Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3262 ggr
Nomad
0

Städning efter skabb

Jag vet att jag och alla andra är trötta på alla skabbfrågor även om de är en viktig fråga men nu har jag en fråga om risken för att det återkommer efter behandling? Veterinären gav mig en äldre behandling av skabb och är lika effektiv men den ska ges i 3 omgångar och då undrar jag när det är bäst att riktigt skrubba ur buren och huru vida jag ska få bort det från alla områden de har varit i när de varit sjuka. De har varit i hela mitt rum och de är omöjligt att riktigt få bort allt utan att köpa nytt…

så frågan är: hur viktigt är det att använda klorin på varenda liten yta och när skulle de vara bäst att göra de? efter behandlingen eller i början?

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Koppknapp
0

Jag fick först utskrivet medicin till min råtta som han helst skulle få injicerat i 3 doser, men jag valde att ge oralt trots sämre effekt eftersom jag inte ville utsätta honom för stressen att åka buss och i transportbur. Detta fungerade inte (tror det hette dectomax eller ivomec) trots att jag regjorde buren efter varje ny dos medicin jag gav honom (med klorin), och de sa att jag inte fick ha honom springandes ikring saker som inte lätt gick att rengöra. Jag var tvungen att komma tillbaka för en ny bedömning hos veterinären. De hittade inga skabbkvalser i hans päls men jag hade kollat upp stronghold (kan köpas på apoteket) som man droppar 1-2 droppar i nacken en gång eventuellt 2 ggr och man behövde inte rengöra eftersom detta sitter på djuret i ca 1 månad (vet inte exakt) och då hinner eventuella ägg som kläckts dö eftersom de inte fått något värddjur att sitta på. Han blev helt frisk efter detta och jag slapp rengöringen! :).

Nu vet jag inte vad du har fått utskrivet men som sagt, rengör efter varje behandling och se till att tvätta alla tyggrejer, och funkar inte detta be om att få stronghold.

Hoppas det löser sig!

Nomad
0

ok tack. då har jag en reservplan iaf ^^

hus-musen
0

Vilket äldre medel är det du har fått? Finns flera som ska ges ett antal gånger, bara krångel med det tycker jag. Föredrar stronghold alla gånger, en droppe i nacken och sen är det klart.

När är det bäst, ja omgående och sedan noggrann städning med klorin de närmsta tre veckorna. Jag slänger alltid ut alla tyger, är misstänksam mot dem. Plasten är jag mindre misstänksam mot så den skrubbar jag bara som vanligt.

Qui dormit, non peccat

Nomad
0

den enda irriterande är att jag bad om stronghold men hon sa bara att hon va lite gammaldags och gav mig ivomec istället -_-' ifall de här inte fungerar så har dem inget val.

hus-musen
0

Mmm vet att en del gillar Ivomec, men det gör inte jag. Funkar bra på möss faktiskt.

Qui dormit, non peccat

Nomad
0

synd att jag inte har möss då XD

MoaL
0

Jag har alltid använt Bimectin mot skabb. Det innehåller samma verksamma substans som Ivomec (Ivermectin) och har alltid fungerat snabbt och utmärkt mot både skabb och löss. Bimectin ger man oralt två gånger med tio dagars mellanrum. Jag har bara gjort en normal burstädning efter sista behandlingsdagen, inget klorin eller annat har behövts. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nomad
0

ok, tvivlar inte på att det fungerar men tror bara att de kommer bli svårt att bli av med de eftersom de hela tiden befinner sig i en "smittsam" miljö även efter behandlingen. Hoppas de fungerar för jag vill inte tvinga ner mer medicin än nödvändigt.

MoaL
0

#8 Varför skulle det bli så svårt? De har ju medicinen i systemet under hela behandlingen, så alla skabbkvalster som biter råttorna kommer att dö. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor