Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1325 ggr
Mezzzanina
0

Brummande

En liten reflektion bara!Fundersam

Min råtta "Festis" brummar lite då och då när hon sitter på min axel.Även när jag leker med henne eller busar så avger hon sina små brummanden.Det är inte någon nysning eller hostning.Hon är mycket frisk och pigg och aktiv.Det låter nästan som när man drar nageln över något refflat.Men det är ett mycket svagt ljud för ett människo öra.Men jag är säker på att råttor hör det väl.

Men det är konstigt för min andra råtta "Champis" låter inte så alls.

Jag brukar ha dem båda sittande på mina axlar och jag kan utan att se vilken råtta det är som jag klappar höra av brummandet att det är Festis.

Jag läste lite på r8forumet om råttors ljud och läste att de kunde sända ut et eko-ljud för att avgöra hur stort ett rum är.

Tror ni att det är det som jag hör Festis göra?Hon busar och hoppar och slickas samtidigt ibland som hon gör ljudet.

Malin

Ninja
0

Är det ett lite "frrfrr"-aktigt ljud? Nöjda råttor brukar låta så. :)

Mezzzanina
0

Jaa, så kan man nog beskriva det!

Det är säkert det!Kul i så fall!Man vill ju att råttan skall vara nöjd!

Är det fler som hör detta ljud än jag?

Men då kanske inte min Champis är nöjd med att sitta på axeln…

Men jag är övertygad om att Festis är det.Hon hoppar själv upp dit!

Daydreams
0

Olika råttor har olika ljud. Brummandet är ett uppskattningsljud, det kan låta knastrande, brummande, eller inte höras alls men råttan "vibrerar"

Nästan alltid är det pga att dem tycker om situationen. En del råttor "mysryser" också. dvs skakar när man klappar dem.

perlir8
0

min råtta brukar  brumma när man håller fast henne eller när hon sitter fast eller när hon bokar runt i mitt hår..min andra råtta gör inte det och det är sååå gulligt!

CamillaS
0

3#mysryser? hur vet man om det är mysrysning och inte att dom skakar för att dom e rädda eller fryser eller så? hur vet man om dom gillar situationen? och knaster hur vet man om dom mysknastrar eller om dom knastrar för att dom e arga? e de bara honråttor som skakar när man klappar dom eller kan hanarna göra det med?

Mezzzanina
0

Jo, jag kan med säkerhet säga att min lilla brummande Festis inte fryser, för där jag bor är det nästan bastu.Hu.

Och rädd är hon inte ett dugg!Hon är fruktansvärt nyfiken och mycket frammåt.Hon är alltid först att hälsa på alla som kommer .Och för det mesta så välkomnar hon dem med massa små pussar!

Så enligt med vad jag läser här och själv observerar så känns det rätt att det skulle kunna vara så att Festis mysryser.

Hon låter aldrig så när jag ser henne i buren.Och går jag förbi och hon sitter där så flyger hon upp och vill komma ut!Och då förföljer hon mig tills jag plockar upp henne!

Men jag är som sagt ingen expert.

Jag vill bara lägga in en liten film här.

Jag vet att den vart inne tidigare på en tråd,men kolla ändå ni som ej sett den!

http://www.youtube.com/watch?v=j-admRGFVNM

CamillaS
0

http://www.youtube.com/watch?v=j-admRGFVNM

länkar till dig så man inte behöver klippa och klistra ;)

Mezzzanina
0

Tack StormmillaGirl!

Är inte så haj på detta!ha ha!

Malin

[lucke]
0

Jag har en liten brumma hemma- är det bara vissa honor som brummar eller gör alla det fastän man bara kan uppfatta somligas läten? Det är ju ett ganska dovt ljud, som bara hörs när hon är nära mina öron.

hus-musen
1

#9 Både honor och hanar gör det, det är helt normalt. En del är högljudda och andra är mer lågmälda så man hör dem nästan bara om de sitter vid örat.

Qui dormit, non peccat

[lucke]
1

Vad är det för ett läte- är det för att kommunicera med varandra eller? Jag har aldrig hört nån brumma tidigare, men jag uppfattar ljudet som behagligt, även för mig.