Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4333 ggr
[chaie]
0

Kliar bort päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ene hane på 1 år kliar sig hela tiden, vissa dagar mer än andra, och han har nu kliat bort en hel del päls bak på ryggen och "låren"/sidan av rumpan så att pälsen har blivit kort, rufsig och brun istället för svart.

Jag har verkligen försökt att kolla igenom pälsen på honom, men jag hittar ingenting- varken sårskorpor eller levande oragnismer. Det jag kan se är att hans hud är orange-fläckig just där han har tunt med päls (inte närmare huvudet) och att han har kliat loss mjäll, även det bara där pälsen är tunn. Vad kan det rörasig om? Allergi; kost; något kroniskt?

Det som förbryllar mig är att hans burkamrat som har varit med från början av denstegrande kliningen inte alls kliar sig mer än normalt. Så det smittar alltså inte..?

Mobilkameran är urkass, men här syns hur tunt det har blivit iaf

[chaie]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så försökte jag att flytta lite på pälsen

mikeiko
0

Att pälsen är brun är för att svart "rostar", det händer med så gott som alla blackråttor i Sverige.

Det orangea är också naturligt hos hanar.

Att han kliar sig mycket, men du inte kan se löss, kan vara skabb eller proteinallergi (att han äter för mycket proteiner). Troligast är dock skabb.

hus-musen
0

Lutar åt skabb, det syns inte men kan klia som f*n. 
Det bruna är rostning, helt normalt på svarta råttor. Blir så när de inte är färgavlade. Orange är pga testosteronet, oxå helt normalt. Brukar även vara för att hanar inte är lika renliga som honor och kan gärna gosa i kiss.

Hans burkompis behöver inte visa några symtom, oftast är det den råtta med sämst immunförsvar som drabbas först och hårdast.

Så åk till vetten och be om stronghold, droppa en droppe i nacken på båda och se om det hjälper.

Qui dormit, non peccat

[chaie]
0

Så skabb syns inte alls i vissa fall? Jag har fått för mig att man skulle se små svarta "prickar" som man kan se på hundar eller katter som drabbats. Kan man åka till vetten och köpa stronghold utan att undersöka honom, eller är det värt att boka en tid?

hus-musen
0

Nej skabb behöver inte synas alls, de gräver små tunnlar i huden. Där det bildas sår har råttan kliat sönder sig, så då ser man ju små svarta sårskorpor eller stora sår om det gått långt.

Löss däremot ser man som små mörkröda prickar i hårbotten.

Beror på veterinären faktiskt, enligt lag så får de inte skriva ut receptbelagda medel utan att titta på djuret ifråga. Men en del skriver ut ändå om de känner igen råttan sen förut eller om ägaren tidigare haft problem.
Så ring och kolla med vetten och beskriv symtomen så får du veta om du ska komma in med råttan eller om det går bra ändå. :)

Qui dormit, non peccat

[chaie]
0

Okej :)  tack för hjälpen!

Det konstiga är att han har ju inga sår ;s trots att han kliar sig som en idiot -- jag nästan hoppas på att det är skabb så att det inte bara är han som har insett hur underbart skönt det är att klia sig :P