Börjat kivas?
Jag har två råttor som bott ihop de mesta av deras liv.
Den ena kom in i flocken som bebis, nu är han 1½ år och den enda kvarvarande av den gamla flocken är gamla skitgubben på nära 3½ år.
De har alltid funkat bra men nu har de börjat kivas mer och mer.
90% av tiden funkar de jättebra men så är de resten där dom flyger på varann så tussar av päls flyger, de skriker som stuckna grisar, de står på bakbenen och "pustar" och de kan braka till ordentligt så man tror en elefant just snubblat över buren.
Jag har fått känslan lite av att den yngsta är lite smått uttråkad. Den äldre sover mycket och är rätt långsam av sig medan den yngre alltid är i 110 med allt. Han försöker få med honom men de går inte så bra.
Jag har länge haft tankar att utöka flocken då 2 känns lite lite. Men frågan är om det skulle bli sämre eller bättre balans.
Vet inte hur jag ska tolka de, kanske tänker jag fel. Men som sagt 90% tiden är de full ro, de sover ihop, tvättar varann. Jag har dock aldrig sett dom leka på länge (kanske inte så konstigt med tanke på gammelgubbens ålder)
han kanske behöver en lekkamrat?

Min gamla gubbe här hemma på 2 och 9 har också blivit surig. Han kan få för sig att hans burkamrater inte ska vara där han är. Andra gånger ligger de och putsar varandra. Jag tror att gamlingarna kan bli lite förvirrade av sig liksom.
I värsta fall får du väl sätta gubben själv och prova sätta in bebisar hos den andra hanen. Ibland kan de nog tycka det är lite skönt att få vara ifred på ålderns höst. De ska ju inte slåss som grisar.
Älskar mina stora små vänner..
jo fast det är den yngre som börjat kivas. den äldre sover mest igenom dagarna och är lugn som en filbunke. Det krävs mycket för att han ska bli arg, oftast så försvarar han sig bara när den yngre får pmsutbrott
Kanske ska våga mig på att introdusera några yngligar, i värsta fall får jag helt enkelt bara ha 2 flockar