Hane juckar - dominans?
Har nydligen noterat att en av mina hanar i en flock av 3 har börjat hoppa på hans bror. I början så förföljde han bara honom för att brottas, nu har det gått över till att han juckar också. Detta sker dock bara när de får springa lösa på sängen, och då blir de som alltid väldigt uppspelta. I buren är de lugnare men busar då och då så det skriker till. Läste någonstans att detta är tecken på allvarlig dominans? Bör jag hålla extra koll? Gå emellan/säga till? Eller är det bara någon sorts hormongrej/lek? Bröderna är 3 månader, + en liten som är 2 månader, inte speciellt involverad.

Inte helt ovanligt att hanar juckar på varandra just i tonåren, hormonerna flödar vilt hos en del.
Kan tyda på överdominans så du bör ha ett vakande öga på resten av beteendet och hur han utvecklas.
Råttor kan för övrigt vara både homo och bi, så du kanske bara har en pojke med annorlunda läggning.^^
Qui dormit, non peccat
OMG! så de KAN vara homo och bi? vi har en hane här som gjort så… men som INTE är aggressiv what so ever så vi fattade liksom inte var dominansen kom in… så vi började fundera…. :S Vad kul! Jag har en homoråtta XD

Japps! Hade själv en homoråtta, han satte på(eller försökte iaf) sina burkompisar och kom tillomed. Höll på att skratta ihjäl mig när jag insåg vad han höll på med.
Nu var han lite lätt dominant, och beteendet försvann när han blev lite över året faktiskt. Så att hormonerna rusade gjorde sitt till att han ville ha de andra pojkarna. Han var aldrig elak eller något, bara lite annorlunda.
Men rent vetenskapligt sett så finns det artiklar angående råttors sexuella läggning. Finns för övrigt massor med djurarter som har homosexuella individer, rätt vanligt med tuppar, hundar, hästar och tjurar faktiskt.
Qui dormit, non peccat
Gud vad coolt^^ Jo men det låter precis som vår gubbe här… Fast han har inte gjort så på jättelänge så ja… hormonerna är nog lugnare! :) Men avvisar homoråttor honor då? :S

Jag är inte riktigt säker på att resten av flocken tyckte det var så coolt haha^^
Det är lite olika, en del hanar är rent homo, de parar sig alltså aldrig med honor. Andra är bi och tar allt. Andra är straighta och parar sig bara med motsatt kön.
Jag vet inte hur min råtta var, satte aldrig honom till parning..Men har hört om råttor som vägrat para honor och inte visat något som helst intresse för dem.
Han visade iaf aldrig något intresse för honor alls när jag hade honor över på parning med andra hanar.
Qui dormit, non peccat
Vad coolt att råttor kan ha andra sexuella käggningar^^ Ja, man lär sig något nytt varje dag ;P
Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis
Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger
Honor då? Mina sätter på varandra lite titt som tätt, men oftast vid brunst.. Är det dominans eller är mina tre tjejer också homoråttor? haha :)
/ Emma
Honor gör ofta så, det är helt normalt. Fast det kan ju tänkas att det är helt normalt för honråttor att vara bi också, det vet man ju inte. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

#8 Njäe inte dominans, de rider varandra för att hjälpa under löpet eftersom det inte finns några hanar tillgängliga. Många honor gör det, betvivlar att de är homo. Möjligtvis bi ^^
Qui dormit, non peccat
#8 Homo- och bibesualitet är vanligt i djurriket, inom fler olika arter, dock mest noterat i människan (vilket inte är att säga att det är vanligast bland människor). Det är inte könsbundet (alltså att bara hanar eller bara honor kan vara det), utan snarare en mentalitet, om något. :) Finns det homosexuella hanar finns det homosexuella honor. Finns många honor som aldrig tillåter en hane para sig med henne, kanske för att hon är just homosexuell - har dock aldrig upplevt det själv bland just råttor (men känner till både hästar, katter och hundar).
Just att dina honor rider varandra beror nog dock på - som hus-musen säger - att de hjälper varandra under löpet, hellre än deras sexuella läggning. ;)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt!