Uppfödare sökes
Min kompis ska skaffa två råttor till hösten. Hon vill köpa två tjejer. Den ena ska helst vara släthårig och den andra rex. Rexen ska helst vara fläckig och den släthåriga ska helst vara seames. Hon vill inte ha röda ögon på någon. Hehe, hon har ganska höga krav ^^' men det jag undrar nu är: vet någon om det finns någon bra uppfödare i närheten av henne som kommer att få råttungar till sommaren/hösten, och som avlar på rex och släthår? (hon vill helst ha två syskon). Hon bor i Hässelby gård i Stockholm.
Mvh Michelle

Men siameser HAR ju röda ögon :P

Jo, sa det till henne innan, men ja var inte säker. Ska säga det till henne :P
men det finns ju mesar med svarta ögon med?

Hmm.. asså jag har hört av en annan person att seameser kan ha olika färg och alltså ha olika färg på ögonen, men man vet ju aldrig om det är rätt eller inte. Därför var jag inte säker.

#1 Siameser kan även ha svarta ögon :)

#5: Ja, men svartögda siameser är ju inte direkt vanligt om man säger så :P
Nä, precis… Det är ganska höga krav hon har, och kanske inte det lättaste att hitta. Risken är ju att man tummar på temperament och hälsa om man har för "starka" krav på utseende… Det är inte många seriösa uppfödare som uppskattar att köparna vill ha en speciell färg.

Mvh Stephanie 

#7: Mjo… Från början ville jag ha en Fawn, chocolate och en black eyed white… Det blev en Silver fawn, agouti och en väldigt blekt roan, nästan det jag ville ha alltså, och alla 3 har underbart temperament, tror inte jag kunde ha fått snällare råttor, närmare dom färgerna jag ville ha :P
det finns en del registerade uppfödare i sthlm som man kan prata med. men är färgen det viktigaste tror jag det är tveksamt att någon seriös uppfödare får ett bra intryck och vill sälja. men på www.rattsallskapet.se finns kontaktinfo till några reggade uppfödare i sthlm.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Tack så mycket! ^^ Jag tänkte det också att det inte skulle vara lätt att hitta och inte så bra intryck på uppfödarna heller. Det viktigaste tycker jag är temperamentet. Jag tror inte hon fårstår hur svårt det är. Det finns ju ändå inte så himla många som föder upp råttor. Det är första gången hon ska skaffa råttor. Ska kolla på den där sidan, och ge henne länken. :)

En siamese och en fläckig som är syskon? De som avlar på siameser brukar försöka få så lite vita tecken som möjligt på råttorna…
Precis vad jag tänkte Nidnal. Och uppriktigt sagt vet jag inte om det är möjligt att få mes och varigated i samma kull…:/
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Det beror ju på vad föräldrarna bär på. Man kan ju få en massa olika färger och teckningar i samma kull. Så siames och variegated borde inte vara helt omöjligt att få i samma kull, även om det kanske inte är så vanligt.
Men om mesen ska vara svartögd och slät och den andra rex… jag skulle inte spela på dom oddsen. :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

lol Jag fick en siames i min förra kull. Alla andra var hooded, elle bk men lilla loppan blev en siames. Helt oväntat med tanke på att ingen som vi visste om i släkt träden var siames.
anlag kan ligga dolda väldigt länge till matchande gen dyker upp hos en partner så ibland kan man få såna roliga överraskningar, eller roliga och roliga. siameser ska inte vara tecknade så det var kanske ingen toppenkombination men iof var det säkert roligt ändå :)
/Gia-Bokfrossa

tecknad?

Okej, det är svårt om man har för höga krav på färgerna när man ska köpa råttor för då kommer man nog aldrig hitta en råtta som passar en :P
17: ja jag antar att en siamese ur en sån kombination inte var helt otecknad utan i alla fall hade vita tår/tassar? (siamese är ju ingen teckning utan en färg)
/Gia-Bokfrossa

#19 Nä hon var beige och precis som en siames ska se ut .