Förlamad råtta
Skummade runt lite på internet och såg denna http://video.se.msn.com/watch/video/forlamade-rattor-kan-ga-igen/ahganggk
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Läste just en artikel om det där idag! Så himla spännande!
#1 där ser man :-). Ja det är verkligen intressant. Drogs av en tanke om det kan vara något i framtiden för att behandla bakbenssvaga råttor som annars är friska.

El är ju inget nytt att man kan använda och tillsammans med kemikalier som stimulerar tillväxten i celler kan man bygga upp en hel del.
Synd bara att en del av kemikaleierna som används även kan stimulera tumörer.
Qui dormit, non peccat

Men vad jag har förstått så beror den vanliga bensvagheten hos råttor på artros. Det har inte så mycket med det här att göra. Men naturligtvis är det intressant i alla fall!! Man har kommit väldigt långt under de sista årtiondena när det gäller nerver och sådant som förrut ansågs vara oreparerbart.

Jo artros är ju en annan sak, svårt att behandla.. Men artos visar sig ju genom smärta, svullnad och stelhet, de gubbar jag har haft har inte visat symtom på det utan snarare avdomningar.. Typ som MS.
Qui dormit, non peccat
#5 samma här. Det jag sett av bakbenssvaghet har varit förtvining av muskler på bakdelen i första hand, tappad motorik och styrka. De mindre muskulerade och slapp tjocka råttorna har oftast fått problem först, märkt det tom inom kullar. Nu vet jag inte om det hör ihop, men känns som det.
Själv jobbar jag stenhårt på muskeluppbyggning i form av foder, mer ansträngande inredning och mer aktivering utanför buren. Flesta av dom har väldigt bra muskulatur just nu. Så det kommer bli intressant och se om dessa klarar sig bättre från bakbenssvaghet än deras släktingar och föräldrarna gjort.

#6 Precis min erfarenhet oxå.
Ju sämre grundmuskulatur desto snabbare går det, bra musklade djur håller längre efter att man kan se en början av bakbenssvaghet.
Ju mer de får klättra desto bättre klarar de sig, låga burar med större springmöjligheter verkar vara sämre för råttorna.
Qui dormit, non peccat
det är ju skitsynd om råttorna om de ska behöva ha det så :P då kan de inte klättra eller något.. jag skulle faktiskt ha avlivat.
#8 om du menar som på filmen så var det inte helt vad jag syftade på med min tanke med inlägg #2.
Tänkte mest att det kanske kom fram någon metod som kunde återge lite av tappad muskulation som varit grunden för merpart av mina bakbenssvaga råttor och största anledning jag avlivat. Inte att de ska gå med maskiner och sele :-)

Hahhaha stackarna, men det skulle se sjukt kul ut
Näe ett för bakbenssvagt och gammalt djur får somna in när de inte orkar mer, jag skulle inte hänga på dem en sele jag heller.
Nöjer mig med att handikappanpassa buren någorlunda, men tvingar dem gärna att åtminstonde försöka klättra och ha sig ändå. Sätter man dem i en platt bur så brukar de ge upp fortare.
Hade en bakbenssvag hane i en furet tower. Han klättrade längst upp enbart med hjälp av armarna för han skulle prompt ligga längst upp! Satte dit extra mat och vatten och hängmattor under utifall han skulle ramla. Vet inte hur många gånger jag letade honom och så ligger han under taket. Ger mig fasiken på att han skrattade åt mig varenda gång. Han somnade in hemma i sin toalåda, lycklig gammal gubbe.
Qui dormit, non peccat
#9 nä jag tänkte på den där selen de går i ;) såg det på TV och tänkte direkt att det var så himla synd om de..
#10 samma sak här med. Alltid så skulle de släpa sig från bottnen till högst upp när man hade ft. Var bara att placera ut flera hängmattor så de inte kunde ramla ned och slå sig.
Men tänk om det fanns botemedel på bakbenssvaghet. Då hade jag haft många råttor mycket längre. Underbar tanke

Ja många får man ju ta bort, de kan ju inte leva så :( Ett botemedel eller iaf hjälpmedel vore toppen!
Qui dormit, non peccat

Tja, jag tycker att detta beskriver de bakbenssvaga individer jag haft ganska bra:
http://ratguide.com/health/musculoskeletal/degenerative_osteoarthritis.php
:( Usch för bakbenssvaghet!! Hemskt, hemskt… Har redan början noja över mina pojkar och de är ju bara 6 månader ännu.

