Rått råd!
Hej!
Jag har ett par frågor angående min råtta. Jag skaffade han samt hans bror för ett bra tag sen, men dom började bråka oerhört mycket och jag var tyvärr tvungen att sälja den ena råttan till en annan ägare, som är nu tvungen att ha honom i en egen bur då han inte kan leva med andra råttor för han började bråka med dom också. Jag testade att para ihop den råttan jag har kvar (den som var "utmobbad" av den andra) men det funkade inte heller. Men så hörde jag någon som sa att jag kanske försökte lite för tidigt med en annan råtta och att det var värt ett försök nu på senare år. Vad tycker ni om det, han har levt som ensam råtta ett par månader men jag märker själv att han inte mår så bra.
Nu till frågorna!
1. Är det värt att testa igen, finns det en chans att han kommer kunna leva med en annan råtta. Och hur gammal måste denna råtta vara, en bebis eller? För att jag ska själv börja plugga snart och då kommer jag inte kunna vara hemma med en medelålders råtta. Min egen är lite över ett år.
2.Finns det några bra tips hur man tar bra hand om en ensam råtta? Varje kväll har jag honom i en stor tvättkorg med olika handukar och annat smått och gott som han kan leka i (även om han ligger still mest). Har med honom var kväll i stort sett med min familj nere i vardagsrummet, annars bor han uppe hos mig i mitt eget rum. Jag har byggt en liten utebur till honom och har honom med mig när det är varmt och skönt ute, men då ligger han också mest stilla och chillar i skuggan.
3. Kiss! Jag skulle jätte gärna vilja ha honom med mig i soffan, låta han springa runt lite. Låta han springa runt fritt på golvet och ha honom på axlen och låta honom krypa in ohc ut ur min tröja, men tyvärr så gör han lite revir märkelse varje gång han kommer till ett nytt område. Det går ju inte att träna bort, så vad gör man?

1. Du kan prova med en ny råtta, förslagsvis två bäbisar. Då blir inte den yngre råttan kvar ensam och du slipper krångla med att introducera en ny. Bäbisar brukar vara enklare att introducera än äldre djur.
2. Beror på vad råttan kräver. Aktivera honom mer, lek med honom, träna kommandon eller agility osv. Ensamma råttor kräver mer social gemenskap och hjärngympa en råttor som lever i flock.
3. Ta med dig en filt som är hans som han får springa på i soffan.
Qui dormit, non peccat
#1 Hej och tack för ditt svar! :) Får testa med ännu en ny råtta, man får ju hålla tummarna och hoppas för det bästa. Har du några förslag på en bra hjärn gympa, jag har köpt lite leksaker som att rulla bollen så godiset åker ut och liknande. Men det går inte så bra, han ger upp väldigt snabbbt och senare bryr han sig inte om det? - Det med filten har jag testat och jag gav honom till och med ett stort lakan. Men han vill gärna utforska och hoppar ut ur lakanet och springer runder.

Ja alltså agility, olika kommandon som stanna, nej, snurra runt, tass, puss, upp, gå osv finns massor med saker du kan lära honom.
De där putt-bollarna funkar inte här hemma heller, tror inte råttor är särskilt roade av sånt.
Göm godis i en låda med tidningspapper och låt han leta, prova ärtfiske, dragkamp mm. Finns massor man kan göra för att aktivera en råtta :)
Jo visst kryper de under om de kan, man får helt enkelt bädda in ordentligt och sen lägga en annan filt ovanpå så råttan kan gömma sig och boa som han vill. Brukar uppskattas!
Qui dormit, non peccat
Ah tackar! :)