Intressekoll!
Funderar på att ev. para en av mina flickor, Monster. Tänkte kolla nu i förväg hur många som i så fall är intresserade av en (eller flera) bebisar (inga "kanske" eftersom jag inte vill sitta där med typ 10 extra råttor om folk ångrar sig).
Har lagt ut en annons om avelshane, eftersom Lucifer och Trickster är lite väl unga.
Får väl presentera den ev. föräldern också :)
Monster:
Världens snällaste och gosigaste råtta (fast så säger väl alla om sina råttor haha !) , har aldrig bitit mig och älskar att gosa och att sitta på axeln :) Vill gärna ta ungar på henne eftersom hon har ett enligt mig perfekt temperament och urskön personlighet. Har aldrig visat tecken på t ex mycoplasma eller nån sjukdom alls, äter som hon ska och rör på sig och leker med sina burkamrater.
Färg: Svart
Teckning: Hooded
Lägger bilder på råttorna som kommentarer!
Säljer inga ungar själva om köparen inte redan har minst en råtta av samma kön hemma. Kommer sälja dom hyfsat billigt eftersom dom inte kommer reggas hos SRS och för att jag själv inte är registrerad uppfödare. Har god koll på råttor och skötsel.
Tar gärna förslag på "tema" till den ev. kullen också :)
Är det en gammal bild eller är det en dagsfärsk bild? :)
Ålder, vikt, syskons personligheter, föräldrarna? Mer info tack.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#3 Bilderna är hyfsat gamla, (har inte jättemånga på just den här datorn) kan ta nya/ladda upp nya när jag kommer hem om du vill :)
Tänkte mest på åldern, om din kompis hanar fortfarande är bebisar/tonåringar kanske du ska hitta en äldre pappa åt dina bebisar :)
#4 Är inte helt säker på vikt men ska väga när jag kommer hem, tänkte inte på det, tack för du nämnde detta!
Monster är ungefär 6 månader gammal, känner inte föräldrarna till henne eftersom jag fick henne i "andra hand" tyvärr. Hennes syskon har alla jättefint temperament, har två av hennes systrar hemma och dom är alla lika snälla och gosiga som Monster :)
Trickster och Lucifer är inte jag ägare till (men dom ska förmodligen flytta hem till mig i helgen då ägaren inte har tillräckligt med tid nån månad eller två framåt), kan be henne väga dom idag.
Dom är lika gamla som Monster , kanske någon vecka eller två yngre. Köpta i en djuraffär som köper råttor från privatperson (inte det bästa kanske, men djuraffären verkar mycket seriös, kunde ge information om skötsel etc. och alla råttor jag träffat därifrån har varit underbara)
#6 Mjo, funderar också på om jag borde hitta någon lite äldre :) ska kolla vilka alternativ jag har!
#8 Du kan annars annonsera här, kanske finns en medlem med en äldre fin herre som har lite stam bakom sig eftersom du inte kan din tös historia. :)
Du gör självklart som du vill och jag hoppas du inte kommer ta alla tips du kommer att få som kritik, för det har varit mycket trådar här inne på senaste tiden om avel och sånt. Det räcker ju tyvärr inte alltid att råttan är hur go som helst när man inte kan historiken.
Många här brinner ju också för råttan och dess stam så därför brukar diskussionen om avel alltid bli lite het. Ta inte till dig för mycket som personliga påhopp eller sånt, jag tror du kommer få höra en hel del bra tips! :)
6 månader är väldigt ungt för att avla på en hane i mina ögon, särskilt en med okänd bakgrund. Personligen är jag mycket ovillig att para på hanar som är under året i alla fall – undantaget är om det verkligen inte finns någon annan passande match.
En hane med okänd bakgrund känner jag mig tveksam till att avla på innan han i alla fall är ett och ett halvt.
Men det här är ju alltså mina personliga åsikter och jag får ju medge att jag tar min avel på väldigt stort allvar och är väldigt kräsen i hur den ska gå till. *ler lite*
#9 Har lagt ut en annons nu! Kommer bara ta ungar på henne om tillräckligt många är intresserade :) Är beredd på kritik och förstår om folk tycker jag är från vettet, men älskar Monster och vill verkligen ta en kull på henne och behålla 1-2 bebisar för hon är verkligen underbar. Blir ju lite svårt dock om man sen sitter där med 10 små bebbar utan hem!
Vill också tillägga att tack, din kommentar gjorde min dag! :)
#10 Mjo, det är nog lite för ungt ja! Har lagt ut en annons efter avelspartner till henne, få se om någon nappar :)
När man håller på med avel så ska man alltid se till att ha plats i fall att det finns ungar som inte blir sålda.
#13 Jodå plats har jag! Därför jag tänkte kolla hur många som är intresserade nu innan så jag vet i förväg. :)
#14 Men du skrev ju: (inga "kanske" eftersom jag inte har plats till en massa fler råttor hemma om folk börjar ångra sig).
Det får man räkna med när man avlar. ;)
#15 Blev lite fel där då, PLATS har jag men vill ju inte sitta där sen med hur många råttor som helst, får ändra det då :) har 3 stora burar och en lite mindre, så brist på plats är det väl inte! :)
#16 Yes, förstår vad du menar. :)
0# vart finns du någonstans? :)
#18 Glömde skriva det, ska lägga till det direkt! Bor en bit utanför Hästveda som ligger ca 20min utanför Hässleholm, men ska ev. flytta i sommar/höst närmare Hässleholmstrakten :)
Går inte för tillfället att ändra texten så lägger in det ASAP. För er som undrar; finns utanför Hästveda som ligger en bit från Hässleholm!
# 20 synd.. lite för långt bort från mig :( jag bor i örebro :)
#21 Synd, det var ju lite väl långt bort om man säger så haha :/ Kommer förmodligen inte bli någon kull på ett tag ändå eftersom jag inte hittat någon bra hane än och tillräckligt många är inte intresserade tyvärr. D: