Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2689 ggr
[lucke]
0

Utevistelse

Tänker låta mina råttor traska lite på gräsmattan i sommar (i sele förstås), och nu undrar jag om det är risk för dem att åka på ohyra av något slag? Skulle vara trist om det resulterar i veterinärbesök och sanering…Obestämd

hus-musen
0

Jaopp så fort du släpper ut dem så kan de råka på ohyra som löss och i värsta fall nån äcklig fästing precis som alla andra djur. Men ta ut råttorna du, de kommer att älska att kunna hoppa runt =)

Qui dormit, non peccat

[lucke]
0

Jo, tanken är att de ska få vara ute en del… OM de skulle åka på löss, finns då något receptfritt medel mot det (som jag ev kan köpa innan)? Jag kommer att bo lantligt och ha svårt att ta mig till veterinär…

gulzebra
0

Lämnar ett litet avtryck så jag hittar tillbaka bara, kan vara bra att veta om det finns nånting bra mot löss nu när Dermocan blivit förbjudet :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

beckare
0

Jag lämnar också ett avtryck Glad

RatLover98
0

''lämnar avtryck''

MioAndTheRatz
0

Frontline för katt har jag använt när veterinären inte velat skriva ut stronghold, Både till råttor och marsvin. Det krävs tvåbehandlingar med 1 vecka imellan.. kostar 299 har jag för mig på apoteket, räcker till kanske 20-30 råttor…

Jag har inte märkt nå dåligt med det, utan det funkar kanon bra och inga bivärkningar har uppstått..

RatLover98
0

det finns två olika, frontline och frontline plus…

MioAndTheRatz
0

Hmm tror de va frontline bara.. Är inte plus starkare?

RatLover98
0

vet inte jag bara sökte bilder på google då komm det fram ''frontline'' och ''frontline plus''Tungan ute

RatLover98
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frontline plus

[lucke]
0

Kollade Apotekets sida nu, billigaste Frintline ligger på ca 160 kr. Den går väl på både loppor och löss? (vet inte vad de riskerar att få när de är ute i gräs och träd?)

MioAndTheRatz
0

#10 då var de inte plus jag hade..

Det finns ju endel olika frontline. Jag hade den som man droppar i nacken, sen finns de spray och jag tror de finns en sort till..

[lucke]
0

Kollade bara snabbt- tycks finnas pipetter och flaska bla, olika storlekar. Är det löss eller loppor de kan få när de är utomhus? Är det vanligt att de får ohyra om man har dem utomhus?

MioAndTheRatz
0

Skulle tro att löss är vanligast, har nog aldrig hört om någon som fått loppor på sina råttor.. Och jag har alltid med mig någon av råttorna ut på sommaren och har aldrig fått nå.. risken finns väll men den är nog väldigt liten..

[lucke]
0

Ok, får hoppas på det bästa dåGlad

gulzebra
0

Det beror ju på omgivningen också. Ohyran är ju artspecifik (med undantag för rävskabb) och det gäller att det finns ohyra i omgivningen för att råttorna ska få ohyra, det dyker ju inte upp från tomma intet liksom. För att det ska finnas ohyra i omgivningen krävs det förstås att det varit råttor eller möss där innan som dragit dit ohyran.

Jag skulle tex lätt kunna ha mina råttor ute i min trädgård jämt, tvivlar starkt på att råttor och/eller möss öht vill vara där då det inte finns nånting som är av intresse för de. Däremot skulle jag ju aldrig ta med råttorna till tippen tex, det vore ju som gjort för att dra hem ohyra och ev sjukdomar liksom. Bara som exempel då :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
1

Frontline är förresten dödligt för kaniner. Hur vet vi att det verkligen är helt säkert att använda på råttor?

Synd att Dermocan förbjöds - det var visserligen skitdrygt att använda men det var ju utmärkt om råttorna bara fått löss och man hellre la pengarna på annat än veterinärbesök liksom…

Marre89
0

Får man lägga in en liten fråga vid sidan om angående utevistelse för råttorna?

[lucke]
0

Mycket utekatter där jag ska vara, så förhoppningsvis ont om vilda råttor och möss…

[Empisen]
0

Jag behandlade mina råttor med frontline vet när dom hade löss, det försvann efter bara 2-3 dagar.
Då tog jag och sprejade på en tops och gnuggade in över ryggen på dom. Fungerar alldeles utmärkt Glad

Marre89
0

Verkar bra de där Frontline :) bra att veta nu när man förhoppningsvis kan börja ta ut råttorna snart :D

Tänkte kolla oxå, har hört att råttor är känsliga för blåst och drag. Hur känsliga är dom igentligen? Hur mycka får de blåsa ute för att man ska kunna ta ut dom utan att bli förkylda?

Cis-j
0

lämnar ett avtryck så jag kan gå tillbaka när sommaren är här :)

Lurvas
0

Frontline tar löss, loppor fästingar och kvalster djur, det borde innebära att de tar även skabb eftersom skabb är ett sorts kvalster djur? Finns det fler som använt det på sina råttor? Dosering osov?

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

eskilpeskil
0

Jag har nått spray som heter Exner hemma. Köpte det på Arken. Det ska tydligen inte vara farligt för värddjuret. Ekologiskt är det också. Det fungerar så att det täpper till lusens andingsorgan och dom kvävs ihjäl. Så innehåller inget gift. Det tycker jag är bra! Frontline har jag också använt… typ en gång och det är inget jag gör igen. Behandlar hellre flera gånger isf och städar noga. :P

Lurvas
0

Varför inte frontline igen?

