Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 518 ggr
Liingefors
0

En fråga....

Kan råttor bli Kroniskt förkylda? Min lilla arvid har precis fyllt två och han har varit förkyld i ett år nu….. Först tänkte jag bara att det var tillfälligt men det slutade aldrig. Han verkar inte alls må dåligt av de men han nyser ju hela tiden :/

ps: för er som inte vet vad kroniskt är så e de typ för alltid. Asså en sjukdom som inte går att bota eller aldrig försvinner.

:)

Anvariel
0

Nja, alltså är det kroniskt så är det nog inte en vanlig förkylning det är frågan om. Många råttor lider av mycoplasma, som ofta blir kroniskt. Det blir också värre om råttan har ett sämre immunförsvar av någon orsak, så vitt jag förstått. Jag skulle gissa mig på att det är mycoplasma din Arvid har. Man kan egentligen inte riktigt bli av med själva mycoplasman, men man kan bota själva symptomen om de blir för jobbiga, genom antibiotika. Det beror väldigt mycket på vad du menar när du säger "nyser" också. För bara för att en råtta går runt och smånyser lite så vill man kanske inte ge antibiotika - man ska trots allt vara lite sparsam med det. Råttor nyser ju en hel del ändå, när de letar saker eller när de bökar runt. Har han några andra aningsljud förrutom nysningarna? Hör du något konstigt från lungorna om du jämför med dina andra råttisar? Kommer det pipljud från nosen när han andas och i så fall i vilka situationer? Jag tycker själva det kan vara väldigt svårt ibland att veta precis vilka ljud som är vad. Rinner det kring nosen på honom?

hus-musen
0

Som #1 säger så är inte en förkylning i sig kronisk. En mycoplasma-infektion kan bli kronisk och orsaka skador på andningssystemet så det är väldigt svårt att få råttan frisk.

Qui dormit, non peccat

Liingefors
0

1# Alltså jag har ju bara en råtta till så det är ju lite svårt att jämföra med just honom om arvid låter konstig eller inte men har ju haft och hållt på med råttor nu i sex år och om man tänker på de andra råttorna hur de har låtit så tycker jag inte att han låter något annorlunda…? Ibland är det snor runt hans näsa eller aa ganska ofta och han nyser somsagt ganska ofta men annars inget som man tänker på eller märker :/

hus-musen
0

#3 Han är ju uppenbarligen inte frisk, en frisk råtta är ljudlös och nyser inte.
Du kan bli av med myco genom medicinering. Men skadorna han fått av att gå obehandlad kanske inte går att få bort. Men ta honom till vetten och be dem lyssna igenom noggrant hur hans andningsvägar är.

Qui dormit, non peccat