bara lat?...
Jag har en hon råtta som är ca 7 veckor (tror jag) som jag skaffade för ca 4 dagar sen..
Den ena är jätte pigg o springer runt som en galning men den andra..
Hon nyser ganska ofta, och hon sover hela tiden när man tittar in i buren.. och när jag har hon i knäet så somnar hon alltid
Men endå så verkar hon må bra på nåt sätt.. Hon dricker, hon äter och hon kan till och med busa med sin kompis
.. Det rinner inte från nosen och hennes ögon är normala .. jag pratade med en tjej på Zoo affären där jag köpte henne och hon sa att det INTE va ett bra tecken..
Hur ska jag göra? ska jag byta ut henne..?
Hon kanske bara är en lat råtta? .. :/ Dom avlivar henne säkert om jag byter ut henne..
hon låter sjuk faktisk, kanske förkylning, skulle råda att du tar råttan till vetten

Om det bara är nysningar så tycker jag att du kan avvakta lite och se om hon blir bättre. Råttor kan nysa ganska mycket, särkilt när de kommer till nya ställen med nya dofter. Eller så kan hon vara förkyld, men då bör det gå över inom en vecka.
Vissa råttor är inte lika pigga och busiga som andra. Så länge hon verkar frisk så skulle inte jag oroa mig iaf.
Men en sak som kan vara bra att tänka på i framtiden är att alltid köpa djur av seriösa (helst registrerade) uppfödare så att man vet att de är friska och mår bra.
Varför skulle du byta ut henne ? Ta henne till veterinären om du misstänker att hon är sjuk.
okej tack för svaren
(#3 Det va ett förslag mamma kom med..)
Men nu har det hänt en till grej..
Emil är hård i magen.. och han har så ont så han skriker när han försöker trycka ut nånting.. fins det nåt man kan ge honom? jag ska snart till skolan och kan inte vara hemma med honom..
Och hur var det man skulle massera? jag läste på en sida att man skulle massera magmusklerna, för gamla råttor .. men Emil är inte ens ett år.. -_-
Nu sitter han och ser ut att ha jätte ont..
hoppas ni vet nånting..
#2 man får nog göra det, ja..

Du kanske kan ge typ torkade plommon som gör att man blir "lösare" i magen.

Ge honom tex matolja och lite mat som är bra mot hård mage, tex plommon och linfrön. Ge inte för mycket bara, för då kan han få diarré istället.

katrinplommonpure finns på burk som barnmat. Mina vill inte äta katrinplommon så vill inte dina heller det så testa puren.