Råttliv på Runnavägen

eskilpeskil
0

#25 Han verkade inte tåla det :P

Lurvas
0

Ok

Råttliv på Runnavägen

hus-musen
2

Fontline ska inte användas på djur alls i mitt tycke, det är väldigt giftigt och djur har dött av det.

Qui dormit, non peccat

Lurvas
0

Ok så synd.

Råttliv på Runnavägen

[lucke]
0

#23 Det finns en annan tråd här (ett par-3 år gammal kanske) nånstans om Frontline- där står det bla att det används av råttuppfödare/ägare i Finland, det är vad som tillhandahålls av vet där. Konstigt om det nu är så pass giftigt, kan jag tyckaObestämd

hus-musen
1

#30 Det finns olika regler i alla länder, i vissa fall har sverige dumma saker för sig, i andra fall är det andra länder som har dumma infall. Men som sagt så skulle jag personligen aldrig någonsin använda frontline och kan inte rekommendera någon annan det heller.

Qui dormit, non peccat

[lucke]
0

#31 Har du (eller någon annan här) egen erfarenhet av djur som dött av Frontline? Hur gick det till? Berätta gärna- intressant med egna erfarenheter om det medel som tydligen är kutym i vårt grannlandGlad

hus-musen
0

#32 Ja en bekants råtta fick efter behandling vad vi tror i efterhand var en akut allergisk reaktion med andningsproblem,virrig, gick in i väggar, slutade äta och dog bara plötsligt. Inga symtom eller något före behandling. En annan reagerade på samma vis, men repade sig efter ett tag och blev normal.

En väns vän behandlade sin kanin, kaninen dog. Kärnfrisk innan.

Finns en hel del om hundar som reagerat på frontline oxå med varierande symtom.

Qui dormit, non peccat

[lucke]
0

#33 Fy, läskigt om det berodde på medicinen. Men antar att det kan vara precis som för oss människor, att vi kan bli väldigt dåliga om man inte tål vissa läkemedel tex pencillin.

I förpackningssedeln står att det är dödligt för kanin- det undrar jag också över, varför det är så pass farligt just för kaniner…

hus-musen
0

Ingen aning faktiskt varför kaniner är extra känsliga, är väl som med rasen collie kanske, de är ju oxå väldigt läkemedelskänsliga.

Lite därför jag förespråkar stronghold, det är mildare och biverkningarna färre. Och jag har aldrig hört om någon som dött av det, värsta jag hört är att en råtta fick pälsavfall just där medlet applicerades men sen växte pälsen ut igen.

Qui dormit, non peccat

[lucke]
0

Är Stronghold också för katter och hundar, precis som Frontline? Konstigt- och synd- att det inte säljs receptfritt på Apotek, om det nu är ett mildare preparat.

[lucke]
0

#37 Den har jag hemma i skåpet, men kom aldrig till användning så nu är den nog tyvärr för gammal. Har du använt den? Funkade den bra?

hus-musen
0

Har visst någon med hjärnans fetter och hjänbalken att göra, men vet inte hur pass sant det är. Något i signalsystemet i hjärnan får fnatt av en del kemiska medel iaf.

Stronghold för katter och hundar. Önskar att det kunde säljas receptfritt istället för en hel del farliga medel som finns :(

Qui dormit, non peccat

eskilpeskil
0

#38 ja Lössen försvann men man måste städa mer noggrant och spraya buren och djuret. Men behandlar man ett par gånger och sprayar och städar buren noga så funkar det skit bra. :P Man måste köra i omgångar för den tar inte äggen.  Jag städade buren varje dag i lite över en vecka :P

hus-musen
0

Exner har jag oxå funderat på, men vad står det på innehållsförteckningen?

Qui dormit, non peccat

[lucke]
0

#40 Låter urjobbigt med daglig städningTungan ute men bra att den är helt ofarlig för rådisarna.

eskilpeskil
0

#ja det var det.. men städar hellre noga än använder typ frontline och han dör istället. :P

hus-musen
0

Ah näe då går det bort, då kan jag lika gärna tvätta råttorna med gulsåpa som oxå tar död på levande löss och skrubba buren och all inredning 14 gånger.

Det påstås att den är ofarligt, men vad innehåller den? Såg en reklamfilm där tillverkaren drack den för att visa hur ofarlig den var, men å andra sidan tillverkar det företaget andra produkter som visade sig inte vara fullt så ofarliga och förespråkaren höll på så med dem med.

Qui dormit, non peccat

[lucke]
0

Det står bara på tyska på min flaska: Sauermilch-Molke 97,79 g, Metyl-4-hydroxybenzoat, Propyl-4-hydroxybenzoat, propylenglycoll. Låter som det är filmjölk i..?

Lurvas
1

Exner innehåller vatten, fett,mjölkäggvita, socker-monohydrat och aska. Det kväver okyran genom att täppa igen deras luft rör-andnings organ.

Råttliv på Runnavägen

[lucke]
0

Jag kan inte tyska, vill jag förtydligaFlört

hus-musen
0

Näe vanlig såpa är nog faktiskt lika bra om inte bättre och även det giftfritt.
Finns inte en chans i världen att jag ställer mig och behandlar mina pojkar med det där medlet en gång om dagen och därtill totalsanerar buren och omgivningen som det verkar krävas vid angrepp.
http://www.petster.eu/se/art/petguard-exner-krypfri-spray-100-ml.php

Eller så dränker man råttstackaren i vinäger och olja, svider om det är sår och luktar därefter men tar död på ohyra det med rätt effektivt.

Qui dormit, non peccat