Evigt kliande?
Hej, mina två vuxna råttor kliar sig oavbrutet, mer än vad de tvättar sig! Är det ohyra jag har fått tag på eller? Kan råttor få löss? Då kan det vara jag själv som har stält till med problemet eftersom löss i min familj är vanligt, speciellt hoss en av mina bröder. :/ Om det är ohyra hur får man bort det?

Löss eller skabb är väldigt troligt om de kliar sig mycket. Löss kan du se äggen i pälsen och lössen är små röda prickar som rör sig.
De kommer inte från din bror, löss är i oftast artbundna och kan inte överleva på människor.
Behandlingen är en resa till veterinären och stronghold, en droppe i pälsen och sen är det klart.
Qui dormit, non peccat
#1 okej, tack. ska kolla det med detsamma! Kan man se lösseggen i vit päls? min ena råtta är nämligen en black hooded.

Ja, de sitter som vita klumpar på stråna så de är väldigt synliga. Lössen syns bäst på en råtta med ljus päls eftersom de är mörkröda.
Skabb däremot syns inte, de gräver gångar under huden.
Qui dormit, non peccat
Röda prickar såg jag, även på de mörka råttorna, vita klumpar är jag lite osäker på men något vitt var det i alla fall. Är det dyrt att gå till veten? Jag har nämligen 15 råttor nu, fast hanarna har verkat klara sig.

Har du löss på några så måste du behandla alla. Annars kommer det bara att smitta runt och du blir aldrig av med ohyran.
Ett veterinärbesök kostar allt från 200 kr -650 kr beror helt på vart du bor och till vilken veterinär du går till.
Oavsett så ska du ha stronghold. Du behöver inte ta med dig alla råttor, det brukar räcka med att du tar med en eller två som har mest och säga att du har 15 stycken hemma som behöver behandling.
Qui dormit, non peccat
#4 Har man en råtta som har fått löss är det troligt att de andra också har det. Av veterinärer brukar man få rådet att behandla alla då det kan ha varit så att det inte brytit ut på några än och om man då inte behandlar dem kan det bryta ut senare och då sitter man där med löss igen. Bäst är att ringa och kolla med din veterinär eftersom priserna varierar runt om i landet. :)
Jag bor i blekinge, min mamma borde veta hur mycket det kostar eftersom både katten och min gammla kanin har fått åka in till veten. Hoppas bara att honorna har fått det, orkar inte med ohyra!
#7Priserna brukar skillja sig en del mellan olika arter. :)
ja, stämmer. När katten var inne så kostade ganska mycket. Hoppas det är billiagare för råttorna. :)

#8 Hmm inte där jag varit, då är det samma pris oavsett djurart för ett rutinbesök.Hade varit trevligt om råttor kunde gå för halva priset eller nått^^
Har du klappat honorna och sen hanarna så har hanarna det oxå, tror inte du har hållit strikt karantän så du inte har flyttat över något mellan burarna. Brukar vara rätt svårt när det gäller löss, det smittar mycket lätt.
Qui dormit, non peccat
Jag tvättade deras filtar nyss och det var fullt med torrfodersmulor. har jag tur så är det smulorna som kliar.
#10 Aha där ser man ;-)