Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1378 ggr
AnneN
0

Hera är sjuk

Ja tyvärr har älskade "lilla" Hera blivit sjuk Rynkar på näsan Var hos veterinären idag, de kunde inte säga vad det var men ska ge antibiotika i 3-4 dagar och se om det blir bättre.

Symtom: snabb andning, klickade andningsljud ibland, hängig, lite snuva. (Har även en liten knöl strax bakom höger framben).

Behandling: 0,2ml marbocylblandning 1ggr/dag i 3-4 dagar, i munnen.

Någon som vet vad detta kan vara? (Gissar att det finns de som är mer kunniga på råttor här än vad de flesta veterinärer är)

Tar även gärna emot tips på hur man enklast får i Hera medicinen! Fick med en liten doseringsspruta, men lilla damen var inte så samarbetsvillig och ville inte alls ta sin medicin.

Tacksam för alla tips jag kan få.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lancia
1

3-4 dagar? På tok för kort tid! Antibiotika brukar man ge i 10-14 dagar och man får absolut inte bryta kuren tidigare. Sist jag fick marbocyl var det en 10-dagarskur.

Jag blir dock lite fundersam, är marbocyl veterinärens "förstahandsval"? Det brukar bara det tredje/fjärde alternativet om baytril, bactrim, vibranord etc inte fungerar, då den har ett helt annat spektra än dom tre sistnämnda, som tar dom "vanligaste" bakterierna råttor drabbas av.

Du kan testa blanda medicinen med barnmat, mosad majs etc. Det brukar dom inte kunna tacka nej till. Ta bort annan föda tills medicinen är uppäten.

Knölen låter tyvärr som en typisk tumör.

Ålder och vikt på råttan?

[Emma--]
0

Hoppas hon blir bra. Vilken veterinär fick du komma till?

Trollhund
0

Tycker också att det är väldigt lite… Jag fick bactrim, 0,2 ml två gånger om dagen i 10 dagar. På två råttor, en med rossel/förkylning och den andra med en jätte stor varknöl. Men den där knölen visste vi inte vad den var först. Så veterinären kollade med ultraljud. Vart ju jätte smart och smidigt. Men kanske inte är lika enkelt på en mindre knöl. Har också problem med att få i dem det. Huva de här 10 dagarna blir spännande. Men har fått rekommenderar att blanda ut med annat smask, typ banan, barnmat, osv.

Elinisa
1

Ser du också bor i Luleå.. Antar du varit på Djursjukhuset Gammelstad då.. Tänkte för jag fick också Marbocyl som förstahandsval där. En kur på 5 dagar. Då jag frågade efter Baytril så veterinären att Marbocyl var skonsammare, bredspektra& det de (el hon?) skriver ut hellre st numera.

Detta var i höstas då jag var ännu mer nybörjare än nu& veterinären verkade ha "bestämt sej", så då fick det bli så. Funkade sisådär. Smärtan& rodnaden försvann& råttan blev pigg igen, men den äckliga lukten satt kvar i flera månader(!), vilket måste tyda på att det finns bakterier kvar (eller?) Frågade flera gger om att behandla ytterligare en gång, så han skulle bli helt fri från bakterierna, som trotsallt borde ta på kroppens energi att hålla i shack, men inte lyckas bekämpas. Hon gick inte med på det, för hon tyckte att det som fanns kvar i örat var så lite att det inte skulle påverka& att medicin skulle tära på kroppen mera.

Kanske hade hon rätt, men för mej låter det konstigt. Efter det har jag gått till en annan veterinär på samma klinik& tyckt att jag har fått bättre hjälp. Hon har dessutom svarat på mina frågor, förklarat& motiverat sina beslut på ett bättre sätt än den första. 

Så jag undrar liksom #2 vilken av veterinärerna du var till?

Vad som iaf är bra med Marbocyl är att den smakar ingenting (har smakat själv), så du kan ge den i en liten mängd av något gott på en tesked bara, så slickar hon nog i sej det på en gång. Tror jag blandade med välling med mosad banan& det gick utmärkt, fast kom på att jag behövde ta en väldigt liten mängd av det man blandar ut med, så råttan orkar& vill slicka i sej allt. Att ge med spruta funkade inte alls. Han pep& sprattlade& fick inte i sej en droppe, så på så vis var det kanske tur han fick just Marbocyl som inte smakar illa..

Hoppas din lilla Hera kryar på sej snart!

Lancia
0

#4, Luktar det illa så är det var. Var bildar ju kroppen för att det finns bakterier den försöker bli av med, precis som du säger. Låter väldigt konstigt att veterinären tyckte det var okej att det varade i veckor.(Jag ifrågasätter inte det du skrivit alltså, utan det faktum att veterinären gjorde som den gjorde)

Det är basic knowledge att om det fortsätter vara finns det skit kvar där inne, och om det efter flera veckor inte blivit bra så behöver kroppen lite hjälp på vägen, förslagsvis genom antibiotika. (Givetvis ska man vara försiktig och inte behandla i onödan, då resistens uppkommer väldigt lätt, men när en behandling uppenbarligen funkar så¨ska man ju gå behandlingen ut!)

Då jag fått ordinerat marbocyl är det just för att dom "vanliga" antobiotikas spektra inte täckt för just den bakterien råttan verkar ha drabbats av, och därför istället fått testa med marbocyl. Vill även minnas att veterinären jag fick det av sa att det var lite tuffare mot magen så jag skulle försöka få i råttan snälla magbakterier (filmjölk osv).

