han skriker så fort jag tar i honom. Han stödjer inte på höger bak. Om man håller honom stilla så går det bra. Men inte röra svansen eller övre delen av benet. Nedre delen, från led och neråt får man vicka på utan skrik men han verkar inte ha styrsel i den. Nån som har varit med om detta?? Ska man avvakta eller avliva  honom omgående?? Känns som om det vore värt att vänta och se om smärtan ger sig då han äter och sover. Men om nån varit med om detta så kanske de vet annat.

Vill tillägga att denna hanne var väldigt PÅ de andra två i torsdags kväll men nu ligger han i botten mellan vattnet och maten.

eskilpeskil
0

ring vet på måndag. det skulle jag gjort.

LindaBlue
0

Veterinär kan inte göra något åt hälta på en liten råtta, förutom möjligen att ge smärtstillande. Råttor har otroligt bra läkekött, och så länge inte benet ser infekterat ut hade jag avvaktat, i de flesta fall läker de ut det själva på under en vecka. Det du däremot kan göra är att sätta honom i en bur utan klättermöjligheter, så han inte anstränger benet i onödan. Om du tror att svansen är inblandad hade jag kanske iofs gått till en veterinär som är BRA på råttor och fått det röntgat. En av våra tjejer hade ont i ryggen / svansen i höstas och fick gå på smärtstillande/ antiinflammatoriskt ett tag, så det gick över efter det.

LindaBlue
0

Hur är det med honom idag?

Lancia
0

Som LindaBlue skriver så ska du sätta råttan i en bur där den inte kan kan klättra eller gå omkring överdrivet mycket i ett par dagar, eller en längre period beroden på hur länge och hur mycket det haltar.

Det kommer till 95% säkerhet att lösa sig helt av sig själv om du gör detta.