kabelgnag
hej
jag har nu fått hem mina råttor som jag skrev ett inlägg om för någon vecka sen, de har gjort sig hemmastadda och är hur mysiga som helst.
jag har dom i en bur i mitt rum. de får springa lösa i mitt rum också ungefär en timme om dagen. jag har försökt råttsäkra mitt rum så gått det går, stoppa undan eluttag och kablar och sånt. men alla kablar går inte att få undan.
ikväll när jag hade dom lösa hörde jag att någon av dom stod och gnagade på något vid väggen, jag tittade vad det var och såg att han stod och gnagade på en sladd. jag lyfte fort in dom i buren och tittade närmare på sladden. den är uppgnagad, en av de färgglada "minisladdarna" var avbiten. nu funkar inte telefonerna, det är säkert något mer som inte heller funkar, men värst av allt, han kunde ha dött.
så.. vad gör man? det finns inget annat rum som jag kan ha dom lösa i. det känns jobbigt att alltid ha sträng uppsikt över dom tre små galningarna utan att kunna lämna dom en sekund, men det känns heller inte rätt att inte låta dom gå ut något.
är det någon som har en smart lösning på problemet? någon som kanske varit med om liknande?

Ja köp en kabellinda eller kabelskydd! Så räddar du kablarna från det värsta. Sen är det träning som gäller, du behöver lära dem att gnaga på saker är inte ok.
Ett annat alternativ är att köpa ett sängskydd så råttorna kan springa på sängen eller så kanske du kan sätta ut dem i badrummet och låta dem springa där. I badrum brukar det inte finnas så mycket att bita på :)
Qui dormit, non peccat
bra ideér, tack så mycket!
ska titta upp allt du sa. men hur ligger det till om jag anser att sängen får bli deras huvudsakliga motionsplats, är det tillräckligt?

Ja det funkar, du kan inreda sängen med saker och pyssel, om du har en vägghylla tex kan du fixa en stege och vips kan de klättra oxå :)
Mina föredrar golvet, men de är vana vid det oxå. En råtta kan mycket väl vara nöjd med soffan eller sängen, beror helt på vad man gör med dem och hur man aktiverar dem där.
Qui dormit, non peccat
det låter inte så dumt. det får nog bli så, i alla fall i nuläget. tack för tipset!
smart!
#4 jag känner "myraan". glömde logga ut henne så råkade skriva från hennes.
men som sagt tack för tipset hus-musen :)
#6 Haha, som vanligt då!