(Inte för att det här inlägget hjälper lilla Hera och hennes oroliga matte, utan jag ville bara kommentera vad veterinären i #4 uttryckt :))

AnneN
0

#1 Tack för tipsen. Jag tyckte också det lät som en väldigt kort kur, men veterinären sa att vi skulle börja med det för att se om Hera skulle bli bättre alls av antibiotika, annars skulle det göras en djupare utredning.

Knölen ville de inte göra något åt just nu pga att de inte vill söva då hon redan är krasslig, men jag ska hålla ett öga på den och börjar den växa så ska de operera. Just nu är den mindre än en ärta.

Hera väger ca 0,5kg (svårt att få exakt vikt då hon vägrar sitta stilla på vågen) och fyller 2 år 1:a juli.

#2 & 4 jag vet inte om man får skriva ut namn på veterinären här så skickar ett PM till er istället.

#3 Ja ultraljud av en så liten knöl som den Hera har kan nog bli svårt. Hoppas dina råttor blir friska.

#4 Oj låter verkligen inte bra att din råtta inte fick en extra kur för att bli av med bakterierna helt.

#5 Vad bra att du skrev det där om att det är tuffare mot magen, då ska jag hålla lite extra koll på avföringen.

_**/Mvh Anne

Elinisa
0

#6 Såg ditt PM. Nej henne har jag aldrig varit till, men tror jag vet vem av dem det är. Hur mycket medicin fick du med dej hem? Bara för de 3-4 dagarna? Vad sa hon du skulle göra de dej göra efter det? Kontakta igen för mer medicin om det funkar& avbryta kuren& prova med ngt annat on det inte gör det? Berättade hon vad hon hade för plan? :-)

#5 De på Djursjukhuset här verkar ha precis motsatt uppfattning om Marbocyl då, för vererinären jag var till ansåg att den tar de vanligaste bakterierna+ är mer skonsam mot kroppen än Baytril. :-)

AnneN
0

#7 Fick bara med mig medicin för 3-4 dagar och om det inte ger något resultat så skulle vi röntga lungorna.

_**/Mvh Anne

Lancia
0

Knölen är nog nästan helt garanterat en juvertumör, så att lägga ut pengar på ett ultraljud känns onödigt. Med tanke på placeringen och honans ålder, dvs. Med det inte sagt att den inte går att ta bort, för det är fullt möjligt, men som veterinären sa så är det inte vad man bör göra på en redan krasslig råtta. Om det mot förmodan är en abcess, så kommer den ge sig till känna tids nog genom att det bildas en skorpa på den och den öppnar sig.

Det känns jätteknasigt att hon bara vill ge det 3-4 dagar för att se om det har effekt, man vet ju själv när man tar antibiotika att det ibland kan kännas skillnad redan första dan, ibland kan det bli bättre först när kuren i princip är slut. Att pilla i råttor lite antibiotika emellanåt, utan att ens fullgöra en kur, bidrar ju bara till resistensen, bakterierna får sig en liten dos, men alldeles för liten för att kroppen ska ha nytta av den, att dom vet precis vad dom ska bilda antikroppar mot för antibiotika.

Lancia
0

Mitt tips är att du ringer till en annan veterinär, förslagsvis en råttkunng, och berättar vad som hänt, vad du fått för antibiotika osv, så kanske hon kan tala om för dig vad som är rätt och fel. Om du behöver telefonnummer hjälper jag dig gärna.

Anvariel
1

Tumören behöver du nog inte oroa dig över i nuläget om den är mindre än en ärta! Juvertumörer är opererbar även fast de är riktigt stora, så där är det ännu ingen brådska. Viktigare att få damen frisk och kry först.

När det gäller att tvinga i dem antibiotika har inget annat fungerat för mig annat än att hålla fast råttan hårt och trycka in sprutan i mungipan. Vibranord gillade två av mina tre tösar, så den tog de alldeles frivilligt, men allt annat de fått har varit ÄCKLIGT tydligen. Att blanda ut det i mat funkade inte för mig för de åt inte upp maten då. Men det är olika mellan olika råttor så man får prova sig fram. Därför behöver man ofta lite mer antibiotika än man ska använda också för det har en tendens att hamna på golvet, på händerna, på sidan, i pälsen, etc. innan man lärt sig hur man ska göra. :)

Lycka till!!

Lancia
0

#11, men det har veterinärerna en tendens att inte förstå, utan ger en alltid precis på tusendels millilitern den mängd man ska ha. :P

AnneN
0

Tack för tipsen om att blanda medicinen i puré! Blandade i en tesked med barnmatspuré (banan, mango) och hon slukade allt direkt, försökte till och med ta hela skeden Glad

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Åkte in till djursjukhuset idag igen med Hera för hon hade blivit slöare och fått ännu svårare att andas trots antibiotikan.

Fick nu en annan veterinär som jag fått tips om ska vara bra på smådjur. Veterinären kunde inte höra några hjärtljud utan bara missljud i lungorna.

Diagnos, mest troligt en tumör i lungorna eller som ligger och trycker mot lungorna så hon fick kippa efter luft och att tumören då även skulle vara ivägen för hjärtat så det inte gick att höra.

Lilla Hera fick idag somna in och slipper nu andningssvårigheter Gråter Vila i frid lilla gumman!

_**/Mvh Anne

Lancia
0

Beklagar :(

[Emma--]
0

Beklagar :(

mikeiko
0

beklagar :(

Elinisa
0

Nämen så tråkigt! :-( Beklagar verkligen.

Bullerbytjejen
0

oh nej, stackars =(