Artros kan du lindra med glucosamin och tex prednisolon, det har inte hjälpt ett dugg på mina. De har inte heller varit svullna, stela, haft minskad rörelseförmåga vid undersökning. Därför tror jag inte på artros, en variant själv av det och det stämmer liksom inte riktigt.
Qui dormit, non peccat

Men självklart finns det råttor som drabbas av artros, så dina kan ju ha visat de symtomen.
Qui dormit, non peccat

Ja, svårt att säga. Coco blev gradvis svagare i benen. Svansen släpade i marken, hon hasade sig fram, etc. Men mot slutet verkade hon ha ont också. Låg uppburrad och hade ögonen på hälft. Jag menar, det kanske inte är så ltät att se svullnad kring lederna hos råttor tänker jag? Och all artros går inte att minska symptomen hos, tyvärr… Nåja, de förebyggande åtgärderna för artros är ju samma som för det som kallas bensvaghet här. Och inga av de förebyggande åtgärderna är ju skadliga på något sät. Håll bra kondition, ge räkskal och blåbär och sådant. Vattengympa kan jag tänka mig är bra för muskulaturen också. Måste prova mer med pojkarna - de verkar mycket mindre rädda för vatten än tösabitarna var. =)

Om vi säger såhär, den här "case studien" platsar vädligt bra in på hur Coco betedde sig. Suck. Varför skaffade jag inte Metacam för henne?? Nog skulle det ha tagit bort lite av det onda, även om det inte motverkar själva sjukdomen…. :(:( Så mycket man önskar att man gjort…
http://ratguide.com/health/figures/degenerative_osteoarthritis_figure_1.php

#17 Om hon visade symtom på smärta så är det troligt med Artros, det gör ont, klämmer och skaver och irriterar. Svullnaden bör du kunna känna genom att röra råttan, nu är de ju lite varmare än oss men en inflammatiorisk värmeökning är inte ovanligt vid artos. Svårighet att röra leden som är drabbad kan du oxå känna.
men helt klart så jobba förebyggande, se till att råttor får alla näringsämnen de behöver och framför allt god muskulatur så håller de länge. Siming är ju toppen om man kan få dem att gilla det.
Qui dormit, non peccat

#19 Precis, simning är ju toppen om de går med på det! :) Hittills plaskar de frivilligt runt i ärtfiskeskålen och dyker långa stunder efter ärtor (och stenar… som de ABSOLUT måste plocka upp och bära iväg - big useless loot is better than small useful loot!). Måste prova faktiskt.

Haha ja alla mina har hatat vatten, går inte att locka med godbitar i vattnet heller :/
Utom en pojke som gärna duschar med mig, men bada vägrar han. Mysko råtta.
Men det kanske skulle plockas ihop en större artikel om det, just sjukvård och förebyggande behandling.
Qui dormit, non peccat

Japp! Det vore jättebra med en artikel om det. Många saker går ju att, om inte bota, så mota! Skulle vara roligt att läsa på mer om förebyggande behandling, etc. Finns väldigt mycket forskning kring råttor också, just när det gäller förebyggande behandling, av förklarliga skäl - man forskar ju ofta på råttor i medicinskt syfte. T.ex. är blåbär alldeles utomordentligt bra för en massa saker:
"A blueberry-enriched diet protected the myocardium from induced ischemic damage and demonstrated the potential to attenuate the development of post MI chronic heart failure."
"…the investigation showed that animals fed rations that contained 10 percent freeze-dried blueberry powder had significantly more bone mass than their counterparts whose rations were blueberry-free."
"Young rats six months old could stay on a rod an average of 14 seconds. Old rats fell off after six seconds, but the blueberry-supplemented old rats could stay on for 10. The blueberries did not make the rats young again, but did improve their skills considerably. When the rats' brains were examined, the brain cells of the rats that got the blueberries communicated better."
etc. etc. Och nä, jag orkar inte skriva ut referenserna just nu. :) Jag är på jobbet, borde jobba. Men det är väldigt intressant och jag tror det skulle kunna hjälpa våra små vänner enormt. Det finns säkert en hel drös med saker man kan göra för att förbättra allmänhälsotillståndet hos en råtta också. Just simning, balansträning, etc. Många gånger är det ju så att om t.ex. muskler redan förtvinat så är det väldigt svårt att få tillbaka dem. :/