Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 548 ggr
[brizingir]
0

Plötsligt bråk

Har tre hanar som nu gått ihop ett par månader. Nu ikväll fick en av dem plötsligt för sig att spöa upp de andra två. Han jaga en av dem runt och runt och kraken skrek. Den andra satt på bakbenen och skydda sig och skrek. Så fort jag kom slutade han mobba och visade sig ranglåg. Prova och stoppa in den som blev jagad igen och samma visa. Nu har mobbaren fått stanna i buren ett tag och de andra två är ute.

Min fråga är: Varför detta plötsliga bråk?? Ingen är gammal. Under året alla tre. Varit i samma bur sen månadsskiftet april - maj.

TIPS TACK

Liingefors
0

Nästan samma sak hände hemma hos mig inatt också :O Har två hanar (som är bröder) och de går jätte bra ihop men kl fyra nu inatt så vaknade jag av en massa höga skrik från råttorna! Då springer jag upp och ser att den lite äldre hanen (en kull äldre) Ligger ovanpå den andra och den understa skriker som aldrig förr. Varför händer sånt här helt plötsligt?!? Borde man bli orolig?!? :O

Mische
0

Exkat hur gamla är dom? För dom kan vara i trotsåldern.

Nomad
1

Det kan vara så att dem har kommit i en ålder när de börjar pröva sina gränser inom flocken för att testa rangordningen. Att pipa är egentligen inte farligt så länge ni ser att den dominanta råttan som trycker ner den andra inte gör den illa. Det är för det mesta stressen och protest som får dem att pipa i såna fall. När rangen blir klarare brukar de lugna ner sig men om det inte gör de och de börjar bli våldsamt kanske de bör skiljas på. Råttor tjaffsas ganska mkt av naturen så länge ni inte hittar bitmärken låt dem hållas men kanske undvik aktiviteter som för fram de om ni märker de vid tex matdags (vilket är vanligt) ge dem flera matskålar en bit ifrån varandra.

Ligger de fortfarande och sover med varandra är de fortfarande kompisar

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

[brizingir]
0

Den hane (Bullen) som blev jagad i buren ligger nästan aldrig med han (Coolio) som jagar. Den tredje, Arvid, är låg i rang och försöker mest undvika bråk. Blev mest förvånad att Coolio jagade Bullen i buren runt och runt och upp och ner. Trots att han visade sig ranglåg och aktade sig. När jag tog ut Bullen fick Arvid sig en omgång. Men han bara lägger sig och skriker…..

Arvid och Coolio vet jag inte exakt ålder på men de är inte mer än 6 månader. Bullen är född hos mig den 24 mars i år.

Har hittat små sår bakom öronen på Arvid men inga större sår - än. Håller tummarna.

Visst delar Bullen och Coolio säng ibland men oftast är det Coolio och Arvid eller Arvid och Bullen. Mer ovanligt med Bulle och Coolio sen bråket. Innan låg de gärna bredvid varandra ibland.

Fick idag tips att det troligen var rang-uppgöring och att hannar gärna gruffar och att de kan gruffas lite då coh då.

Kan det ge nåt mer eller håller ni med om rang?? Tjejerna gruffar inte så här. Men det är mor coh två döttrar.

Tack för tipsen.